• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken icm verschuiving

Status
Niet open voor verdere reacties.

arvie76

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
84
Hoi,

Ik wil het volgende. Ik heb een sjabloon voor het aanleveren van de cap.planning. Dit werkt op dit moment goed, maar ben aan het oefenen en aan het kijken of ik het beheer wat makkelijker kan maken.
In mijn huidige versie werk ik met de als functie om de feestdagen automatisch zichtbaar te maken. Ik doe dat met deze formule:

Code:
=ALS($L$3="";" ";ALS(G$7=43831;"Nieuwjaarsdag";ALS(G$7=43934;"2e Paasdag";ALS(G$7=43948;"Koningsdag";ALS(G$7=43972;"Hemelvaartsdag";ALS(G$7=43973;"Brugdag";ALS(G$7=43982;"2e Pinksterdag";ALS(G$7=44190;"1e kerstdag";ALS(G$7=44191;"2e Kerstdag";ALS($F$8=2;VERSCHUIVING(G8;0;28);VERSCHUIVING(G8;0;34)))))))))))

Dit is de formule uit het originele bestand

Deze werkt goed, maar moet dus elke jaar in de formule de waardes voor de data van de feestdagen handmatig aanpassen. Dit moet na mijn idee ook kunnen via zoeken in een tabel icm de verschuiving. Maar dat lukt mij dus niet 123.

Dus dat als hij de waarde van een feestdag niet kan vinden in de tabel moet hij de gegevens uit het standaard rooster halen en dus kijken of het even of oneven weken zijn.

Het voorbeeldbestand is fictief en qua lay-out simpel gehouden. Zodra ik via hier een werkende formule kan verkrijgen lukt het mij wel om deze aan te passen aan het origineel.

Alvast dank !!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld forum II.xlsx
    8,6 KB · Weergaven: 35
Paar opmerkingen:
- De manier van rekenen met datums is niet ideaal;
- Er zijn veel handige functies om rekening te houden met feestdagen. NETTO.WERKDAGEN bijvoorbeeld.
- Er zijn ook veel betere zoekfuncties beschikbaar dan een hele rij ALS-functies;
- Ook voor een eventuele VERSCHUIVING functie is waarschijnlijk wel een beter alternatief.

Maar, het is mij niet duidelijk wat je wilt bereiken met je formule dus kan je verder ook niet goed adviseren hoe het anders moet. Het voorbeeld zegt mij niet zoveel. Maak dit dus s.v.p. wat representatiever wat mij betreft, met voor een aantal regels ook wat gewenste uitkomsten van de formule erin.
 
Laatst bewerkt:
in cel D7 volgende formule:


Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D3;$N$22:$P$36;3;0);ALS(IS.EVEN((ISO.WEEKNUMMER(D3)));L6;Q6))

deze formule kopiëren naar E7:H7
 
Opgelost !!!

Thnx Hans123 voor de geboden oplossing. Ik had in voorbeeld klein foutje gemaakt m.b.t de weken. De week loop bij ons van Dinsdag t/m de maandag erop. Dus werkt je formule niet direct helemaal goed voor de maandag erop. Maar dit aangepast door de op de maandag het laatste gedeelte van je formule aan te passen en daar te verwijzen naar de juiste maandagen.

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D3;$N$22:$P$36;3;0);ALS(IS.EVEN((ISO.WEEKNUMMER(D3)));[COLOR="#FF0000"]L6;Q6[/COLOR]))

Daarna werkte jouw formule optimaal.

Top en nogmaals thnx.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan