Document opmaken in twee "lijnen"

Status
Niet open voor verdere reacties.

AnnevdD

Verenigingslid
Lid geworden
8 mei 2007
Berichten
228
Ik wil een document (boek) maken waarin op de rechter (oneven) pagina's een doorlopend verhaal staat (ca 50 pagina's) en op de linker (even) pagina's tekeningen, foto's kaderteksten etc.
In de rechter lijn (en evt. ook in de linker lijn) moeten bij het maken onafhankelijk van de andere lijn teksten, plaatjes etc kunnen worden ingevoegd.

Ik wil dit gebruiken om een levensboek te maken waar op de rechterpagina's het verhaal wordt verteld en op de linker pagina's foto's, anekdotes en toelichtingen worden weergegeven.
Je kunt het in twee documenten doen en die op de voor- en achterzijde van papier printen. Maar ik wil het ook graag in pdf uitbrengen.

Ik ben goed bekend met Word en een beetje met Publisher maar weet geen mogelijkheden hoe je zoiets moet organiseren.
Dus ... weet iemand hoe je dit moet aanpakken?
 
Als je een pdf wilt maken van dit document, moet het vermoed ik één document zijn, en je wens staat dat eigenlijk tegen, omdat je het document flexibel wilt houden. Normaal gesproken zou je zo’n boek pas afmaken met de afbeeldingen als je alle tekst af hebt; op dat moment weet je waar de lege (linker) pagina’s moeten komen, en die voeg je dan in met een harde pagina. Maar jij wilt dus van alles nog kunnen wijzigen aan het document, en dat houdt doorgaans in dat je met teksten gaat knippen, plakken en schuiven. En daarmee verschuiven dan ook de pagina-eindes.

Nou lijkt mij dat streven in strijd met je wens om er uiteindelijk pdf-jes van te maken, want zodra je er een pdf van hebt gemaakt, hebben verdere wijzigingen natuurlijk geen zin meer, want in een pdf kun je niet wijzigen. Dus dat lijkt mij dan weer een prima idee, om met harde pagina’s te werken want je document is dan immers af. Of heb jij een manier gevonden om dynamische pdf-jes te maken? :)

Een manier om tóch met ‘vaste pagina’s’ te werken is om met tekstkaders te werken, die je aan elkaar koppelt. Net zoals je dat in Publisher en Pagemaker ook doet. Je documenttekst vloeit dan door de oneven pagina’s en de even pagina’s gebruik je voor je aantekeningen en afbeeldingen. Of je daar een jofele pdf van kan maken weet ik dan weer niet, maar dat is een kwestie van uitproberen.
 
Dank voor je reactie. De mogelijkheid van vensters koppelen kende ik nog niet.
Ik ben het aan het uitproberen, maar het is een lastige klus. Ik heb nu een stuk of zes tekstvakken gemaakt en gekoppeld. En een los tekstvak ingevoerd.
Op sommige punten lijkt het document nu wat instabiel en het is een stuk groter geworden.

Ik ga verder proberen en ook een poging in Publisher wagen.
Hartelijk dank.
 
Word is niet bedoeld voor dit soort hele grote ‘publishing’ achtige toepassingen, dus overstappen op Publisher is waarschijnlijk geen gek idee. Ik zeg altijd tegen mijn mensen: gebruik het juiste gereedschap voor de juiste klus. Excel voor rekenen, Word voor tekstverwerken, Access voor database toepassingen etc. Die programma’s zijn er niet voor niets :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan