externe hd

Status
Niet open voor verdere reacties.

drabbe

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2012
Berichten
88
Ik heb een computer met windows 10 erop.
De laatste tijd, als ik een externe harddisk aansluit, hoor ik wel het geluidje van hardware-herkenning, maar wordt de harddisk niet geopend in de verkenner.
Ik moet deze eerst een drive-letter toekennen in computerbeheer, voordat deze opstart.
Herkend iemand dit probleem? Gaarne een oplossing
 
Ik zou maar snel een nieuwe backup ervan maken als het daar voor is.
Vervolgens kun je checken wat er met die disk aan de hand is.

Een tool om de schijf te testen of die goed is...
https://osdn.net/projects/crystaldiskinfo/releases/71535
Maar das een zorg van later, maak eerst die backup van die externe schijf voor het te laat is...
 
Er is geen probleem met de harde schijf.
Deze werkt prima, ook op een andere computer.
Het probleem is mijn vaste computer.
Die geeft soms geen drive letter.
Het moet iets in windows 10 zijn.
 
Ik zou toch de gezondheid van de schijf met die tool checken...
Mss is nl de ene Windows computer betere in staat om dit te signaleren dan de andere...
Dus hoe weet je zeker dat dit anders? Ik zou er echt niet mijn handen voor in het vuur durven steken.
Meestal wordt er geen schijf letter aangemaakt als de schijf niet zgn "geïnitialiseerd" wordt... en waarom is dat... Kan aan de schijf liggen, kan aan Windows liggen.
één check met een andere pc is daarmee nog geen voldoende bewijs, is meer een eenmalige constatering die de kans vergroot dat het wel zo is... maar hoeft niet.

Heb je een 2e backup van die externe schijf?
Eigenlijk is 1 backup... geen backup... dat weet ik eigenlijk wel... zeker..
Je zou niet de 1e zijn waarvan de backup schijf stuk gaat voordat de nieuwe gekocht is...en als dan je de pech hebt dat je pc-schijf stuk gaat ben je alles kwijt...
Er komen hier redelijk wat vragen over nog net geen extra backup, stond in de planning verhalen... De meerderheid van de problemen is vaak wel dat er helemaal geen backup is, jij hebt er iig 1.
 
Laatst bewerkt:
Saillant detail wat vergeten wordt te melden is of deze ext. HDD via de usb aansluiting wordt gevoed of dat er een adapter-voeding aan zit..?
De ene pc is de andere niet, het komt geregeld voor dat een usb-poort niet voldoende stroom kan leveren om de ext. HDD te voeden.
1 van de symptomen is hetgeen jij beschrijft: wel een geluidje maar de schijf wordt niet gezien omdat deze te langzaam op spint ( op toeren komt ) bijv.
Het is dus voorbarig te veronderstellen dat de schijf op het punt staat defect te raken maar een controle kan uiteraard geen kwaad.
 
Ik heb een externe hd op stroom.
Ook heb ik een externe hd via usb.
Deze geeft nu ineens die problemen. Jaren altijd goed gegaan.
 
Indien dit de schijf betreft die via usb gevoed wordt zou ik deze aansluiten via een zgn. "aangedreven" usb-hub , dat is een usb-hub met een eigen stroomvoorziening.( link naar voorbeelden )
Daarmee is een mogelijk stroom-probleem van de usb-poort als mogelijke oorzaak uitgesloten
Een andere, mogelijke oplossing is een usb y-kabel, daarbij sluit je de schijf aan op 2 usb-poorten tegelijk.
Zo'n kabeltje ziet er zo uit:
514603.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar waarom is het al een paar jaar goed gegaan. Bovendien als ik hem aansluit op de laptop, is er geen probleem.
 
De ene pc is de andere niet, het komt geregeld voor dat een usb-poort niet voldoende stroom kan leveren om de ext. HDD te voeden.
Aangezien de SMART info aangeeft dat de schijf in orde is moet de oorzaak zitten in de rest van de hardware, het zij in de usb-poort dan wel in Win 10.

Dat hij op de latptop wèl probleemloos werkt zegt mij niet veel aangezien je niet aangeeft welke Windows-versie daar op draait ??
Als dat ook Win 10 is lijkt mij de stroomsterkte op de usb-poort van de pc onvoldoende.
 
dan nog vraag ik me af, waarom heeft de schijf het al die jaren wel goed gedaan op deze pc?
 
Veroudering van componenten ( onderdelen van het moederbord / voeding )...
Een marginale vermindering van de stroomsterkte kan al genoeg zijn....
Een usb gevoede schijf is altijd een soort Russische roulette in zo'n geval, behalve indien de schijf een SSD is want die heeft geen motor of andere bewegende delen die de schijf aandrijft / uitleest.
Begrijp best dat je een verklaring zoekt maar die is er niet altijd, kan ook best zijn dat het motor-lager van deze schijf minder wordt en de schijf daardoor meer stroom vraagt.
Dat laatste zie je in de uitslag van Crystal Discinfo niet terug..

Je hebt 2 mogelijke oplossingen aangedragen gekregen, zou daar eens naar kijken...
Zo'n y-kabel is in vrijwel alle gevallen de oplossing waarbij je alleen op de probleem-pc beide usb-stekkers moet aansluiten.
Verder verandert er niets aan het gebruik.
 
Ok, hier kan ik iets mee.
Ga vanmiddag kijken naar zo'n kabel en laat weten of dit de oplossing is.
Bedankt in ieder geval
 
Kost een paar Euro zo'n ding... ( link )
Verzendkosten zijn waarschijnlijk hoger dan de prijs van de kabel zelf, als je een Media-markt o.i.d. in de buurt hebt ben je spekkoper :thumb:
 
zojuist een Startech 4-port USB 3.0 Mini Hub met Charge Port aangeschaft.
Het probleem lijkt opgelost te zijn.
Bedankt allemaal voor de hulp.
 
:thumb: Mooi dathet is opgelost, veel plezier ermee weer :thumb:
 
het probleem is weer terug gekomen.
Even heeft de externe hub gewerkt, maar nu moet ik steeds weer in schijfbeheer een stationsletter toevoegen.
Heeft er iemand nog een andere oplossing?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan