PrimeOs: Androïd op een PC installeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

freewilly1

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2004
Berichten
124
Nieuwsbrief gelezen en heb hier inderdaad ook een oudje liggen waarop XP standaard stond (MSI U123) en win 7 draait, zelf win 10 heb ik er al op geïnstalleerd, maar draait natuurlijk aan geen kanten, traag maar kon er wel perfect win 10 32 bit op installeren.
Momenteel staat er een Linux Mint op, maar vind dit maar niks.
Stick aangemaakt met daarop de Classic versie en ging deze daarop installeren, maar lukt niet, dit is de fout die hij geeft "This kernel requires an x86-64 CPU, but only detected an i686 CPU"
Verwonderd me wel daar ik las dat dit zeer goed draait op een oude computer, hier krijg ik zelfs win 10 op maar geen Android, de versie standaard levert hetzelfde resultaat.
 
Ja weet dat ik de 32 bits versie moet hebben, maar er staat maar 1 versie, kan niet kiezen bij het downloaden.
 
In de BIOS instelling veranderen. Meestal iets van SafeBoot oid op False zetten. Even puzzelen. Bij mij draait PrimeOS prima op een laptop met touchscreen. Erg leuk .
 
Momenteel staat er een Linux Mint op, maar vind dit maar niks.
Waarom vind je dat?

Ben zelf ook wat aan het experimenteren vooral met lichtere versies, bij voorkeur Debian based/afgeleid.
Android heb ik me een scheef oog naar gekeken, maar HET nadeel is dat je geregeld niet de desktop versie van iets mag... gebruiken maar meteen overgeschakeld wordt naar een app.... das niet erg als je op de bank zit te appen... maar erg irritant als iets per see op een browser wilt doen, je hebt oa via de R-muis een aantal opties die en app nooit heeft... en een tab van een browser kun open laten staan met een app is het de app of iets anders..... (multitasking zonder split-screen mode dus).

Ben nu bezig met SparkyLinux, MX-Linux en antiX.
MX-Linux vind ik het meest volwassen, is een stuk kleiner dan de overeenkomstige Debian (standaard installatie), en heeft de minste maar nog wel iets te veel eigen submenutjes waar je van alles en nog wat mee kunt instellen/pimpen.
Ze maken allen in principe gebruik van de Debian respos, maar oa bij MX-Linux was alles al standaard oz ingesteld, bij de rest niet overal.
Op een Live USB stick gestart op een Dell D630 uit ca 2008 met 2 GB RAM en Cure2Duo startte het uitstekend vlot op.

Android is echt leuk, maar Linux geeft je meer ruimte/mogelijkheden, maar als je dat niet nodig hebt...
 
Linux is niet zo gebruiksvriendelijk en gaat ook traag op dit toestel, vandaar mijn zoektocht naar iets anders, is eigenlijk geen toestel meer dat ik gebruik, is een beetje experimenteren met andere systemen dan ik gewend ben.In de bios kan ik niet veel veranderen, toestel is van 2009 dus 10 jaar oud.
Hier vind ik de versie om te downloaden, de classic zoals aangegeven in jullie nieuwsbrief.
https://primeos.in/download/
 
Linux Mint is veel zwaarder dan degene die ik noemde.
Ik heb nog snellere Linux versies geïnstalleerd zelfs met GUI maar die zijn te beperkt in opties.
Zoals Porteus-MATE-v3.2.2-x86_64, die is maar 250 MB als iso om te downloaden en start op een oude laptop echt supersnel op, maar te beperkt.
Dus ik heb op die laptop sparkylinux gezet, start ook behoorlijk vlot op.
Was bedoeld voor de kids van zijn ex, iemand die ik ken uit de vrijwilligers wereld, en die kids zijn 6-8 jaar en hebben geen problemen om met Linux te werken....:D
 
@Alfred2 ik denk dat het hierover gaat het Magazine.
 
Ze zijn zo snel te bekijken met een Live USB stick, doe dat eerst en beslis.
Mij beviel MX-Linux het best maar tis ook afhankelijk van smaak, etc...
Of wil je naar nog lichter maar met veel minder opties zoals : Porteus-MATE, ik vond deze te star in het bewerken.
Ik wil nog wel eens een keer als ik meer tijd heb een Debian van scratch opzetten, maat als iets als MX-Linux goed blijft bevallen heeft dan geen hoge prioriteit, heb nog teveel klussen liggen....

Oja, gisteravond nog Linux Lite gedownload lijkt me ook een interessante om te bekijken.
Heb ze allen gekozen obv reviews.

Zag net dat mijn test keuzes allen bij de 1e 25 downloaders staan, althans bij de distrowatch, zie rechter kolom https://distrowatch.com/?newsid=10627

Edit: Heb effe een 32 bits Linux Lite gedownload, die wel door Virtual Box ondersteund wordt (gaat sneller ..) en de 3.6 Versie ziet er heel netjes uit, veel minder van die eigen tweak "look" tools, hoe ik niet, dus binnenkort toch maar ff parallel aan MX-Linux op de test schijf erbij zetten.

Op de wiki pagina zie je nog veel kleinere, maar ik wil alleen maar verder met die apt echt goed ondersteunen en bij Debian based systemen aansluiten. Voor een server wordt vaak zonder gui gewerkt maar ondanks mijn lange IT-amateur ervaring waarbij ik best veel command-line werk doe, vind ik een gui toch wel handig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Light-weight_Linux_distribution

Indruk van het draaien van Linux Lite in een VM van VB:lite.JPG
 
Laatst bewerkt:
Had ik al gedaan... ene geval werkte het wel 3.6 en de andere 3.8 niet, ff de checksum nog checken, kan ook nog..
VB draait helaas geen 64 bits in deze...
 
Net Linux Lite 4.6 de 64 bits versie geïnstalleerd, was een eitje.
Onder een printscreen met de herkenbare packetmanager die vaak in Debian/Ubuntu systemen zit met apt basis.

Vind de interface erg rustig/overzichtelijk.
Wordt vervolgd, mss hier (?), eerst de komende week het dubbel glas plaatsen voorbereiden voor de voordeur, echt maatwerk bij een bestaande deur... de 12e komt het binnen.

Schermafdruk-2019-12-05_23-02-50.jpg
 
Sparky eens erop gezet en gestart, natuurlijk weer in het Engels, wil het graag proberen in het Nederlands, Mx heb ik ook geprobeerd, ook in het Engels, heb dan Nederlands ingesteld, is gelukt, maar toetsenbord krijg ik niet op azerty en ook libre office krijg ik niet in het Nederlands, taalpakket voor de versie die erop staat werkt niet.
Daar gaat het bij de Windows versie toch heel wat makkelijker.
 
Zit nu in Linux-lite-4.6-64bit, had even opruiming gehouden, dus MX-Linux nog weer even erbij zetten dit weekend tussendoor.

In Linux lite kon ik in no time AZERTY instellen door Belgian keyboard te kiezen ipv US. Getest en kreeg idd azerty ipv qwerty bij dezelfde toetsen combi.

Libre Office: Ik laat hem normaal op Engels staan, Office op mijn werk is/was ook altijd in het Engels. Dus nooit de noodzaak gehad.
Heb uiteraard even gekeken, ik kreeg ook een foutmelding (was vergeten de melding vast te leggen).
Dus das minde... maar dan zijn wij vast niet de enigen die er problemen mee hebben, heb er nog niet op gezocht op NL LO gerelateerde forums, zou toch bekend moeten zijn.... Goed punt.

Windows-Linux vergelijk: toen je met Windows de 1e keer begon..... had je ook vast wel eens een probleem waar je nu de handen niet voor omdraai...
Das wel zo fair ...
Inmiddels ben ik redelijk ervaren in Linux, maar aangezien op het werk alles onder Windows gaat en thuis bij de kids/partner ook, ben ik daar ook meer mee bezig.
Maar ben toch blij ooit een Linux start gemaakt te hebben .. (mid jaren 90) want heb toch stabiele servers in de lucht staan en een hackintosh omgeving inrichten lukt ook en das toch erg handig in voorkomende gevallen en heb nog wel eens data gered van een aantal mensen die daar baat bij hadden.
Aangezien ik geen IT-er ben zijn er beperkingen, maar ja.. logisch... ik red me met wat ik wil en daar gaat het me om.

Als ik wat meer weet over het taalpakket van LO meld ik me wel even.
 
Ben er uit. Had even gisteren voor ik ging slapen MX-Linux er snel bijgezet en bedacht me... waarom de deb van de web site installeren...want LO staat er al op... mss staan de taal interface modules/NL-help gewoon in de repertories via de Synaptic Package Manager, zie handleiding of dit via Google gevonden.

Heb een aantal screenshots gemaakt, maar het werkt aardig hetzelfde onder MX en lite, soms weet je de naam niet van het tooltje dat het toetsenbord beheert en dan typ je in het zoekveld v/h menu toetsenbord of keyboard in. Plus de resultaten van de taalomzetting in LO naar NL.Synaptic Package Manager .pngTaal-LO.pngTaa-LO-LL.pngSchermafdruk_2019-12-05_23-02-50.png


De verschillen tussen MX-Linux en Linux-lite: De laatste ziet er wat verzorger uit, moet de functionaliteit analyse nog een keer rustig afmaken. Geen haast ivm andere klussen.
Succes er mee.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_2019-12-05_23-02-50.png
    Schermafdruk_2019-12-05_23-02-50.png
    338,7 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Is gelukt om libreoffice in het Nederlands te zetten:thumb:
Is wel zoeken hoor.
 
:thumb:

PS: Hoe heb je het dan uiteindelijk gedaan? Standaard stond het niet in de keuzevakjes bij de instellingen?

Kleine toevoeging over MX versus Lite:
  • MX: is een meer puur Debian systeem, de laatste versie is obv Buster
  • Lite: Is een combi van Debian/Ubuntu, wel familie van elkaar maar geen pure Debian

Dat zag ik bij het bekijken door het zichtbaar maken van de terminal bij het updaten van de repertories via de Synaptic Package Manager.
MX ging naar die van Debian-buster
Bij Lite zag ik alleen verwijzingen naar Ubuntu op dat moment (121 updates).

Lite moet dan meer troeven hebben... want ik ga liever voor een pure Debian ipv een mix sausje.
Ga wel eea uiteindelijk testen, vooral tac configureren hoe soepel dat bij de een tov de ander gaat.

Edit:
Het MX-forum is een super actief forum
Het Lite forum is veel bescheidende qua activiteit

Dat hoeft niks te zeggen over de kwaliteit... immers Lite kan wel zo goed zijn... ;) dat er minder vragen zijn..
Maar is soms de aanhang van MX heel veel groter dan van Lite?
Zal eens rondkijken/vragen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan