Storing HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

WimGoo

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2011
Berichten
139
Ik heb in mijn desktop een harde schijf, Seagate van 3 Tb, zitten die de volgende storing heeft gegeven:
Cyclische redundantie.
Ik heb opgezocht dat door schijfbeheer, Windows 7, de schijf nagekeken kon worden op fouten kan worden gecontroleerd en dat deze fouten kunnen worden hersteld, Ik heb dit gedaan en toen deed de harde schijf het weer.
Een dag later gaf de harde schijf de zelfde melding en daarna kon ik de schijf niet meer lezen en nu herkend hij de schijf niet meer.
Ik heb de harde schijf na laten kijken en men vermoedt dat de leeskop beschadigd is. Op deze schijf staan heel veel originele videobestanden, die ik vanaf mijn camera erop gezet heb en daar kan ik niet meer bij komen en misschien kwijt ben.
Weet iemand of dit nog te herstellen is, nieuwe leeskop??? en kan je dit zelf? Als ik via recovery deze data wil terug krijgen gaat me dat tussen de € 300 en € 1500 kosten, best veel.
Graag advies.
 
Dit kan je zeker niet zelf doen. Elk stofje kan al funest zijn voor je HDD. Zulke dingen gebeurden doorgaans in een 'Clean room' die stofvrij is.
Dus als de data je lief is: Laat het door een recoverybedrijf doen.
 
Inderdaad, laten doen, zelf doen is een kansloze missie.
Leeskoppen zijn trouwens niet los verkrijgbaar dus dan houdt het al op.

Volgende keer dus ook zorgen voor een backup zodat dit je niet nog eens overkomt.....
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ea uitproberen. Ik heb die schijf proberen te herstellen met: Eigenschappen - extra - nu controleren.
 
Data recovery is al ruim 15 jaar mijn vak.

Het belangrijkste ding wat ik in deze periode heb geleerd is: als de data belangrijk is laat dan geen "handige software tools" los op de schijf die de inhoud ervan veranderen (bijvoorbeeld voor reparatie van de partitie tabel), concentreer je eerst op het behoud va de gegevens en probeer pas daarna de schijf te repareren/veranderen.

Dus maak eerst een image van de schijf en probeer daarvan de gegevens te herstellen.

Overigens lijkt mij dit niets met de lees/schrijf koppen te maken te hebben, maar een software probleem zoals beschadigde partitie tabel of "bad sectors" op de schijf.
 
Laatst bewerkt:
Beste A en A, bedankt voor het antwoord.
Mocht het zover komen wil je me dan uitleggen hoe ik een image kan maken?
In de computer zit een i5 4e generatie processor met een intern geheugen van 8 Gb.
Het gaat om een externe Seagate Desktop HDD van 3 Tb.
Chronologische volgorde van het ontstaan van het probleem:
1. Bij het wegschrijven naar de schijf krijg ik de mededeling: Cyclische redundantie fout.
2. Ik het dit proberen te herstellen met het programma in Windows waar de schijf gecontroleerd en hersteld kan worden.
3. Halverwege dit proces heb ik een stroomstoring gehad dus is het herstel niet afgemaakt.
4. Hierna kon ik toch weer schrijven naar de schijf.
5. De melding: Cyclische redundantie fout kwam weer terug.
6. Hierna herkende de computer de HD niet meer.
7. Omdat ik dacht dat het aan de stroomvoorziening lag heb ik de HD uit de behuizing gehaald en als schijf in mijn computer ingebouwd. Ook nu wordt hij niet herkend.
8. Bij PC Herstel in Nieuwegein hebben ze de schijf nagekeken en dachten dat het aan de leeskop lag maar dat zouden ze dan eerst verder moeten onderzoeken. Als ik via datarecovery de gegevens terug wil laten halen kost dat tussen de € 300 en € 1500.
Verder heb ik niets met de schijf gedaan omdat ik ook eens gelezen heb dat alles wat je er aan doet de data kan beschadigen. Wat kan ik nog doen dan alleen de schijf weer inbouwen en hopen dat hij het weer doet en ik de data kan redden?
 
Als je een image van de schijf wil maken heb je nodig:

Een desktop pc.
Extra hd (of partitie) om Linux (Ubuntu) op te ztten, opstarten vanaf een Ubuntu CD werkt hiervoor niet!!
Daarop het programma ddrescue installeren.
De defecte schijf aan de Unix pc aansluiten.
Kennis van Linux om om te gaan met het console en harde schijven.
Extra hd voor de image, capaciteit groter dan de defecte hd.
Een goed recovery programma om met Windows bestanden uit de image terug te halen, bijvoorbeeld GetDataBack of R-Studio.


Zonder kennis van Linux is zelf doen af te raden. Een verkeerd commando kan onherstelbare gevolgen hebben!!!

De schijf waar de image op moet komen moet NTFS geformateerd (geen FAT) zijn, zodat later onder Windows recovery software gebruikt kan worden.
Je moet eerst de schijf waar de image op moet komen mounten, dus gewoon openen onder Computer, zodat de inhoud zichtbaar is.

Kijk wat het mount point van deze schijf is, waarschijnlijk zoiets als /media/<gebruiker>/windows, als de partitie van de schijf geen naam heeft.
Als de partitie een naam heeft meestal /media/<gebruiker>/<partitie naam>.

Kijk wat de unix naam van de defecte schijf is, bijvoorbeeld /dev/sdb.
Let op: Bij het opnieuw starten van Ubuntu kan dit veranderd zijn!!!!

commando: sudo <spatie> ddrescue <spatie> options <spatie> input drive of partitie <spatie> output file <spatie> log file

options: -v = verbose

Door het maken van een log file kan het proces op ieder moment gestopt worden. Opnieuw het programma starten gaat dan verder waar het de vorige keer was gebleven.

Dus bijvoorbeeld:
sudo ddrescue -v -v -v -v /dev/sdb /media/<gebruiker>/windows/image.img /media/<gebruiker>/windows/rescue.log

Vervang eventueel /media/<gebruiker>/windows (2x) door het mount point van de NTFS schijf, waar de image moet komen.

Als ddrescue klaar is (kan lang duren als er fouten hersteld moeten worden en als de probleem schijf via USB is aangesloten), kan de schijf gelezen worden door een pc onder Windows.
Het bestand "image.img" kan nu geladen worden door een professioneel recovery programma (zoals GetDataBack of R-Studio).
Simpele data recovery programma's kunnen meestal geen image laden.
 
Om dit alles uit te voeren zal ik toch eerst de harde schijf moeten zien op de computer???
Het grootste probleem is nu dat de computer de harde schijf niet meer wil lezen.
Hoe los ik dit op???
 
Windows is redelijk streng over welke schijven kunnen worden getoond in de verkenner.
Fouten in de partitie tabel of bad sectors zijn meestal al genoeg om dit te verhinderen.
De schijf is dan nog wel zichtbaar in "apparaatbeheer", maar dus niet meer te lezen.

Linux is wat dat betreft veel soepeler en staat toe een schijf met problemen toch te benaderen.
ddrescue is het programma dat sector voor sector de schijf probeert te lezen en fouten probeert op te lossen.
 
Data recovery is al ruim 15 jaar mijn vak.
Kan TS dan niet beter een afspraak maken om naar de "werkplaats" te komen en het regelen. Voor niets gaat de zon op maar een paar honderd euro kun je er wel tegenaan gooien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan