Alleen-lezen van database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snulk

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2005
Berichten
398
Beste mensen,
Ik heb een database in Access 2010 waar 6 collega's in mogen kijken en ook muteren.
De anderen die er ook gebruik van maken mogen alleen lezen..

Ik kom er niet uit:confused:

Wie heeft voor mij een stappenplan om dit in te stellen? Kun je die bewerkingrechten met een wachtwoord instellen?

Dank alvast,

Jos
 
Je kan in Access in een formulier instellen of het alleen lezen is of de gegevens ook mogen aangepast worden. Je kan een tabel aanmaken met de gebruikersnaam en dan bij openen van het formulier de ingelogde gebruiker checken (environ functie) en de juiste rechten instellen. Doch echt beveiligen kan je in Access niet. Als de gebruiker echt wil dan kan deze de gegevens altijd aanpassen door ze bv. rechtstreeks in de tabel aan te passen.
Om de gegevens echt te beveiligen raad ik aan de back-end met tabellen en views naar SQL express (gratis database software van Microsoft) te migreren. Daar kan je via een combinatie van logins en database users/roles echt beveiligen.
 
Je kunt een database behoorlijk goed beveiligen door inieder geval een tabel met gebruikers en rechten/rollen te definiëren. Gebruikers hebben niets te zoeken in tabellen en queries, dus je geeft ze een interface (Front End) met gekoppelde tabellen en formulieren. Het navigatievenster schakel je uit, zodat ze de tabellen nooit kunnen muteren. Een gebruiker zal dat ook niet willen, want die heeft daar doorgaans geen enkele behoefte aan, die wil alleen op een nette manier zijn/haar werk kunnen doen. Als jij voor die omgeving zorgt, dan zal het de meeste gebruikers een worst wezen hoe ze de beveiliging kunnen omzeilen.

Noella heeft vermoed ik aandelen van SQL Express, want er komen weinig antwoorden voorbij waarin ze het níet promoot. Maar de hoeveelheid extra werk die je je daarmee op je hals haalt, is dus meestal nergens voor nodig. Ik zou dat soort acties pas overwegen als het écht nodig is, en dus eerst kijken of je met een juiste beveiliging van je huidige database al niet voldoende ver komt. Begin, als je dat niet al gedaan hebt, in ieder geval met het splitsen van de database in een Backend met daarin de tabellen, en die je alleen met de juiste rechten kan openen, en een Frontend die je dus bij de gebruikers uit zet.
 
Om de gegevens echt te beveiligen raad ik aan de back-end met tabellen en views naar SQL express (gratis database software van Microsoft) te migreren

Klopt als een bus.
Dat is wat iedere expert dan ook aanraadt.

Tardis
 
Daar zijn wel wat voorbeelden van te vinden binnen het forum. En anders zou ik zeggen: post een voorbeeldje van hoe je het er uit wil laten zien, dan kunnen we daar een voorzetje in maken.
 
Ik kan het voorbeeldje dat ik wel eens gebruik zo snel niet vinden, dus hier zit-ie dan bij. Je kunt verschillende gebruikers proberen, die verschillende levels van toegang hebben. Alle gebruikers hebben hun voornaam als wachtwoord. De meeste gebruikers hebben een verlopen wachtwoord, dus dat zal vervangen moeten worden. Daarna kun je inloggen. Maja heeft een geldig wachtwoord.
Kijk maar of je er wat mee kunt!
 

Bijlagen

  • Inloggen Database.zip
    184,4 KB · Weergaven: 33
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan