Windows 10 pc start opeens niet meer op - BIOS probleem of erger...?

Status
Niet open voor verdere reacties.

KweeniE

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2002
Berichten
161
Vanuit het niets kreeg ik afgelopen week melding met opstarten pc "start PME over IPv6". Daar bleef het systeem hangen en wat googlen leverde me op dat het waarschijnlijk in de bios niet goed zat, en dat de hard drive niet bovenaan stond in boot order.

Helaas blijkt dat niet het probleem, ik heb hier nu enkele screenshots bijgevoegd. Als iemand de oplossing weet is hij/zij echt mijn held, want heb geen idee meer. Ik weet ook niet of er toch iets kapot is, de pc is nauwelijks gebruikt en nog maar een paar maanden oud. Gaat overigens om een Intel NUC pc celeron J3455.

Heb geprobeerd het op te lossen, maar nu na aanpassen bootorder komt de melding als volgt, "Reboot and select proper boot device". Gehele melding bijgevoegd in foto.

Ook nog enkele screenshots vanuit de BIOS toegevoegd, 1 overal beeld van boot priority en ingezoomde, maar ik vrees dat het nu toch niet door de BIOS komt, maar er een andere reden is. Het lijkt alsof hij de harde schijf plotseling niet meer vindt om vanuit op te starten, maar dat verbaast me wel.

Ben echt redelijk radeloos en denk dat het een garantiekwestie gaat worden, maar had de hoop dat het zelf nog op te lossen was.

Ideeën of tips zijn gigantisch welkom :D
 

Bijlagen

  • IMG-20191206-WA0001.jpg
    IMG-20191206-WA0001.jpg
    127,7 KB · Weergaven: 111
  • IMG-20191206-WA0003.jpg
    IMG-20191206-WA0003.jpg
    130,9 KB · Weergaven: 72
  • IMG-20191206-WA0002.jpg
    IMG-20191206-WA0002.jpg
    216,5 KB · Weergaven: 81
Ik denk dat het een kapotte HD/SSD is.
Probeer hem eens op te starten vanaf een bootable usb of cd. Als dat wel lukt is het de HD/SSD
Ik zou hem dan maar opsturen en niet zelf gaan prutsen eraan nu er nog garantie op zit
 
Wat je kan proberen is in de BIOS die Legacy boot uitschakelen en dan herstarten.
 
Heeft idd helemaal niets met de bios te maken maar met idd geen bootmedia, geen bootable harde schijf dan wordt er via een netwerk gezocht.
 
Hmm, bedankt voor de antwoorden. Waar ik al bang voor was dus, vrijwel gegarandeerd een harde schijf probleem. Snap er niks van hoe dat zo kan, zo snel al en bij zo weinig actief gebruik van de pc. Zal denk ik contact opnemen met de webshop en dat zij een nieuwe SSD er dan in zetten, hopelijk herhaalt het probleem zich dan niet...
 
Een niet bootable media kan betekenen dat Windows niet kan worden geladen. Het draaien van de Windows installatie kan opstartproblemen automatisch detecteren in de bestaande installaties en verhelpen. Dit is dan voordat de keuze van partitie komt. Dat zou ik altijd nog proberen. Misschien kan je vanuit daar een schijfcontrole doen want de schijf wordt in de BIOS weergegeven.

Omdat de PC pas vervoerd is geworden en misschien al jaren oud, zou ik controleren of de kabels goed vast zitten en het batterijtje nog bruikbaar is (3 Volt), goed geplaatst en of er een plastic onder zit wat weggetrokken moet worden.

Bij een UEFI BIOS, wat firmware is, kan je beter eerst nog controleren of het besturingssysteem overeenkomt met de eisen van de versie UEFI. Op de pagina met drivers en support van de fabrikant kan je zien welke versies er zijn voor welke systemen. Legacy modus biedt niet altijd een oplossing voor zover ik weet maar is ook alleen voor gebruik met MBR harde schijven en niet de GPT gepartitioneerde schijven van UEFI.

Kan ook niet goed zien of er selectie vakjes voor de boot mogelijkheden staan. Bij bootvolgorde moet de gewenste keuze van station vaak ook nog actief gemaakt zijn. Worden veranderingen wel opgeslagen? Is er in de instellingen ergens de mogelijkheid van controller soort keuze? Kan je de harde schijf proberen op een andere SATA poort?
 
intel nuc schrijf je, dus zo.n kleine barbone.
Tijdens opstarten komt er intel nuc in het midden van je beeldscherm te staan.
Rechts onderin komt een keuze menu hier staat ook bij Windows herstel.
Heb je die optie al gedaan ?
 
Volgens mij heb ik een Windows 10 pro recovery op usb erbij gekregen, dus daarmee kan ik proberen om het te herstellen. Nog nooit gebruikt zoiets, dus weet ook nog niet hoe dat werkt. Maandag kan ik er mee verder, laat het weten, wordt vervolgd! Zou het wel zeer matige kwaliteit vinden als de harde schijf zomaar kapot is.
 
Kan natuurlijk ook aan de aansluiting of sata kabel, indien gebruikt, liggen.
Heeft verder ook niets met Windows te maken, schijf met de installatiemedia proberen te benaderen na reseating.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan