• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

AUTOFILTER OKTOBER werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

AD1957

Verenigingslid
Lid geworden
27 feb 2016
Berichten
1.990
In het voorbeeldbestand wordt de tabel gevuld via userform invulleninkoopboek.
Als ik nu probeer te filteren met de userform overzichtinkoopboek op de maand oktober werkt dat niet, alle andere maanden en kwartalen wel.

Vreemd: als ik de datums van oktober in de tabel handmatig overtik dan werkt het weer wel.:rolleyes:
 

Bijlagen

  • filteren oktober.xlsm
    147,1 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
p.s. kom er nu achter dat de maand mei ook niet werkt
 
Zonder de \Desktop\BOEKHOUDING BJORN\BOEKHOUDLIJSTEN\crediteuren.xls werkt je voorbeeld document niet.
Waarschijnlijk worden de datums in het Engels terug gegeven i.p.v in het Nederlands.
 
de waarden van oktober en mei zijn geen datums, maar tekst.
Daarom krijg je niks als je filtert op oktober en mei

(in cel A14, A15 en A20 t/m A24)
 
Edmoor

werkt het voorbeeldbestand nu wel
 

Bijlagen

  • filteren oktober.xlsm
    142,6 KB · Weergaven: 35
lam 201

Vreemde is dat dit alleen gebeurd in de maand mei en oktober.
 
in je userform 'Userform_invulleninkoopboek' moet je de code als volgt aanpassen

Code:
Private Sub CommandButton1_Click() 'knop OK

Dim vardat As Date

With Sheets("inkoopboek").ListObjects(1)
        
        vardat = Me.TextBox1
        .ListRows.Add.Range.Resize(, 1) = vardat

Dan komt de datum in het juiste format in je tabel.
Dat ging hier mis. zal vast aan een taalinstelling gelegen hebben...
 
Hallo lam201,

Ik ga het aanpassen, zal wel even gaan duren want moet met spoed weg.
Laat nog van me horen.
 
Hallo lam201,

Voor zover ik heb getest werk het nu.
Werkt ook met:
Code:
.ListRows.Add.Range.Resize(, 1) = Cdate(Textbox1.value)

Ik vind het nog steeds vreemd dat alleen de maanden mei en oktober niet goed werden gefilterd.
Iemand een idee ?
 
Bij okt en mei is ingevuld (ga met je cursor op de cel staan) 01-mei, 01-okt. De andere data zijn 'echte' data. zoals bijv 1-1-2019.
Anders gezegd, mei en oktober hebben geen jaartal erbij, de andere data wel.

Zie ook #4.

Greetz/Excelbat
 
Laatst bewerkt:
VBA werkt met de Amerikaanse datumnotatie. Ook bij maart zou het fout gegaan zijn. In Excel zit een bepaalde slimmigheid om zonder dat je de datum volledig invult er toch een datum van gemaakt wordt. Deze slimmigheid is taalafhankeklijk. mrt = mar, mei = may, okt = oct. Bij deze drie maanden gaat het dus fout. Met Cdate of Format of Cdbl kan je van elke datum een echte datum maken.
 
VenA,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik heb alles nog eens goed gecontroleerd en het gaat nu goed.

Echter naar aanleiding van jouw uitleg: De maand maart werd wel goed gefilterd, heel vreemd:rolleyes::eek:
 
De maand maart werd wel goed gefilterd, heel vreemd

In A6 van de bijlage die je in de openingspost geplaatst hebt staat 01-03-2019, dus inclusief het jaartal
 
Misschien niet goed uitgelegd.

Bij het invullen van de datum met de userform wordt maart wel met het jaartal ingevuld maar mei en oktober niet.

Volgens de uitleg van VenA zou maart ook fout moeten gaan.
 
Laatst bewerkt:
maart doet inderdaad een beetje raar. Toets ik in een cel 1-mrt dan wordt er geen datum van gemaakt. Toets ik in een cel 1-mar dan wordt er geen datum van gemaakt. Toets ik 1-maa dan krijg ik 1-3-2019? Toets ik 1-okt dan krijg ik netjes 1-10-2019?

Dus maart roert zijn staart.:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan