• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verjaardagstimer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paradoxx

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
135
Goedemiddag,

Voor de personeelsvereniging ben ik het ledenbestand aan het bijwerken. Het ledenbestand wordt bijgehouden in Excel.
Nu zou ik daar graag een kolom aan toe willen voegen waarin wordt aangegeven hoeveel dagen het nog duurt voordat het bijvoorbeeld iemand zijn/haar verjaardag is, of wanneer iemands bedrijfsjubileum is.
Nu weet ik dat je datums natuurlijk van elkaar kan aftrekken, maar daarmee moet ik elk jaar de verjaardagen van iedereen voor dat betreffende jaar invoeren (Kolom H). Ik wil dus eigenlijk Kolom H niet elke keer moeten bijwerken met andere data.

Is het mogelijk dat de timer "Jarig over" in Kolom I, zodanig werkt, dat wanneer de verjaardag in dit jaar is geweest, deze dan naar de dan volgende verjaardag kijkt.
M.a.w. kan er alleen naar combinatie dag/maand gekeken wordt en wanneer deze verstreken is in dit jaar naar die dag/maand combinatie van het komende jaar.

Bij voorkeur graag een oplossing in formules, i.v.m. bedrijfspolicy t.a.v. macro's.

PS: de namen in dit voorbeeld zijn fictief, dan wel afkomstig uit openbare bronnen.
 

Bijlagen

  • verjaardagtimer.xlsx
    13 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Deze formule in kolom H?
Code:
=DATUM(JAAR(NU())+(MAAND([@Geboortedatum])<=MAAND(NU()))*(DAG([@Geboortedatum])<DAG(NU()));MAAND([@Geboortedatum]);DAG([@Geboortedatum]))
 
Laatst bewerkt:
Iets met een als formule. Als het verschil tussen verjaardag en huidige datum negatief is, dan het verschil tot aan de volgende verjaardag in het volgende jaar berekenen en anders is het gewoon het verschil tussen de 2 datums. Is het verschil 0 dan ben je jarig :d
 
Deze formule in kolom H?
Code:
=DATUM(JAAR(NU())+(MAAND([@Geboortedatum])<=MAAND(NU()))*(DAG([@Geboortedatum])<DAG(NU()));MAAND([@Geboortedatum]);DAG([@Geboortedatum]))

Werkt als een zonnetje, dank je!
 
Iets met een als formule. Als het verschil tussen verjaardag en huidige datum negatief is, dan het verschil tot aan de volgende verjaardag in het volgende jaar berekenen en anders is het gewoon het verschil tussen de 2 datums. Is het verschil 0 dan ben je jarig :d

Bedankt voor de input... :thumb:
 
Of misschien deze:
Code:
=DATUM(JAAR([@Geboortedatum])+DATUMVERSCHIL([@Geboortedatum];NU();"y")+1;MAAND([@Geboortedatum]);DAG([@Geboortedatum]))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan