query maken met recordlijnen en totaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

shidan

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2007
Berichten
351
goedemorgen,

ik heb een kleine databank voor verkopen in een sportclub.
nu wil ik een query maken die per bestelling de bestellijnen en de totaalwaarde weergeeft.
dit mag evenuteel in diverse queries worden gedaan.



vanuit deze queries wil ik later een factuur opmaken



de databank kun je vinden op dit url: http://gofile.me/3SxXL/jZ1ZqHl5O

kan iemand mij helpen?

alvast met dank
 
Dag Shidan,

als je facturen wil maken via Access kan je best werken met 2 tabellen: FactuurHoofdingen en FactuurLijnen. Zie ook de topic "Database voor facturen" in dit forum.


vriendelijke groeten
noëlla
 
ik heb bestellingen en bestellijnen.
is dat ook goed?

toch geraak ik er niet uit



mvg,

erik
 
Best aparte tabellen voor je factuur. Van de bestellingen en bestellijnen kan je eventueel via een knop automatisch factuurlijnen laten genereren. Facturen zijn officiële documenten en je moet ook credit nota's kunnen genereren.
 
Hoe selecteer ik de bestellingen bij de bijhorende bestelling?
 
Ik kan je db niet downloaden; kun je hem niet comprimeren in zippen? Dat werkt een stuk makkelijker.
 
Hoe selecteer ik de bestellingen bij de bijhorende bestelling?
Een bestelling heeft als het goed is een bestelnummer, en in je tabel Bestellijnen (waar je artikelen en aantallen dus staan) heb je dat veld óók staan. Als je het correct gemaakt hebt, met een Hoofdformulier voor je bestellingen en een gekoppeld Subformulier voor je bestelregels, dan wordt dat nummer automatisch gevuld en hoef je dus niks extra's te doen.
Totalen zet je in de voettekst, en voor je facturen doe je min of meer hetzelfde.
 
Hier alvast de 'gekrompen' database. Ik heb niks anders gedaan dan de db comprimeren en herstellen (dan gaat-ie van 290Mb naar 780 kb) en vervolgens gezipt. En dan is hij dus uiteindelijk 51kb. Ik raad je aan je db wat vaker te comprimeren en herstellen :).

Zal er zo even naar kijken.
 

Bijlagen

  • verkopen.zip
    50,4 KB · Weergaven: 20
Ik ben aan het stoeien met je db; hij bevat nog wat fouten maar ik post alvast het idee. Ga er vanavond verder mee :).
 

Bijlagen

  • verkopen_2.zip
    56,8 KB · Weergaven: 19
Heb 'm nu zoals ik denk dat-ie bruikbaar is. Kijk maar eens of je er wat mee kunt.
 

Bijlagen

  • verkopen_3.zip
    61,1 KB · Weergaven: 26
Als je later facturen wil maken, vergeet niet de tabellen voor facturen. Eén bestelling kan meerdere facturen hebben. Voorbeeld:
* factuur 1: originele factuur, maar deze bevat een fout
* tweede factuur: credit nota om factuur om eerste te annuleren
* derde factuur: nieuwe, correcte factuur
 
goedemiddag,

dat ziet er al heel bruikbaar uit.
heel erg bedankt.

prettige eindejaarsfeesten
:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan