VHD niet meer te verwijderen uit schijfbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

spacemaster

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2002
Berichten
198
Hallo,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik op dit forum om hulp vragen moest, maar het is weer zover ...
Ik heb een probleem met een virtuele disk die ik van een USB aangemaakt heb voor in mijn Hyper V VM (Windows 7) te gebruiken, en die ik niet meer uit het schijfbeheer verwijderd krijg.
Ik heb nl. overhaast de VHD in windows verkenner verwijderd zonder eerst los te koppelen in schijfbeheer...
Nou, dat heb ik geweten, want de schijf is nu op geen een manier meer te verwijderen.
- Als ik in schijfbeheer de schijf probeer te ontkoppelen krijg ik de melding "Het apparaat is niet klaar"
- Offline brengen helpt ook niets
- Met de partition wizard in Dos krijg ik de melding dat die VHD tegen schrijven beveiligd is
- Als ik met diskpart de schrijfbeveiliging ervan af probeer te krijgen, voert die de commando's allemaal netjes uit zonder foutmelding, maar er gebeurt niets!
- Als ik via de VHD eigenschappen het stuurprogramma doe verwijderen staat die bij een herstart weer doodleuk erbij in schijfbeheer!
- De link voor het ontkoppelen is als volgt: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Containers\BaseImages\09ad963e-02a7-4472-a146-98b8217b2499\BaseLayer.vhdx
In het register is deze nummer terug te vinden onder: Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MountPoints2\CPC\LocalMOF\
Als ik deze sleutel verwijder uit het register staat hij er na een herstart weer in het schijfbeheer!

Verder heb ik geen keuze mogelijkheid meer in schijfbeheer om ook maar iets te doen hiermee (logisch, want het bestand waar de schijf naar verwijst is verwijderd)

Ik heb ook zonet al een nieuwe installatie gemaakt van windows 10 met de nieuwe update 1909, alles goed, de VHD natuurlijk niet meer in schijfbeheer te vinden.
De blijheid was echter van korte duur want na de installatie van mijn (oude) VM die ik op D had staan, stond de VHD weer in het schijfbeheer. Dus windows heeft die foutieve informatie weer daaruit gehaald.
Ik wordt helemaal gek van die windows!!
Nu wil ik voordat ik weer opnieuw ga installeren toch ff vragen of me iemand hier in het forum kan helpen, zou helmaal top zijn en me een hoop werk besparen.
Deze virtuele disk kan ik naar mijn mening alleen uit het register verwijderen via cmd of powershell , een simpele commandoregel zou me uit de brand kunnen helpen volgens mij.
Op internet vindt ik nergens een passende oplossing.
Iemand?
 
Laatst bewerkt:
Staat hier niet wat bij?
 
Hoi Senso,
Nee, jammer genoeg niet. Dit zijn de gebruikelijke methoden die alleen werken als het ook in deze volgorde gedaan wordt. Ik heb per ongeluk het volume verwijderd met de verkenner en ik kan werkelijk niks meer doen ermee in windows zelf :(
zie screenshot.

Screenshot.jpg

De schijf staat in de afbeelding offline, maar als ik hem weer online zet idemdito.
Dit kan men volgens mij alleen nog maar in het register aanpassen om het te kunnen laten werken, maar hoe?
Als hier op het forum ook niemand iets weet ga ik maar eens beginnen met mijn VM (Windows 7) eraf te gooien en alleen deze nieuw te installeren. Die gekke VHD is er bij de nieuwe installatie pas bijgekomen toen ik de VM opnieuw gekoppeld had aan de bestaande Hyper V VHD. Dus theoretisch moet ie dan ook verdwijnen als ik het eraf gooi. Maar windows blijft Windows, altijd vol verrassingen.
Maar ik hoop dat iemand nog de passende oplossing heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hier is een screenshot als ik hem met diskpart probeer te verwijderen;

screenshot 2b.jpg

Dus in windows (scr.shot vorige bericht) en met dos (bovenstaande) bereik ik helemaal niets
 
Hoi Route 99,

Process explorer is wel een leuk programma om te kijken wat er gebeurt op je PC, maar bracht de oplossing niet voor mij.
Verder wisselen ze wat ervaringen uit, maar niets wat ik nog niet probeert had of wat bij mij werkt.
Dit is best wel een pittig probleem omdat je eigenlijk helemaal niets meer kunt doen op een gebruikelijke manier.
Dus ik denk dat ik maar weer opnieuw ga installeren ... Ppfff :(
 
Herstelpunt terugzetten zou dat helpen?
 
Nee, kan ik niet. Ik had pas een nieuwe installatie gedaan, en systeemherstel was nog niet ingeschakeld.
 
Hallo mensen, even een update zodat iedereen met dit probleem niet lang hoeft te zoeken.
Ik heb dus een nieuwe installatie gedaan zonder de VM met windows 7.
De zogenaamde "portablebaselayer" van 8GB groot die ik eerst dus altijd in mijn schijfbeheer had staan als Schijf 1 (alleen lezen) was er (nog) niet.
Nadat ik met Hyper-V mijn VM met windows 7 opnieuw geinstalleerd had (geen bestaande gekozen zoals de vorige keer), stond deze portablebaselayer alweer in het schijfbeheer!!! Alweer 8Gb groot zoals de vorige keer.
Ik heb nu begrepen dat deze schijf niet door een fout van mij met al dat gekloot met die virtuele schijven om überhaupt een bestand op de VM te krijgen, maar dat deze door Hyper-V zelf is aangemaakt!! Waarschijnlijk om zijn controllepunten te kunnen wegschrijven. En ik maar zoeken waar die schijf 1 vandaan komt :d
Kan mij dat iemand bevestigen?
Hyper-V schiet in mijn ogen gewoon ernstig tekort omdat de normale USB aansluitingen niet ondersteund worden.

Het vreemde is echter, dat nadat ik de VM verwijderd had deze "portablebaselayer" blijft staan en zo dan 8Gb van mij HD wegslokt!
Waarom wordt deze niet mee verwijderd samen met de VM? Want manueel krijg je dit kreng op geen enkele manier verwijderd!!
 
Laatst bewerkt:
Weet niemand waarom die Portablebaselayer bij verwijdering van de Virtuele Machine niet meeverwijdert wordt??
 
Super maestro12!
Die Portablebaselayer komt helemaal niet van de hyper-V maar van de Sandbox die ik dus gelijktijdig geactiveerd had!
De hele tijd zat ik op het verkeerde spoor.
Vraag beantwoord
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan