Recente laptop windows 10 home, 86% geheugengebruik ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ann1

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2017
Berichten
60
Ik heb een Lenovo ideapad 520S van een jaar oud en wanneer ik deze van nul opstart zit het geheugengebruik al op 86%.
Processor is een I5-8250U met 8GB ram.
Is het nu normaal dat er zoveel processsen open staan en zoveel geheugen verbruiken en kan ik hier iets aan doen ?
Het geheugenverbruik is vooral lastig omdat de ventilator dan constant opspringt.
1.jpg
 
Zou om te beginnen die Chrome drama-browser eraf trappen, Microsoft spioneert al genoeg bij je met dat Win 10.
Dat Norton Security is ook een vrij zware systeembelasting, ook daar zou ik iets anders voor zoeken.
Denk dat het dan al een heel stuk beter is.
 
Wat kan Chrome vervangen hé ?
Zijn er browsers die zoveel lichter zijn dan ?
En al pakt die Chrome 2Gb, ik heb er toch 8, moet toch ruim voldoende zijn.

Ik begrijp alleen niet waarom die honderd processen moeten draaien ?
 
Laatst bewerkt:
Ooit van Firefox gehoord...?
Spioneert een stuk minder en de add-ons / plug-ins zijn een stuk betrouwbaarder als die van Chrome.
Overigens zal het geheugengebruik zoals op de screen niet DE oorzaak zijn van het continue draaien van de ventilator want de CPU-belasting is maar 3%
Zou eerder denken aan een bitcoin-miner of andere malware en dus eerst eens een scan met MalwareBytes draaien....
 
Net gescand met Malwarebytes maar niets gevonden.
En iets als AVG TuneUp gebruiken ?
 
Laatst bewerkt:
Doe een volledige systeemscan met Norton Security. Daar is dat programma voor. Eerst updaten en dan scannen. Ook het besturingssysteem moet up-to-date zijn! Blijkbaar heb je veel te veel programma's die mee opstarten. Je moet die processen nakijken en dan gaan er wel lampjes branden, hè die heb ik helemaal niet nodig want als ik het programma handmatig start dan wordt het automatisch ingeschakeld. Met de huidige schijven is indexeren vaak niet nodig. Dus schakel onder Services > Windows Search uit. Kijk bij CCleaner onder > Gereedschap > Opstarten en kijk welke je niet nodig hebt. Schakel die uit (niet de waarde verwijderen).

Typ > Services in het zoekvak en ga naar Windows Search onderaan en schakel die uit.

Onder Opstarten (CCleaner) staan vaak veel items die je kunt uitschakelen.
Voorbeelden:

AutoBackup van programma's als je die niet gebruikt
QuickTime Task
RealDownloader
TkBellExexe
WD Drive (tools)
EaseUS Watch (tools)
ItunesHelper
RealTimes
AppleSyncNotifier
Eraser
Samsung (tools)
RealPlayer Cloudservice

Kijk dat soort zaken start vanzelf op als je het betreffende programma opent.

Dat Norton Security is ook een vrij zware systeembelasting, ook daar zou ik iets anders voor zoeken.
Slaat weer nergens op en is een verkeerd advies. Gebruik dan je verstand en kom met een verklaring! Kijk als die aan het scannen is of bezig is met werkzaamheden op de achtergrond dan is het hogere geheugengebruik verklaarbaar en noodzakelijk. Een vervelend punt is dat Norton Security en dat moet je dan nakijken Optimaliseren is ingeschakeld (Prestaties). En daar zijn mensen zich vaak niet (meer) van bewust. En wat gebeurd er dan? Onverwachts wordt er gedefragmenteerd. Kijk onder Instellingen > Taakplanner > en kijk hoe het daar (Norton Security) in elkaar zit en schakel die Schijfoptimalisatie daar uit als je dat niet wilt. Bij een SSD moet deze sowieso uitgeschakeld staan.

AVG TuneUp, persoonlijk zou ik die niet gebruiken want dergelijke programma's zijn vaak te mooi om waar te zijn en kunnen zogenaamd alles maar het punt is dat jij moet weten waar je mee bezig bent en wat er gebeurd en die controle verlies je, immers je gaat denken en verwachten dat dat programma alles goed doet en dat is niet zo. Zo had ik eens een programma dat het register perfect kon opschonen, het had dertienhonderd fouten gevonden. De reparatie verliep snel en vlekkeloos. Klein probleempje was dat het systeem niet meer werkte m.a.w. naar de filistijnen.

Over het het algemeen is CCleaner een vrij eenvoudig en relatief ongevaarlijk programma. Wel eerst de instellingen nakijken en kijk wat er bij opschonen (op Tabbladen) aangevinkt staat!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.
Heb via ccleaner alleen de noodzakelijke zaken laten opstarten.
Norton schijfoptimalisatie staat ook uit, Norton wil ik liefst nog even behouden want licentie loopt nog 300 dagen.
Ook windows search staat uit.

Wel heb ik blijkbaar iets teveel verwijderd want mijn toetsen om het geluid harder en stiller te zetten en meer en minder licht werken niet meer.

Weet iemand wat ik daar terug voor moet installeren om dit terug te laten werken ?
 
Wel heb ik blijkbaar iets teveel verwijderd want mijn toetsen om het geluid harder en stiller te zetten en meer en minder licht werken niet meer.
Blijkbaar moet die dan wel opstarten. Even opzoeken in Opstarten en weer aanvinken. Mogelijk iets van "...Internet Keybord" (functietoetsen)? Pc dan opnieuw opstarten of programma handmatig opstarten als je een snelkoppeling hebt.

Norton wil ik liefst nog even behouden want licentie loopt nog 300 dagen.
Zou ik sowieso behouden want is een prima programma wat veel zaken regelt en ook nog bijkomende functies (voor browsers) heeft. Hoeft ook niet duur te zijn maar koop dan een aanbieding of licentie via internet. Nooit via Symantec zelf! Veel te duur.
 
Laatst bewerkt:
Slaat weer nergens op en is een verkeerd advies. Gebruik dan je verstand en kom met een verklaring!
Nee, jouw adviezen zijn altijd helder en onderbouwd door logica..
De pot verwijt de ketel zeg maar..
Norton heeft altijd bekend gestaan als een zwaar programma, dat is nooit anders geweest maar jij weet alles beter, succes ermee :thumb:
 
Geen ruzie hé vrienden.
Intussen alles weer ok, het is trouwens zo een goedkope internetlicentie.(€27/jaar 5 pc's)
Het is wel zo dat Norton altijd bekend gestaan heeft voor zwaar belastend maar dat zou de laatste jaren enorm verbeterd tot zelfs tot de minst belastende behoren.

Alhoewel ik jaren Eset gebruikt heb en dit toch makkelijker aanvoelt maar ook een stuk duurder is.
 
jouw adviezen zijn altijd helder en onderbouwd door logica.
Ben blij dat jij er ook zo over denkt.

Norton heeft altijd bekend gestaan als een zwaar programma, dat is nooit anders geweest maar jij weet alles beter, succes ermee.

Dat eerste is volkomen waar en was toen gebaseerd op feiten. Maar dat waren de beginjaren van ik weet niet meer hoe lang geleden. Dit gegeven bleef heel lang op internet hangen zoals ook zo vaak andere zaken die al heel lang verlopen zijn en mensen gebruiken liever knip en plakwerk dan dat men zelf onderzoek doet. Ook is er een categorie mensen die een mening/beeld heel moeilijk kunnen bijstellen. Het is zoals Ann1 in post #10 schrijft totaal niet meer aan de orde.

Ik heb alles meegemaakt met Norton Internet Security, Norton 360 en nu Norton Security, werk er decennia mee dus in dit geval is mijn mening gebaseerd op feiten. Heb wel eens kleine problemen gehad maar het programma doet goed z'n werk en ik heb geen andere nodig. Ik heb geen tijd om overal zelf op te letten op dat gebied. De prijs is gemiddeld 30 euro voor 5 devices en dat moet iedereen zelf maar bepalen of hij of zij er dat voor over heeft.

Succes ermee.
Dank je. Tot op heden functioneert alles goed.
 
Laatst bewerkt:
Nog een tip.
Plaats deze opdrachtregel onder > Opstart manager van Glary Utilities > (Onder tabblad Opstart programma's) > Programma toevoegen >
Code:
Naam: LiveUpdate
Plaats: C:\Program Files\Norton Security\Engine\22.19.9.63\uistub.exe
Argumenten: /lu
Locatie: Registry: Current User...Policies\Explorer\Run
Dan wordt LiveUpdate direct na het starten van de pc direct uitgevoerd. Dat is een stukje extra beveiliging.
Let op: dat als de engine 22.19.9.63 wijzigt en dat gebeurd nogal eens, dan moet je dit in de opdrachtregel even aanpassen (bewerken). Het enginenummer vind je in de snelkoppeling van Norton die op het bureaublad staat. RMK > Eigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Dat was eigenlijk iets waar ik me al eerder vragen over stelde dat die updates niet onmiddellijk gebeuren.
Vraag me trouwens af of het zelfs elke dag gebeurt wanneer je het zelf niet aanklikt.

Bedankt voor deze tip.
 
Overall resultaten van systeembelasting van diverse AV progjes.
10-2019 https://www.av-comparatives.org/tests/performance-test-october-2019//#test-results
10-2018 https://www.av-comparatives.org/tests/performance-test-october-2018//#test-results

Nog meer resultaten
http://www.av-comparatives.org/testmethod/performance-tests/

Daaruit blijkt dat Norton een best wel belastend AV is (in de afgelopen jaren) veel verder dan een achtste plaats komen ze niet en in de laatste versie eindigen zelfs op plaats 13 met een impactscore van 12,4 tegen de nummer één Eset met maar een score van 1,3
 
Laatst bewerkt:
Die van Techradar en PCmagazine hebben de 'best value for money' als uitgangspunt, die van AVC de impact op het systeem, dat is heel wat anders.
Je kunt een heel uitgebreid AV programma kopen, maar als je systeem er ergerlijk traag van wordt heb je er (in mijn ogen) een verkeerd programma voor de betreffende pc gekocht, dat is net zoiets als WIN 10 op een 1 Ghz Celeron, met 2 Gb willen installeren, het installeren gaat, maar verder werkt het voor geen meter.
 
Op die testresultaten doe ik niets op uit. Ze zijn vaak niet objectief en het is maar net of een leverancier betaald aan die sites (reclame maken) e.d. Ik heb toen al geschreven dat Hardware.info en Tweakers.net geen onafhankelijke en objectieve sites zijn. Ze zijn teveel afhankelijk van de ondernemers/winkels/reclame etc. Kijk als jouw dan iets overkomt bij een leverancier en jij schrijft daarover, negatief, maar volledig gegrond en bewijsbaar en de leverancier belt met hun, dan is jouw bericht de de volgende dag verwijderd.

Als Symantec aan die sites zou betalen dan zouden ze ineens het beste uit de bus komen. Maar goed. Ik vind het allemaal gezeur dat telkens terugkomt door de oude garde die niet met de tijd is meegegaan en ik vermoed in 99% van de gevallen niet eens met Norton Security gewerkt hebben. Hebben die mensen ervaring? Ze weten niet eens waar ze het over hebben!
Knip en plakwerk en anderen voortdurend napraten. Het lijkt wel op de kakelende kippen uit Goedemorgen Nederland. Wie kent niet dat moment dat Thierry Baudet de presentatrice aansprak over wat zij nou werkelijk wist van de Gouden Eeuw. Totaal niets!
Ik werk al decennia met Norton en heb alles meegemaakt en weet nu hoe het werkt en zelfs op mijn XP-pc functioneert Norton Security nog steeds goed en verrassend snel.

Laat mensen die niet veel te doen hebben en niet hoeven te werken op de pc, geen Norton nemen, want dan kunnen ze mooi problemen oplossen aangaande de beveiliging, want ik heb daar geen tijd voor.
 
Laatst bewerkt:
Wat een ongelooflijk onzinnig kulverhaal weer, allerlei nergens op gebaseerde aannames...
Je lijkt wel aandelen Norton te hebben zoveel reclame maak je...goed bezig weer :thumb:
 
Als Symantec aan die sites zou betalen dan zouden ze ineens het beste uit de bus komen. Maar goed. Ik vind het allemaal gezeur dat telkens terugkomt door de oude garde die niet met de tijd is meegegaan en ik vermoed in 99% van de gevallen niet eens met Norton Security gewerkt hebben. Hebben die mensen ervaring? Ze weten niet eens waar ze het over hebben!

Laat nu net Symantec betalen aan Techradar en daar als één van de betere uit de bus komen, dus ja, je hebt wat die site betreft gelijk.

Wat betreft ervaring...ja die heb ik, met Symantec, AVG, Karspersky, Bitdefender, Microsoft en Eset en daarbij kan ik eerlijk zeggen, ongeacht het systeem waarop het geinstalleerd is, Symantec is bijzonder systeem belastend.

O ja, lees ook nog even https://www.av-comparatives.org/about-us/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan