USB stick alleen naam vermelden zonder schijfletter

Status
Niet open voor verdere reacties.

jafrako

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Besturingssysteem
Win 365
Office versie
Office 365
In mijn back-up programma wordt mijn USB-stick aangeduid met de in Win 10 toegekende schijfletter, bijv. E:\. Maar als E:\ al door een ander apparaat wordt gebruikt dan moet ik steeds in het back-up programma de schijfletter aanpassen. Automatiseren van m'n back-up is op die manier niet mogelijk.

Ik had ooit op internet gevonden dat het ook zonder schijfletter kon als ik de stick een naam gaf bijv. USB-JFK en de stick voortaan vermeldde als [USB-JFK]:\ of zoiets. De juiste syntaxis ben ik echter kwijt/vergeten. In ieder geval werkte het zonder schijfletter.

Ter vergelijking: mijn NAS vermeld ik in dat BU prog ook niet als \\url maar met z'n eigen naam; in dit geval als \\NAS-JFK. Maar een usb stick is uiteraard geen netwerk apparaat dus dat moet anders.

Handigste oplossing is om de stick een driveletter te geven die iets verder ligt dan e: f: g:. Dus X: of zoiets. Dan wordt die niet steeds overschreven door andere devices. Verdere oplossingen hangen o.a. van de mogelijkheden van de backup software.

Zonder schijfletter kan Windows er niets mee, overigens.
Vaste schijfletter geven kan wel.
https://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html

De schijfletter oplossing was mij al bekend maar die doe ik alleen als ik geen andere oplossing vind. Ik begin te twijfelen of ik ooit wel die oplossing had om de naam van de stick in één of andere syntaxis te gebruiken.

Ik experimenteer nog wat verder. Toch dank voor het meedenken.

Zeker de links van post 3 niet bekeken of begrepen.

Ook dat verhaal onder post 3 is me bekend maar ik begrijp nu weer waarom ik dat alles niet wil want mijn oplossing heb ik weer teruggevonden en die is eenvoudiger.
Duizendmaal excuses dat ik jullie heb beziggehouden. Mijn methode lukte niet omdat ik twee verschillende sticks met op elkaar lijkende namen door elkaar haalde.

Mijn stick heet USB-HKD. De Verkenner vermeldt USB-HKD (E:) waar die E staat voor iedere toevallig vrije schijfletter.
In diverse toepassingen kan ik de stick aanduiden met [USB-HKD]\..... zonder schijfletter (die syntaxis is dwingend).

Iets soortgelijks met de NAS.
Mijn NAS heet NAS-JFK. De Verkenner vermeldt kortweg NAS-JFK maar kan ook de URL vermelden naar mijn keuze.
In mijn back-up programma en andere toepassingen kan ik volstaan met \\NAS-JFK\..... of uiteraard de URL.

Stuk eenvoudiger dan alle andere opties. Misschien kan iemand hier nog z'n voordeel mee doen.

Dank.

Met behulp van de Disk management kunt u een letter instellen voor uw flashstation. Ik kan een link met een voorbeeld geven, maar ik ben bang om verbannen te worden

Wat heb je fout gedaan dan? Overigens is jouw antwoord niet de vraag.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan