Windows 10 update bij multiboot systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Hallo,

Ik heb een systeem multiboot gemaakt enige tijd geleden met Win7, Win10 en Fedora Linux. Dit werkt goed. Het betreft een windows Home versie, win7 is een OEM versie van Toshiba en Win10 is hier een update van.

Nu wil ik updates installeren.
Wanneer ik update and reboot doe, dan vindt er wel een update plaats want je ziet de percentages 0%...100% oplopen.
Bij het opnieuw opstarten bied ik de helpende hand door windows 10 te selecteren, want anders wordt Linux opgestart.
Windows 10 is aan op starten en wordt bijgewerkt. Vervolgens wordt er opnieuw gereboot en nogmaals en dan blijft het scherm zwart, gebeurd er niets meer. Je ziet nog wel een keer het HDD ledje knipperen maar dat is het dan ook

Ik zet dan de laptop uit met de aan/uit knop. Dan zet ik hem weer aan zorg ervoor dat windows 10 opgestart wordt waarna de update's terug gedraaid worden en ben ik terug bij af.

Nu dacht ik download de cummulatieve versie wel en probeer die zelf te installeren.

Hoe kom ik nu aan de juiste versie. Ik moet de x86 hebben maar dan? Ik heb er verschillende gedownload bij Microsoft update catlogus maar als ik deze dan wil installeren krijg ik de melding "this version is not applicable...". Hoe kan ik juiste KB nr. achterhalen hiervoor?

iemand hier ervaring mee hoe je in zo'n situatie je windows update?

Gr.,

Nico

Je heb al en prima tip gekregen.

Anders: Heb je een desktop en daarin 2 schijven?
Dan kan het handig zijn om op de ene schijf Windows te zetten en op de andere Linux.
Na herstart kies je dan (vaak) met F8 het bios/uefi boot menu en kies een van de twee...
Dit scheelt zoveel ellende met bootprogramams die oa door updates verziekt worden
En bij een totale crash van 1 disk heb je alidj nog de andere disk om vanaf te booten en te kunnen werken.
Vind het zelf een prettig/pragmatische methode.

Exact, ik draai hier 3 verschillende Windows-versies maar elke versie vanaf z'n eigen SSD.
Met EasyCD heb ik een bootmenu aangepast waarin een default Windows-versie na 5 seconden zonder keuze, automatisch wordt opgestart...
Dat werkt feilloos, nooit gezeur met updates..

Ik WSUS offline uitgevoerd. Echter het script runt, haalt alles op, na de installatie een reboot en dan gebeurd exact hetzelfde als de auto update. Eerst krijg je zo'n windows bij werken, dit duurt vrij lang. Wordt een auto reboot uitgevoerd en daarna nog één en blijft het scherm zwart. Ik heb het niet op twee verschillende schijven geplaatst.

Vreemd dat dit niet echt wil lukken. Ik weet niet of als ik het boot menu aanpas dwz. nu is linux de default OS, als ik daar win10 van maak of dat gaat helpen?

En je hebt wel na het downloaden de UpdateInstaller.exe gestart vanuit die download-map..?

UpdateInstaller.exe had ik niet gezien want die zit in de folder "client". Ik had enkel de genereerupdate.exe gedraaid. Ik heb nu ook de UpdateInstaller.exe gedraaid maar nog geen resultaat.

Ik weet niet of het te maken heeft dat ik versie 1511 nog heb zonder .Net framework. Ik heb vandaag wel getracht .Net v4.6.2 en 3.5 te installeren maar zie deze nog niet bij de "Programm and features" staan.

• Nadat ik UpdateInstaller.exe gedraaid heb, en weer opnieuw ga booten vindt hetzelfde weer plaats.
  • Eerst "Working on Updates xx% Don't turn off the computer..." Dit loopt heel langzaam op vanaf 0%.. 30% of meer.
  • "Plotseling gaat de laptop rebooten. Hierna blijft het scherm zwart. Ik kan de muis bewegen, zie dan de muiswijzer en een klein rond "schijfje". Maar dat is het wel.
  • Na een half uur wachten druk ik de laptop uit en zet hem opnieuw aan. Vervolgens het scherm blijft weer zwart.
  • Nu druk de laptop opnieuw uit en zet hem opnieuw aan. Nu krijg ik onder in beeld "undoing the changes..." en ben ik terug bij af!

Tijdens het booten geef ik aan dat hij moet opstarten met win10 en niet met Fedora.

Het is mij nog niet duidelijk waar het nu ligt dat ik geen update's kan uitvoeren bij een multiboot systeem.

V 1511 van Win 10 krijgt al ruim 1,5 jaar geen ondersteuning meer d.m.v. updates.
Als je dat in je start-post had gezet waren we al veel eerder klaar geweest..
Probeer die 1511 te "upgraden" d.m.v. de laatste versie ( 1903 / 1909 ) te installeren.
Dan is je probleem opgelost.

Ja, dat is wat ik probeer 1511 naar 1903 /1909 te upgraden. Maar dat lukt dus niet! Ik weet niet of die stap te groot is...?

Dan blijft er maar 1 optie over: schone installatie uitvoeren op die Win 10 partitie.
Dus niet upgrade kiezen maar "aangepaste installatie" en vervogens de Win 10 partitie leeg maken in het scherm "schijf-opties" en vervolgens in die "niet gepartitioneerde ruimte" de nieuwe installatie starten.

Dat is dus wat ik nu gedaan heb. Ik had dus de Windows 7 OEM versie van Toshiba opnieuw geïnstalleerd. Ik had via een andere Asus laptop en de mediacreatortool een win10 USB opstart stick gemaakt. Wat dan gebeurd is je krijgt wel een win10 versie maar met Asus spullen mee.

Ik heb nu via Windows 7 op de Toshiba en via de windows mediacreator tool een nieuwe win10 USB opstart stick gemaakt. Die geïnstalleerd naast de windows 7. Vervolgens kon ik dan fedora niet meer gebruiken. Daar heb ik ook een nieuwe fedora 31 USB stick gemaakt en geïnstalleerd. NU werkt alles weer zoals ik het werkend wil hebben.

Het is mij echter onduidelijk waarom je win10 v1511 niet kunt upgraden naar 1903 ev. Evt. in enkele tussen stappen.

Was win10 v1511 een 32 of 64 bits versie?
Een 32-bits? Dan: De 1e kun je niet upgraden naar een 64 bits versie.

Inderdaad, maar dat geldt voor elke Windows-versie, niet alleen Win 10 of v 1511.
Als je van 32 naar 64 bit wilt moet je altijd een nieuwe installatie uitvoeren.

Ok, ik heb niet alles van Windows 10 op mijn netvlies staan. Maar die win10 versie was meen ik een 32bits versie. Waarom ik dat gedaan heb weet ik niet want de Win7 versie is wel 64bit. En de Win10 op mijn Asus is zeker 64bit.

Ok stel dat ik een win7 64 bit heb, een win10 32bit v1511, dan moet het nog steeds mogelijk zijn om win10 naar een hogere 32bit versie te upgraden? Of schiet mij nu te binnen is de 1903 enkel 64bit versie? Als dit laatste het geval is dan begrijp ik het wel maar daar was ik mij niet bewust van!

Als je van 32 bits komt voor zowel Win7 of Win10 maakt niet uit, naar 64 bits betekent altijd een schone installatie imho.
Dat schreef ik in #12 al en werd door Scrapheap in #13 bevestigd.
Misschien wel tijd voor minimaal een plakkertje op het systeem wat er opgezet werd, of een mini logboek... onze glazen bol is daar niet geschikt voor......:p

Laatst bewerkt:
Klopt, je kunt niet van 32 naar 64 bit d.m.v. een "upgrade", daarvoor is altijd een nieuwe installatie vereist.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan