website stuurt spam via class-phpmailer.php

Status
Niet open voor verdere reacties.
De access_log staat gewoon bij de Domain Details in Direct Admin.

Als je geen tijd hebt om de site offline te halen (well... 's nachts is het rustig), dan raad ik aan het formulier maar offline te halen. "Better safe than sorry", voordat Versio het zelf maar doet.

Ik raad alsnog aan om de access_log te zoeken, en de overeenkomde momenten van spamming te zoeken bij de juiste tijd in de access_log.
 
Laatst bewerkt:
Heb de logs gevonden:
Web Error Log Full Error Log

Staat weinig in waar ik uit op kan maken dat er iets niet in orde is.

Maar dit is van het account. Klik ik op een domeinnaam om de log te zien ( Click on the domain name to view its stats. ), krijg ik dit te lezen:

File does not exist

Details

You must wait for the stats to be computed. This will only happen *after* logs exist (domain must resolve and be used).

Info for Admins: Downloading a new webalizer binary

Error listing files

Details

Unable to open /domains/hetateliervansinterklaas.nl/logs. Directory does not exist, or /domains/hetateliervansinterklaas.nl/logs is an empty string.

Voor nu is alles rustig moet ik zeggen.
De mail log is ook niet hoog, Email Disk Usage 1.39 MB
 
Ik zal nog eens access_logs roepen...
Dus geen error_log ;)

En de statistieken er zijn niet echt boeiend.

Over die foutmelding: Gooi een ticket naar je hosting toe.
 
Laatst bewerkt:
sorry php4u, maar ik kan echt geen access_logs vinden.
en wat ik niet kan vinden, kan ik ook niet laten zien.

ik kan alleen mail logs zien (leeg) en de logs die ik aangaf.
verder zie ik geen log files.
 
Staan er url's in die spam emails?
 
Huh, in mijn Direct Admin zie ik die gewoon.

Ahh... Zie net dat het 'Usage log' heet.
 
Laatst bewerkt:
Als er niks in de usage log te zien is, zou ik me ernstig zorgen maken over je webhosting. Dus kijk nog maar eens dubbel zo goed.

Alles wat op je site gebeurt wordt daarin vermeld, elke pagina die bekeken wordt, elke stylesheet, elk plaatje, elke javascriptfile etc....
 
Laatst bewerkt:
okém, weer gekeken, Full Usage Log
allemaal ip adressen en regels, zo veel!!
vooral deze 95.96.105.78 en 91.223.5.241

en dan allemaal zo iets als dit
89.205.225.104 - - [26/Nov/2019:15:15:29 +0100] "GET /wp-content/themes/fagri/style.css?ver=2.5.5 HTTP/2.0" 200 8536 "https://hetateliervansinterklaas.nl/" "Mozilla/5.0 (Linux; Android 9; ONEPLUS A6003) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/78.0.3904.108 Mobile Safari/537.36"

185.119.81.11 - - [26/Nov/2019:17:37:04 +0100] "GET /wp-login.php HTTP/1.1" 403 424 "-" "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/51.0.2704.103 Safari/537.36"

En dan nog Full Error Log
[Tue Nov 26 04:48:15.465076 2019] [authz_core:error] [pid 143087:tid 140571964290816] [client 185.119.81.50:55055] AH01630: client denied by server configuration: /home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-login.php
[Tue Nov 26 08:12:46.231805 2019] [authz_core:error] [pid 143080:tid 140571620288256] [client 185.86.164.98:52046] AH01630: client denied by server configuration: /home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-login.php
[Tue Nov 26 10:24:41.140030 2019] [lsapi:error] [pid 143129:tid 140572823095040] [client 2a03:2880:ff:30::face:b00c:46108] [host hetateliervansinterklaas.nl] get_client_block(102400) failed
[Tue Nov 26 10:24:41.140098 2019] [lsapi:error] [pid 143129:tid 140572823095040] [client 2a03:2880:ff:30::face:b00c:46108] [host hetateliervansinterklaas.nl] Internal error on sending request(GET / HTTP/2.0); uri(/) content-length(0): SendRequest: prepare(): user_get_body(bodyLocalBuf, 102400): read from client failed
[Tue Nov 26 10:24:42.564246 2019] [lsapi:error] [pid 143205:tid 140572277569280] [client 2a03:2880:ff:1e::face:b00c:64252] [host hetateliervansinterklaas.nl] get_client_block(102400) failed
[Tue Nov 26 10:24:42.564283 2019] [lsapi:error] [pid 143205:tid 140572277569280] [client 2a03:2880:ff:1e::face:b00c:64252] [host hetateliervansinterklaas.nl] Internal error on sending request(GET /favicon.ico HTTP/2.0); uri(/index.php) content-length(0): SendRequest: prepare(): user_get_body(bodyLocalBuf, 102400): read from client failed
[Tue Nov 26 12:11:01.496138 2019] [authz_core:error] [pid 143205:tid 140571595011840] [client 185.86.164.101:48118] AH01630: client denied by server configuration: /home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-login.php
[Tue Nov 26 13:46:43.304423 2019] [authz_core:error] [pid 143080:tid 140571595110144] [client 185.85.190.132:45678] AH01630: client denied by server configuration: /home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-login.php
[Tue Nov 26 17:37:04.813384 2019] [authz_core:error] [pid 143099:tid 140571922327296] [client 185.119.81.11:45037] AH01630: client denied by server configuration: /home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-login.php
 
Laatst bewerkt:
Details for 66.249.79.169
IP: 66.249.79.169
Decimal: 1123635113
Hostname: crawl-66-249-79-169.googlebot.com
ASN: 15169
ISP: Googlebot
Organization: Googlebot



Details for 91.223.5.241
IP: 91.223.5.241
Decimal: 1541342705
Hostname: fw.sxb.sop-g.net
ASN: 3215
ISP: Orange
Organization: Orange


Details for 95.96.105.78
IP: 95.96.105.78
Decimal: 1600153934
Hostname: 095-096-105-078.static.chello.nl
ASN: 6830
ISP: Ziggo
Organization: Ziggo
 
nog iets,
in de email log zie ik wel vaak staan: retry

nu heb ik een mail gestuurd via het contactform van het atelier van sinterklaas, deze wordt verzonden, maar ik zie in het log:

Nov 26 17:58 info ad hetatelier van sinterklaas.nl janvabp321 1.06 KB …. @gmail.com retry
(even het adres uiteraard anders gezet)

Retry betekend toch een bounce? Of dat de mail nogmaals moet/ Volgens het formulier is het verzonden.
De mail heeft een forwarder. dus de info@.....etc gaat naar een gmail email. Maar die schijnt niet vol te zitten.

Overigens komt de mail binnen, hoor ik net van sinterklaas ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nov 26 17:58 info ad hetatelier van sinterklaas.nl janvabp321 1.06 KB ….. @gmail.com retry
Bij veel providers (volgens mij ook bij jouw jprovider) moet het "smtp emailadres" en "From emailadres" een bestaand emailadres zijn van je eigen domein. Bijvoorbeeld:
Smtp emailadres: mymailer@sint...klaas.nl (hierbij geef je het wachtwoord op)
From: info@sint...klaas.nl
To: emailadres waar de email naar toe moet
Reply-to: hier kan het emailadres worden ingevuld van de bezoeker uit het contactyformulier

Het wordt aanbevolen om voor het From emailladres niet hetzelfde te gebruiken als voor het PHPMailer smtp account

In DirectAdmin zet je een forwarder van mymailer@ naar info@ ingeval iemand iets naar mymailer stuurt.

Als je gebruik maakt van de "CC email" naar degene die het formulier invult dan is dit vragen om spam.
 
Laatst bewerkt:
In DirectAdmin zet je een forwarder van mymailer@ naar info@ ingeval iemand iets naar mymailer stuurt.

Als je gebruik maakt van de "CC email" naar degene die het formulier invult dan is dit vragen om spam.

De info@sinterkl.......nl wordt naar het gmail account doorgelinkt, de forwarder dus.
Ik begrijp dat ik dan beter een andere forwarder kan aanmaken voor het contactformulier?
Dat is zo geregeld natuurlijk.

Smtp emailadres: mymailer@sint...klaas.nl (hierbij geef je het wachtwoord op)
From: info@sint...klaas.nl
Ik heb geen account aangemaakt voor de info@sinter.......nl alleen een forwarder.

Overigens heb ik dit ook zo gedaan bij de hengelsport, niemand wilde (of snapte) hoe ze de gegevens in hun eigen e-mailprogramma moesten zetten zodat ze daar de mail in kregen. Daarom alleen forwarders en dat werkt perfect. Het enige nadeel in deze is dat ze dan met hun gewone eigen email adres antwoord geven, maar ja, zo willen ze dat nu eenmaal. Sinterklaas wilde dit ook zo, want die snapt het helemaal niet ;)

Ik heb GEEN CC mail in gebruik.
 
Laatst bewerkt:
Het ging een tijdje goed, maar we kregen weer mail:

We urge you to take the necessary steps to fix this problem and to delete the script that is sending the spam. We also ask you to update the user's password and to update any open source scripts and plugins that is used by this user.

Infected script that is sending spam:
/home/janvabp321/domains/jfgbehangservice.nl/public_html/portfolio/wp-includes/class-phpmailer.php

*Possible solutions:*
Install reCaptcha when class.phpmailer.php is used see "Infected script that is sending spam"

You can install the reCaptcha plugin to your website and add the captcha on every page where your website is using the mail function.

Amount of spam emails that have been sent:
1081

Detection date and time:
30-Nov-2019 15:43:57

Het gekke is dat de website waar ze het over hebben (portfolio.jfgbehang.........), niet eens een contactformulier heeft, en de hoofdwebsite (alleen jfgbehang.....etc.) heeft niet eens een Wordpress installatie.

Dus een recaptcha installeren heeft geen zin.

Wat is dat toch met die class-phpmailer? Kan ik die niet gewoon verwijderen aangezien we geen mail instellingen hebben op die website.

Wie helpt weer want we worden er moedeloos van.

edit: heb wachtwoord DirectAdmin veranderd. Geen idee of dat gaat helpen.
 
Laatst bewerkt:
In de usage_log (ook access_log genoemd) zou je toch wat moeten vinden, lijkt me. Evenals je DirectAdmin login log die je in je zoektocht kan meenemen.
Zo niet, dan is het een probleem bij de hosting en kunnen er mogelijk meerdere gebruikers daar getroffen worden. Kan zijn dat je site gehacked is, en dat iemand een spamscript heeft geinstalleerd met phpMailer en eventuele een deel van Wordpress. Dat heb ik ooit ook wel eens gezien op een server van ene klant.

Vraag je hosting eens of ze een log hebben van wanneer de spam verstuurd is. Dat maakt het zoeken makkelijker.

Mocht het in het vervolg gebeuren op een formulier, dan heb ik nog ene goede tip:
Een simpele oplossing is om het mailscript (en dan niet alleen het formuliertje, en dus ook niet phpMailer zelf) om te bouwen dat deze alleen gebruikt kan worden voor Nederland en België.

De rest van de landen kan je gewoon een linkje geven naar je mailadres. Ikzelf zat hier ook aan te denken toen ik op een moment elke dag wel spam binnen kreeg wat mijn re-Captcha passeerde. Totdat het ophield....
 
Laatst bewerkt:
Bericht van de hosting:

Beste,

Bedankt voor je bericht.

Het komt door het class-phpmailer.php bestand op het atelier van sinterklaas.nl . Heb je geen andere formulieren op de website, een stuur naar een vriend optie binnen de website/shop, ... ? Dat zijn allemaal zaken die misbruikt worden door spammers. Ook inlogformulieren dienen beveiligd te worden.

Uw scripts zullen misbruikt worden door spammers, de website is mogelijk gehackt. U kunt dit nagaan in DirectAdmin -> klikken op uw domeinnaam in het overzicht indien u meerdere domeinnamen heeft -> E-mail accounts -> E-mail usage -> This month. Daar kunt u onderzoeken welk e-mail adres/script de spam verstuurt. U selecteert best "Last page" om een overzicht te krijgen van de laatste berichten die verstuurd werden vanaf uw account.

U kunt het malware bestand dan opsporen en verwijderen. Indien u het e-mail adres ziet staan bij Authentication is het paswoord van het e-mail adres achterhaald.

U kunt de paswoorden van dit e-mail account alsook van DirectAdmin wijzigen in sterke wachtwoorden (combinatie van letters, cijfers, tekens).

Nadien kunt u nagaan of de gebruikte scripts op uw hosting up-to-date zijn alsook de plugins. U kunt ook nagaan of er geen mappen op rechten 777 staan via DirectAdmin -> File manager. Deze mappen stelt u dan in op CHMOD 755. Bestanden stelt u in op op 644.

Voor CMS systemen bestaan er plugins om malware op te sporen. Voor Wordpress websites kan dit bijvoorbeeld met: https://wordpress.org/plugins/quttera-web-malware-scanner/

Nog enkele tips:

- U kunt nagaan of de e-mail niet verzonden wordt via een class.phpmailer.php bestand. Dit kan erop wijzen dat formulieren op uw website misbruikt worden om spam te versturen.
- U kunt de formulieren op uw website beveiligen met Captcha plugins.
- Verder kunt u controleren of er geen vreemde gebruikersaccounts zijn aangemaakt op uw website.
- Werk steeds uw scripts, thema's en plugins bij naar de nieuwste versies.

Mocht je verder nog vragen hebben dan helpen wij je uiteraard graag verder.

Mijn antwoord gaat worden:
- ik heb geen enkele file op 777
- al mijn contactformulieren (op elke website) zijn beveiligd met recaptcha
- bij Authentication staat jullie server/adres (janvaxxxxx)
- alle plugins zijn up to date
- ik heb Ninja malware scanner en die vind nooit iets
- het email gebeuren waar ze het over hebben, het wachtwoord van heb ik veranderd, omdat aangevinkt staat dat dit ook geldt voor de DA, zal ik dit afvinken en een ander wachtwoord maken voor de DA
- verder heb ik alles gedaan wat ze mij verteld hebben en weet dus echt niet meer wat ik kan/moet doen

Het enige wat ik ng niet nagekeken heb is dat vriend optie gebeuren in de webshop? Heb daar nooit van gehoord, dus ik zal op onderzoek uit moeten. Of weet iemand waar ik dat kan vinden?
 
Laatst bewerkt:
Het is de vraag welk script gebruik maakt van phpMailer. Want dit is geloof ik een onderdeel van de WP core, en zal wel automatisch geupdated worden bij een nieuwe release van WordPress. Het beste is om de tijden van de spam bij de hosting na te vragen, en dit te vergelijken met je usage_log van al je domeinen die je in DirectAdmin hebt.

Hier moet dan toch wel wat naar boven komen drijven. Anders wordt het tijd om eens iemand in te schakelen voor een serieuze security audit!
 
Laatst bewerkt:
Het beste is om de tijden van de spam bij de hosting na te vragen, en dit te vergelijken met je usage_log van al je domeinen die je in DirectAdmin hebt.

Ja, dat ga ik zeker doen.

Nu heb ik een rare vraag (of niet) maar stel dat de eigenaar van de website die de webshop zelf doet en ook het updaten en zo (wat die nog weleens vergeet ;) ) en dat via zijn pc doet, kan dan zijn pc, telefoon of tablet iets hebben waardoor dit kan komen?
Ik ag in de logs dat hij had ingelogd (ik zag mijzelf ook via het ip adres) en dus ja.....ik weet niet of dat mogelijk is hoor.

Ikzelf heb namelijk ook veel websites bij deze hosting en nog nooit ergens last van gehad.

Het is de vraag welk script gebruik maakt van phpMailer.
Sending Script ...............domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-includes/class-phpmailer.php:698
 
Laatst bewerkt:
Ik acht die kans klein in.
 
Dear customer,

Our automatic spam detection system has noticed that your user janvabp321 is sending spam with the domain name jfgbehangservice.nl . Our system has now automatically suspended the domain name jfgbehangservice.nl to prevent more spam from being sent.

We urge you to take the necessary steps to fix this problem and to delete the script that is sending the spam. We also ask you to update the user's password and to update any open source scripts and plugins that is used by this user.

Infected script that is sending spam:
/home/janvabp321/domains/jfgbehangservice.nl/public_html/portfolio/wp-includes/class-phpmailer.php

*Possible solutions:*
Install reCaptcha when class.phpmailer.php is used see "Infected script that is sending spam"

You can install the reCaptcha plugin to your website and add the captcha on every page where your website is using the mail function.

Amount of spam emails that have been sent:
1081

Detection date and time:
30-Nov-2019 15:43:57

Log:
[30-Nov-2019 15:43:57 UTC] mail() on [/home/janvabp321/domains/hetateliervansinterklaas.nl/public_html/wp-includes/class-phpmailer.php:700]: To: info@hetateliervansinterklaas.nl -- Headers: Date: Sat, 30 Nov 2019 15:43:57 +0000 From: WordPress <wordpress@hetateliervansinterklaas.nl> Message-ID: <e03918ec9e343e311251c652ec7b456f@hetateliervansinterklaas.nl> X-Mailer: PHPMailer 5.2.27 (https://github.com/PHPMailer/PHPMailer) MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/html; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: quoted-printable---

Once you have fixed the problem, please reply to this ticket so we can unsuspend the domain name jfgbehangservice.nl .

Please note that we can not assist in you with fixing or updating the script that is causing the spam problem.

Yours sincerely,

Op portfolio.....nl staat geen contactformulier, dus recaptcha is niet aan de orde.

php versie heb ik op 7.3 gezet. De laatste dus. Hij stond op 7.0
Helaas op 7.3 (maar ook op 7.2 en 7.1) zijn alle websites niet meer te zien. Dus terug gezet naar 7.0

Ik heb echt alles nu gedaan wat ik maar kan doen, en toch.......Het houdt voor mij een beetje op.
Misschien toch na Sinterklaas een gehele nieuwe installatie doen. Wellicht dat dat gaat helpen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan