• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken in 1 kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

HendrikMar

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 nov 2019
Berichten
4
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen. Ik heb een voorbeeld database geupload met 2 tabbladen. Op tabblad Waardes staan 2 kolommen. 1e kolom bevat waarden van het eindresultaat en in kolom 2 staan de waarde die gebruikt moet worden voor het verticaal zoeken.
Op tabblad Eindresultaat staat in rij 1 de waardes die ik handmatig heb ingevuld. (deze rij kan in lengte variëren)
Eronder staan de getallen uit kolom 1 van tabblad "waardes" Als er geen waarde is dan blijft alleen de waarde staan uit de kolom vert.zoeken.

Ik heb het geprobeerd met verticaal zoeken maar kom er niet verder mee omdat ik niet weet hoe je dit hier moet gebruiken.

Misschien iemand een idee?

Hendrik
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestandje.xlsx
    19,3 KB · Weergaven: 26
Oh, ja het kan ook zijn dat er geen waarde bij de letter komt. Dus laten we zeggen letters g t/m r hebben geen waarde in tabblad Waardes. Dan moet de cel eronder leeg blijven.
 
De lijst in tabblad "Waardes" is dus eigenlijk 2 lijsten onder elkaar?

Twee opties in bijlage. Op tabblad "eindresultaat" een (ingewikkelde) formule die direct het gewenste resultaat geeft, en op tabblad waardes ook nog een (simpelere) variant met een hulpkolom.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestandje (AC).xlsx
    20,2 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hallo AlexCel,

Ik wist niet dat er zo snel gereageerd ging worden. Nog bedankt voor je voorbeeld.
Ik heb het bekeken en ik heb nog 1 vraag. Het bestandje was niet helemaal compleet en ik heb nog wat extra waardes toegevoegd in het tabblad waardes.

Het kan voorkomen dat 1 nummer in de kolom vert.zoeken meerdere waardes kan vinden in de kolom Eindresultaat.
Sorry dat ik dit vergeten heb maar blijkbaar dat ik iets over het hoofd heb gezien.

is dit ook mogelijk? Ik heb iets geprobeerd met opschuiven maar krijg dit niet kloppend!

Hendrik
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestandje (AC)1.xlsx
    142,6 KB · Weergaven: 19
Beste VenA,

Ik ben nieuw hier op dit forum. Is dit ook een voorbeeld van hetzelfde probleem als ik heb :confused:?

Zo ja wat kan ik dan met die code die er staat. Ben alleen een beetje bekend met formules.

Misschien kan je me verder ermee helpen?

Hendrik
 
Formule beetje aanpassen misschien? Heb me even op de basis geconcentreerd, het zoeken van meerdere waarden bij een zoeksleutel.

Let er goed op dat je de formule na eventueel kopiëren/aanpassen wel afsluit met Control+Shift+Enter. Het betreft namelijk een matrixfunctie.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestandje (AC2).xlsx
    154,6 KB · Weergaven: 35
@ HendrikMar; Uiteraard wil een ieder je hier met alle liefde helpen maar geef dan wel even aan dat je je vraag eerder heb gesteld onder een andere gebruikersnaam. Wel zo fair naar de helpers toe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan