• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kolom toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

maaikelensink

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Berichten
83
Graag zou ik in mijn bestand een extra kolom willen zodat we naam en kuur nummer (gele cel) kunnen samen voegen in een kuur nummer wat elke afspraak door telt (groene cellen)
Knipsel1.JPG
Zodra ik een kolom toe voeg dan werkt hij niet en als ik de VB open dan heb ik eigenlijk geen idee wat ik aan het doen ben en wat ik nog moet aanpassen om het weer werkend te krijgen.
Kan iemand mij helpen ?

vriendelijke groet, maaike
 

Bijlagen

  • NIEUW weekoverzicht immuno - test 2020.xlsb
    380,7 KB · Weergaven: 36
Je formule klopt al niet; je probeert de tekst "Nivolumab 4" op te tellen. Kan natuurlijk niet. Wat had je willen zien? Of wat zag je, voordat je de kolom toevoegde?
 
Bedoel je zoiets?
 

Bijlagen

  • NIEUW weekoverzicht immuno - test 2020 (1).xlsb
    379,1 KB · Weergaven: 26
Het opstellen dat gaat mij wel lukken.
Ik wil dan de invoer van kolom D en G samenvoegen en optellen in kolom J(+1), M(+2) etc...
Maar ik zie nu ook dat ik een niet werkend document heb mee gestuurd. Als je kolom D namelijk verwijderd dan werkt de formulie plots wel door en zie je de namen van het invoer veld bij 18-3 op de planning tevoorschijn komen.
Bijgaan een goed document zoals we hem nu hadden

Vriendelijke groet maaike
 

Bijlagen

  • 2020.xlsb
    385,7 KB · Weergaven: 30
plaats in het het rood wat je eigenlijk zou willen.
 
het eerste document is zoals ik hem werkend zou willen hebben. Als je daar kolom D dus weg haalt dan zie je dat het document wel werkt.
invoerblad.png
In het invoer blad noteren we de gegevens die op het plan blad naar voren moeten komen
planning.png

Maar toen ik in het excel document NIEUW weekoverzicht immuno - test 2020 een kolom (D) had toegevoegd toen liet hij mij geen planning meer zien.
En ik wilde een kolom toevoegen zodat ik naam (kolom D) en kuur nummer (kolom G) kan combineren tot een kuur&nr die in kolom J en M etc samengesteld kunnen worden zodat ze op het planningsblad zichtbaar zijn onder kolom J


memo:
Ik dacht dat er in dit document iets aangepast zou moeten worden om het werkend te krijgen, maar ik weet nog niet zo goed waar het hem dan in zit.
Knipsel2.JPG
 
Laatst bewerkt:
Poging 2,

omdat nog een extra kolom erg prettig zou zijn ben ik voor 2020 maar even een nieuwe invoerlijst gaan maken. Bijgaand mijn 1e versie voor 2020.
Ik weet dat het voor een ander wellicht ingewikkelder is dan ik dacht maar ik heb het geprobeerd om zo goed mogelijk te verwoorden.
De mensen die wij dus op het invoerblad invoeren willen we op de weekplanning naar voor laten komen.
Omdat ik dus niet weet hoe ik in het originele document kolommen kan toevoegen heb ik jullie hulp nodig, we zouden er erg blij mee zijn
 

Bijlagen

  • weekoverzicht 2020 versie 1.0.xlsb
    134,9 KB · Weergaven: 23
Ik heb mij vandaag aangemeld voor een LOI opleiding visual basic, ik hoop dat ik daarna zelf weet hoe ik een kolom kan toevoegen aan mijn document. Mocht iemand de oplossing hebben dan hoor ik hem alsnog graag. De opleiding zou 3 maanden duren
 
Laatst bewerkt:
Geen pasklare oplossing helaas, wel wat hulp bij doorgronden en misschien zelf leren aanpassen/doorgronden van codes.

Eerste tip die je daar op cursus hopelijk ook krijgt..
Gebruik geen (gekopieerde) code die je zelf niet begrijpt / kunt doorgronden. Het is uitermate onhandig als je voor de bedrijfsvoering als je eigen codes niet begrijpt en volledig afhankelijk bent van gratis hulp online.

Eén ding die ik al heb ontdekt in codes te begijrpe is dat ik een hekel heb aan anonieme niets zeggende variabelen zoals i ii en iii ik gebruik liever beschrijvende variabelen die helpen bij het doorgronden.

Het is me niet gelukt om deze hele code werkend te krijgen, maar dat komt ook omdat ik niet helemaal snap hoe jou sheet werkt.
maar ik heb voor mezelf de code wel anders benoemde variablen gebruikt
sp = rngInvoerlijst
c = rngPlanning
i = planWeek
ii = PlanPlek
iii = invoerRij
j= invoerKolom

Ik heb ook een paar comments toegevoegd van wat ik denk dat aangepast moet worden
Wellicht kun jij als onderdeel van zelfstudie de code nu wel makkelijker doorgronden en zo de aanpassingen maken.

Doordat je kolommen bent gaan invoegen moeten allerlei zaken aangepast worden, zoals nieuwe kolomnrs waar de juiste info nu in staat, maar ook de stapgrote van een for loop van 3 naar 4 omdat elke plek nu 4 kolommen heeft ipv 3?

Code:
Sub planning2()
Dim rngInvoerLijst, rngPlanning As Range, planWeek As Long, planPlek As Long, invoerRij As Long, invoerKolom As Long, y As Long
Application.ScreenUpdating = False
Set rngPlanning = Sheets("Planning").Range("F4:G25,F26:G47,F48:G69,F70:G91,F92:G113")
rngInvoerLijst = Sheets("rngInvoerLijst").Cells(2, 2).Resize(Sheets("rngInvoerLijst").Cells(2).CurrentRegion.Rows.Count, Sheets("rngInvoerLijst").Cells(2).CurrentRegion.Columns.Count - 1)


Sheets("rngPlanning").Range("h4:k113").ClearContents
For planWeek = 1 To rngPlanning.Areas.Count
 For planPlek = 1 To rngPlanning.Areas(planWeek).Rows.Count
  y = 0
   For invoerRij = 4 To UBound(rngInvoerLijst)
         If rngPlanning.Areas(planWeek)(planPlek, 2) = rngInvoerLijst(invoerRij, 8) Then   '<-- kolom bij rngInvoerlijst lijkt nu 8 te zijn (was 6)
        For invoerKolom = 9 To UBound(rngInvoerLijst, 2) Step 4                                     '<-- startkolom lijkt nu 9 ipv 7, Afspraak was 3 kolommen nu is het 4
          If rngPlanning.Areas(planWeek)(4, 1) = Sheet2.Cells(invoerRij, invoerKolom) Then
                rngPlanning.Areas(planWeek)(planPlek, 3) = rngInvoerLijst(invoerRij, 1)
                rngPlanning.Areas(planWeek)(planPlek, 4) = rngInvoerLijst(invoerRij, 2)
                rngPlanning.Areas(planWeek)(planPlek, 5) = rngInvoerLijst(invoerRij, invoerKolom + 1)
                rngPlanning.Areas(planWeek)(planPlek, 6) = rngInvoerLijst(invoerRij, invoerKolom + 2)
                y = 1
              Exit For
           End If
         Next invoerKolom
        If y = 1 Then Exit For
      End If
     Next invoerRij
    Next planPlek
  Next planWeek
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dinsdag krijg ik mijn pakket binnen.
heel erg bedankt dat je het hebt geprobeerd. Ik hoop dat ik met die cursus in excel verder kan.
Ik kan al PHP en mysql programmeren dus het zal niet geheel abracadabra zijn voor mij.
hoop ik athans...
ik hou je aantekeningen bij de hand als ik mijn document ga aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan