Monitor die 2560 X 1600 kan leveren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Berichten
1.621
De Monitor die 2560 X 1600 kan leveren kan dat alleen indien dit door een videokaart wordt ondersteund.
Ik heb de monitor op het oog die dat kan, echter mijn videokaart ondersteund maximaal 1920 X 1080
Nu wordt mij aangeraden - indien ik die 2560 X 1600 wens - een andere videokaart aan te schaffen.
Oke, dat wil ik eventueel.

Inleiding tot mijn vraag :
Mijn computergebruik bestaat er uit, dat ik mail, documenten schrijf, veel internet (w.o. maken fotoboeken)
en met adobe photoshop de meest simpele bewerkingen doe zoals voornamelijk bijsnijden en evt. niveaus
om prints te maken tot maximaal 60 X 40.
Aangezien een hogere resolutie weliswaar een scherper beeld zal opleveren (maar die 1920 X 1080 is ook al super scherp),
betekent het ook dat vele layouts ook weer veel kleiner zullen zijn en dat je dat weer opheft door b.v. via beeld,
in- en uitzoomen en tekengrootte vergelijkbare (werkzame) layouts te krijgen. Over die weergave (bij 1920 X 1080)
ben ik namelijk zeer tevreden en bovendien mijn oogproblemen kunnen niet overweg met miniscuul kleine beelden-layouts.

Mijn vraag nu is, of – in relatie tot mijn verhaal – er toch redenen zijn om over te gaan tot het aanschaffen
van de mij aangeraden videokaart, die dus de maximale resolutie van 2560 X 1600 kan leveren.
 
Het zal duidelijk zijn dat een monitor nooit een hogere resolutie toont dan de max. resolutie die de videokaart uitstuurt.
Als je die hoge resolutie uiteindelijk niet gebruikt omdat je zicht dat niet toelaat of de interface-schermen te klein worden is het , naar mijn mening, onnodig geld uitgeven voor een nieuwe videokaart.
In jouw geval zou ik de huidige videokaart gewoon laten zitten....
Jouw omschrijving van het gebruik is ook geen aanleiding om voor een hogere resolutie te kiezen, dat zie je in een foto-boek nooit terug t.o.v. full HD ( 1920 x 1080 ).
 
Je had nog meer geld kunnen besparen... simpel bijsnijden doen met adobe photoshop is wel een heel erg dure keuze... tegenwoordig gaat dat via een abonnement, heb jij dat ook of hoe zit dat precies?

Er is iig freeware genoeg op dat gebied.
 
1. Dank voor je reactie Scrapheap
En wellicht komt er een moment dat die hogere resolutie wellicht - voor mij - toch nog iets kan betekenen.
Ga mij er op internet meer in verdiepen, wat meer kennis er over kan tenslotte nooit kwaad !
Maar voorlopig werkt het voor mij nu prima.

2. Reactie op route99 : Mijn Adobe PS is een versie die ik al heel lang gebruik (lang geleden aangeschaft)
en die voor de door mij beschreven simpele bewerkingen nog altijd uitstekend voldoet.
Zo af en toe stempel ik nog wel eens wat weg. Ik sla dan op in TIFF, doe de bewerking en eenmaal
klaar, saven in JPG en vervolgens in het digitale fotoboek of een print. Dat gaat altijd prima (sRGB).
E.e.a. lukt nog altijd goed. Bewijs is wel dat jongere ogen die mijn werk zien, geen spoor zien van
welke bewerking dan ook. Het zegt ook iets over dat je ogen het kennelijk toch nog beter doen
dan verondersteld (gelukkig maar). E.e.a. heeft ook te maken met het feit, dat ik nogal precies van aard ben;
zeg maar een soort van control freak ;-) Dat heeft zowel voor- alsook nadelen.

PS : Wat betreft de freeware, kan ik altijd even kijken of er iets interessants bij zit !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan