• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch veranderen naar nieuwe kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

JacinthaO

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2016
Berichten
21
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een onderzoek, waarbij ik het moet doen met de data die ik krijg. Ik heb een fictief voorbeeld geupload. Waar ik tegenaan loop is dat de "fruitnaam" vaak te breed wordt ingevuld. Dus FRUIT ipv APPEL. Graag zou ik in een nieuwe kolom dit willen aanpassen naar APPEL. Is dat met behulp van een macro oid mogelijk? Door de informatie uit de fruitnaam toelichting te halen?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
Jacintha
 

Bijlagen

  • Test_fruitnaam.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 42
Ik snap het niet helemaal; wil je elk fruit omzetten naar appel? Dat kan met een simpele formule:
Code:
=ALS(A2="fruit";"Appel";A2)
 
Nee, ik wil dat als in de fruitnaam toelichting staat "appel" dat de fruitnaam nieuw dan ook "appel" wordt. Maar als er "peer" staat in de fruitnaam toelichting, dat de fruitnaam nieuw dan "peer" wordt. De derde kolom is zoals ik het zou willen, maar dus nog niet voor elkaar krijg met een macro oid.
 
Optie voor C2:
Code:
=KIEZEN(SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC({"peer";"appel";"mandarijn"};B2))*{1;2;3});"Peer";"Appel";"Mandarijn")
Heb je ergens een lijstje staan met mogelijke fruitnamen? Dan kan dit misschien wat simpeler.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb wel een lijstje met mogelijke namen. Het gaat in het voorbeeld om fictieve bewoordingen ivm privacygevoeligheid. Maar stel dat dit het lijstje zou zijn (appel, peer, mandarijn) zou daar dan een makkelijkere optie voor zijn?
En als ik nu de code gebruik, wordt alles "peer".
 
Zie bijlage. Formule uit #4 gebruikt in je voorbeeld, maar dan met lijstje.
 

Bijlagen

  • Test_fruitnaam (AC).xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 27
en als je het liever met vba wil is dit een van de vele mogelijkheden: zie grijze cellen
 

Bijlagen

  • Test_fruitnaam (2.xlsm
    14,9 KB · Weergaven: 20
Bedankt voor de aangedragen oplossingen. Ik loop tegen 2 problemen aan in mijn eigen bestand.
- Bij de VBA oplossing (die ik het liefst gebruik) wordt "rodeappel" ook als "appel" teruggegeven en ik zou dit graag toch nog specifieker terugkrijgen, dus ook "rodeappel". Appel teruggeven gebeurt ook als ik rodeappel in de matrix heb staan waarin gezocht wordt.
- Bij de formule oplossing slaat hij soms een optie over naar de volgende optie in de matrix. Dus standaard bij alle "peer" opties, wordt er "appel" teruggegeven. Enig idee waar de fout zou kunnen zitten?

Groet,
Jacintha
 
Ik hou me bezig met de formule.

"Bij de formule oplossing slaat hij soms een optie over naar de volgende optie in de matrix".
Bij het voorbeeld in #6 niet.

Dus zonder Excel-bestandje waarin het probleem optreedt kan ik niet zeggen waarom wel of niet.
 
kijk eens of je hier iets aan hebt:zie gele cellen lijstje aangepast en grijze cellen formule aangepast
 

Bijlagen

  • Test_fruitnaam (3.xlsm
    15 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan