• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen tussen 2 zwarte rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JasperCLS

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2019
Berichten
28
Halo allemaal,


Bijgevoegd een productieschema die we actief gebruiken. Dit is een nieuwe opzet voor 2020. Ik heb de vraag hoe ik per week de uren/tijd het beste kan optellen. Ik zou eigenlijk in de zwart gekleurde rij de som willen nemen van alle rijen die erboven staan, tot aan de volgende zwarte rij. Aangezien er meerdere mensen in het document werken, 8 tegelijk, kunnen mensen regels toevoegen en verschuiven. Hierdoor veranderen de aantal regels tussen de zwarte balken. Ieder blok tussen de zwarte balken is een week (vandaar in de eerste week onder de productieorders een 1). Hoe dit te doen?

Dus in de zwarte balk met de 1 een formule die alles opsomt qua tijd tot aan de zwarte balk erboven. Kan dat?


Al vast bedankt!!
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit 2020 Vraag.xlsm
    472,9 KB · Weergaven: 44
Maak er een tabel van. Vul in iedere rij het weeknummer in. Dan kan je gebruik maken van SOM.ALS(). Waarom gebruik je een macro voor deze onleesbare kleurplaat. Kan toch ook prima met Voorwaardelijk Opmaak.
Van de 8 heeft nog niemand een opmerking gemaakt over de kleurtjes?:rolleyes:
 
De kleurtjes zijn juist prettig en zo werken we al 5 jaar, dus dat gaat goed.

Voorwaardelijke opmaak werkt juist niet. Ondanks dollartekens etc, verspringt het tijd tot tijd, zeker als er regels tussen worden gevoegd of weggehaald, of als men regels gaat verschuiven. Na een tijd hadden we meer dan 2500 voorwaardelijke opmaakregels. Niet handig. Via een Macro gaat dit wel goed.

Een tabel klinkt goed, ga ik eens naar kijken. Maar wat gebeurt er als je een regel toevoegt of van week 1 naar week 2 schuift....
 
Als je een tabel gebruikt heb je ook geen last meer van verspringende opmaak. Dus is zeker het uitzoeken waard.
 
Dank je voor je bericht echter heb ik 2 problemen.

In de zwarte regel zelf staat ook het weeknummer, dus dan krijg je een loop.

Verder kan je tussen de weken schuiven via een macro en wil ik ergens aan refereren (lees zwarte regel) om het weeknummer aan te passen naar die week. Dus ik moet een weeknummer laten staan in de zwarte balk. Dus som.als() gaat niet werken.
 
Is dit te simpel gedacht?
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit 2020 Vraag.xlsm
    492 KB · Weergaven: 32
Nee prima, dank je voor je antwoord!

Maar dat geeft mij een volgende vraag:
Stel dat ik in kolom A in de zwarte balk het week nummer zet. Dan wil ik graag dat alle rijen erboven een formule krijgen die gaan zoeken in kolom A naar het eerste volgende getal.

Dus B6 in mijn voorbeeld sheet krijgt een formule die gaat zoeken van A6 tot aan het eerste getal wat het tegen komt, in dit geval een 1 uit A31, als ik die daar neerzet en dan verschijnt er in B6 een 1. B7 gaat kijken van A7 naar beneden, ziet ook die 1 en laat een 1 zien.
B32 gaat vanaf A32 naar beneden kijken en ziet dan in A56 een 2 en laat dus een 2 zien. Is daar een formule voor te bedenken?
 
Ik heb geprobeerd deze formule te gebruiken, maar helaas blijft A7 dan in de formule staan als ik de rij via een macro naar beneden verplaats. Bij rij 33 is het bereik nog steeds A7 tot aan A5000, maar dan wil ik graag A33 tot aan A5000. Kan dat?

=INDEX(A7:$A$5000;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX(A7:$A$5000<>0;0;0);0))
 
Gebruik R1C1 in de formule.
 
Selecteer de cel met de formule.
Ga naar opties van Excel → Formules en zet een vinkje bij R1K1 of R1C1.
Sluit de opties.

Nu heb je de formule in R1C1-vorm.
 
Dat lukt, maar zie niet in hoe mij dit helpt. De formule ansich werkt en doet wat ik vraag. Maar als ik de regel via een macro 1 regel naar beneden verhuis, dan blijft het bereik staan en dat ik juist niet.

Ik wens dat het volgende gebeurt:
=CEL("inhoud";INDEX($A6:$A$5000;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX($A6:$A$5000<>0;0;0);0)))

Dit geeft als waarde netjes 1, die uit cel A31 komt waar ik inmiddels een 1 heb neergezet.
Als ik deze regel naar beneden plaats, dus zou ik graag willen dat de formule zich aanpast naar:

=CEL("inhoud";INDEX($A7:$A$5000;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX($A7:$A$5000<>0;0;0);0)))

Al dit zou werken, dan ben ik een heel eind en heel blij!
 
Kopieer de formule ipv de cel.
Ik heb voor nu geen tijd meer, maar bv. zo.
Cells(33,1)=cells(6,1).formulaR1C1
Even vanaf mobiel, dus kan niet testen
 
Jasper, je gebruikt toch al vba dan is dit een mogelijkheid met vba:
zie cel [I31]
 

Bijlagen

  • Productiecapaciteit 2020 Vraag 2.xlsm
    503,1 KB · Weergaven: 31
Dank je HSV, al ben ik bang dat ik het niet helemaal voor elkaar krijg.

Eigenlijk wil ik graag het volgende:

Deze formule:
=CEL("inhoud";INDEX($A6:$A$5000;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX($A6:$A$5000<>0;0;0);0)))

en dan dat er niet gekeken wordt naar bereik A6:A5000, maar naar de rij van die regel tot A5000. Dus als je op B12 staat:
=CEL("inhoud";INDEX("kijk naar de rijregel in A":$A$5000;VERGELIJKEN(WAAR;INDEX("kijk naar de rijregel in A":$A$5000<>0;0;0);0)))

Hoe krijg ik "kijk naar de rijregel in A" in een formule vorm die werkt??

Dank alvast!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan