Kwaliteit en lengte op DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

barnhoorn

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2007
Berichten
128
Ik heb via een videobewerkingsprogramma een videoopname bewerkt met uiteindelijk een lengte van 1,5 uur. Als ik via dat programma een DVD daarvan wil branden met de keuze hoge kwaliteit geeft het programma aan dat het bestand met 6,2 GB te groot is voor 1 DVD en wordt aanbevolen om 2 DVD's te maken. Een andere optie is comprimeren tot 1 DVD.

Ik neem aan dat met comprimeren de kwaliteit achteruit gaat.

1 DVD heeft de voorkeur maar kwaliteit is natuurlijk ook belangrijk.

Ik heb gekozen voor 2 DVD's en ontdek dat op de eerste DVD een uur video komt en de tweede DVD een half uur.

Begrijp ik hier goed uit dat er bij een hoge kwaliteit er maximaal 1 uur video op een DVD van 4,7GB past?

En in hoevere wordt de kwaliteit van de DVD minder als ik toch zou kiezen voor comprimeren naar 1 DVD?

Ik hoop dat iemand mij wijzer kan maken?!
 
Niet direct een antwoord op je vraag, maar heb je al eens naar Dual Layer DVD's gekeken?
Daar past veel meer op.
 
Daar heb ik wel naar gekeken maar die zijn best een aardig stukje duurder volgens mij.

Daarom eerst de vraag of comprimeren heel veel negatieve invloed heeft. En bij welke lengte aan video een 4,7GB zin heeft
 
Bij een conversie naar DVD wordt je film naar MPEG-2 geconverteerd.
Van HD naar lager heeft altijd invloed op de kwaliteit.
Over lengtes kan ik niets zeggen.
Daar heb ik nooit wat mee gedaan en ik gebruik al jaren geen DVD's meer.
 
dvd-formaat is behoorlijk ouderwets. De beste kwaliteit met de kleinste bestandsgrootte is tegenwoordig H265. Dat kun je in mp4 of MKV verpakken als container. Je kunt dan een 4GB dvd formaat met dezelfde kwaliteit als 1GB H265 branden op een schijfje (of usbtje of wetransfertje)
Ik doe dat met vidcoder
 
Met een programma als DVD shrink kun je prima comprimeren, maar besef goed dat comprimeren altijd kwaliteit verlies inhoudt, de vraag is echter ook, ga je dat verlies opmerken? In 75%van de gevallen niet als je het beperkt houdt, helaas kom je daar alleen proefondervindelijk achter.

https://www.binaries4all.nl/dvdshrink/
 
DvdShrink is oud en wordt al jaren niet meer ondersteunt of ge-update.
DvdFab is in dat opzicht een betere keuze...
 
Je kunt het beste helemaal van DVD afstappen, omdat de resolutie veel te laag is. Tegenwoordig zijn bijna alle TV's 'HD-ready', FullHD of zelfs 4k. Klik op het onderstaande plaatje om te zien wat dat betekent; de resolutie van een DVD worden 'uitgesmeerd' over het nieuwe formaat. Hoe 'groter' je TV, des te meer dat gebeurt. Het gevolg is een onscherp en korrelig beeld.

Hetzelfde geldt voor de tegenwoordige camera's; die zijn bijna allemaal HD. Wanneer je daar een DVD van maakt, verklein je eerst de resolutie, waarna de TV het beeld weer opblaast.
Als opslagmedium gebruik je tegenwoordig het beste een harde schijf of USB stick. Daarop kun je gewoon een MP4 of ander HD-geschikt bestand op zetten, en die aansluiten op een TV.

1.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan