• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zichtbaarheid vervolgvraag afhankelijk van gekozen optie op eerdere vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Berichten
164
Het maken van een vervolgvraag, naar aanleiding van het antwoord op een vorige vraag met keuzerondjes, lukt me wel; maar als de vervolgvraag niet nodig is, dan moet deze niet zichtbaar zijn. Hoe doe je dat?

Eerst een voorbeeld:
vraag 1: Moet de bestelling verstuurd worden of haalt u het zelf op?
keuzerondjes: A. versturen B. zelf ophalen

In het geval er is gekozen voor optie A. dan is er sprake van een vervolgvraag:
vraag 2: Wilt u de bestelling met of zonder extra verzekering versturen?
keuzerondjes: A. met verzekering B. zonder verzekering

Het is mijn bedoeling om vraag 2 alleen te tonen als vraag 1 is beantwoord met optie A. en dus onzichtbaar te laten zijn/worden optie B is gekozen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
 
Ik zie dat je vorige vraag als opgelost staat, maar een bedankje kan er niet van af.
De helpers staan niet snel in de rij om je nog een keer van dienst te zijn.
 
Op andere vragen reageer je niet eens. Het plaatsen van een voorbeeldbestand lukt ook nog steeds niet?
 
Ik zie dat je vorige vraag als opgelost staat, maar een bedankje kan er niet van af.
De helpers staan niet snel in de rij om je nog een keer van dienst te zijn.

Sorry!!!
Jouw hulp, en dat van andere forumbezoekers, wordt zeer op prijs gesteld!!!
Op het moment dat ik op "opgelost" klikte, besefte ik (te laat) dat ik geen bedankje had gestuurd. Om de vraag opnieuw te laten openen, om alsnog mijn dankwoord uit te spreken, vond ik even teveel gedoe...
 
Op andere vragen reageer je niet eens. Het plaatsen van een voorbeeldbestand lukt ook nog steeds niet?

Ik begrijp niet goed, wat je bedoelt met "Op andere vragen reageer je niet eens."
Een voorbeeldbestand zou ik kunnen bijvoegen. Maar in dit geval, dacht ik, dat ik het probleem voldoende had uitgelegd.
 
Nu met bijlage! Sorry, dat ik het niet eerder heb toegevoegd; ik was er nog mee bezig...

De tekst in regels 18 - 20 hoeven alleen zichtbaar te zijn als in de vorige vraag de optie "sent by Dutch postal" is gekozen.

Nu we toch bezig zijn: Het formulier wil ik dusdanig beveiligen, dat alleen de keuze-opties en de in te vullen velden nog gewijzigd mogen worden. Wat is hiervoor de te volgen methode?
Als deze beveiliging er op zit, is het dan mogelijk om er een pdf van te maken (die ingevuld en opgeslagen kan worden)? Hoe doe je dat?
 

Bijlagen

  • Customer Data.xlsm
    110,2 KB · Weergaven: 32
Wat een drama bestand. Voor hele projecten kan je beter iemand inhuren. De zoekfunctie op dit forum is blijkbaar ook onbekend?

Voor het verbergen
Code:
Private Sub OptionButton3_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub
Private Sub OptionButton4_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub
Private Sub OptionButton5_Click()
 Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub
 
Wat een drama bestand. Voor hele projecten kan je beter iemand inhuren. De zoekfunctie op dit forum is blijkbaar ook onbekend?

Voor het verbergen
Code:
Private Sub OptionButton3_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub
Private Sub OptionButton4_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub
Private Sub OptionButton5_Click()
 Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
End Sub

Dankjewel!
Zo gaat het goed.
Alleen blijven de opties van de vervolgvraag (with en without) staan.
Is het mogelijk om ook deze onzichtbaar te maken?
 
Laatst bewerkt:
Om die selectievakjes ook uit te schakelen moet je het visible property van die optionbuttons aanpassen

zoals hieronder

Code:
Private Sub OptionButton3_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = False
  OptionButton7.Visible = False
End Sub

Private Sub OptionButton4_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = False
  OptionButton7.Visible = False
End Sub

Private Sub OptionButton5_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = True
  OptionButton7.Visible = True
End Sub
 
Niet tonen doe je toch gewoon met VO?
 
Gewoon de eigenschappen aanpassen naar move and size with cells lijkt mij wel voldoende. Geen regel extra code voor nodig. Dit geeft wel een puinhoop maar kan ook haast niet anders met deze opzet.
 
Om die selectievakjes ook uit te schakelen moet je het visible property van die optionbuttons aanpassen

zoals hieronder

Code:
Private Sub OptionButton3_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = False
  OptionButton7.Visible = False
End Sub

Private Sub OptionButton4_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = False
  OptionButton7.Visible = False
End Sub

Private Sub OptionButton5_Click()
  Rows("18:20").Hidden = Not OptionButton5
  OptionButton6.Visible = True
  OptionButton7.Visible = True
End Sub

Yess! Dit werkt prachtig. Thanks!
Om het formulier nu helemaal perfect te maken, wil ik het op de volgende manier beveiligen:
Alle "variable" velden moeten kunnen worden ingevuld/gewijzigd. De rest niet.
Het is me niet geheel duidelijk welke opties ik wel en niet moet aanvinken bij 'Blad beveiligen'. Het lukt me maar niet om de besturingselementen te kunnen wijzigen, nadat ik het blad heb beveiligd.
Het allermooiste zou zijn, om dit 'formulier' ook als pdf te kunnen opslaan en in te laten vullen; op te laten slaan en terug te sturen..
Let op: in regels 36 - 38 staan formules, die wel moeten worden bijgewerkt, als er gegevens worden ingevuld (probeer maar eens met F35 = 60; Q35 = 40; AB35 = 40 en AO = 10). Afhankelijk van de keuze voor air freight of sea freight, komt er dan iets te staan in deze regels.
 
aanvullende vraag

Dankzij de hulp van jullie, is het gelukt om mijn 'formulier' zo te maken als dat ik het graag wilde.

Nadat we het naar klanten hebben gestuurd, hoorden we dat het niet mogelijk was om de keuzerondjes te wijzigen.
Als ik dit check op de PC, waarop ik het bestand heb gemaakt, functioneert het zoals het moet.
Maar, als ik het open op een ander station (bv op de laptop van mijn werk), ken ik inderdaad de keuzerondjes niet wijzigen.

Wat moet ik doen om het formulier op alle computers goed te laten werken?
 

Bijlagen

  • Customer Data.xlsm
    112,1 KB · Weergaven: 21
dat heeft vermoedelijk te maken met de (verplichte) beveiligingsinstellingen van de klant en kennelijk ook binnen jullie netwerk

ik moet na openen van het bestand door 2 beveiligingen heen omdat het een macro bestand is.
1. Bewerken inschakelen
2. Inhoud inschakelen

bij de meeste bedrijven staat excel zo ingesteld dat stap 2 niet kan worden gekozen door gewone gebruikers, met andere woorden, daar wordt het gebruik van macro bestanden meestal niet toegestaan.

Ik denk dat dit een gevalletje "overdesign" is een simpel formulier opgetuigd met besturings elementen en vba code.

Kijk eens naar dit vereenvoudigd formulier zonder enig vba, gemaakt met gegevensvalidatie keuzelijst en blad beveiling
er zit wat voorwaardelijke opmaak in om nog niet gevulde velden te markeren met rode achtergrond en 1 formule om het emailadres samen te stellen op basis van de keuze

De kans dat klanten bij dit formulier tegen invoerproblemen aanlopen is zeer klein.
 

Bijlagen

  • Customer Data Vereenvoudigd formulier.xlsx
    78,8 KB · Weergaven: 20
@roeljongman

Wowww...
Dat heb je mooi gemaakt!
Bedankt!!!

Één klein puntje (sorry).
Als wordt gekozen voor "sent by Dutch Postal", dan verschijnt Insure shipment; maar het rode vlak bezit geen keuzemenu (with/without).
Omdat ik nu op mijn werk zit, en er dus niet teveel tijd aan kan besteden, kan ik nu even niet nagaan hoe de keuzemenu's zijn gecreëerd (heb ik nog nooit gebruikt!) en hoe je de keuzemogelijkheden ingeeft. Daar ga ik vanavond even naar kijken.
Maar... als dat voor jou a piece of cake is, dan mág je het natuurlijk voor mij doen! Maar nu vraag ik teveel...
 

Bijlagen

  • Customer Data Vereenvoudigd formulier v2.xlsx
    78,8 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan