aarden van audio versterker

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
949
Ik heb een 2x 100 watt Advance Accoustic versterker die ik in de woonkamer op een niet-geaarde contactdoos aansluit. De versterker is ondanks dat bromvrij. Maar mijn draaitafel/element gaat daardoor tijdens het afspelen langzaam een brom opbouwen. En toevallig las ik dat sommige cd-spelers hierdoor instabiel kunnen worden, wat bij mij ook het geval is (na een paar cd's gaat hij overslaan/hikken). Ik heb alleen geaarde contactdozen in de keuken en de badkamer en die zijn ver verwijderd van de woonkamer.
Voordien had ik een Quad 33 met 303 eindtrap en later met 405 II (ook 2x 100 watt). Die hadden geen aarding nodig (waren voorzien van normale stekkers). Ik had dan ook geen brom in de draaitafel en geen overslaande cd-speler.
Laatst keek ik naar de klasse D Cyrus en daar staat op de achterkant dat hij op een geaarde contactdoos moet.
Mijn vraag: waarom hebben de Quad's geen aarde nodig en andere versterkers wel?
 
Kunststof kast=dubbel geisoleerd=contactstop zonder randaarde.
Stalen kast is altijd met randaarde.

Maar heeft weinig met aarding van een platenspeler te maken, die dien je aan de versterker te aarden als je een brom hoort, platenspelers zijn messtal ook dubbel geisoleerd en hebben een 2 polige contactstop.
Euvel is wel dat er van uitgegaan wordt dat de versterker wel is geisoleerd.

Heb mijn systeem ook aan een niet randaarde contactdoos hangen maar juist niet de platenspeler aan de versterker geaard, dan ondervind ik een brom.

Staat de draaitafel in de buurt van een zware trafo, in de versterker b.v of een halogeenlamp trafo?
 
Complexe materie waar de deskundigen blijkbaar ook wel eens van mening verschillen. Dit alles moet ik als leek wel een paar keer lezen. Ik begrijp alvast dat mijn versterker goed is ontworpen, want op zich bromt hij niet zonder aarde (de geaarde voedingskabel is dan blijkbaar voor de veiligheid). Ook bromt hij niet als de cd-speler wordt gebruikt of de blue tooth adapter of het cassettedeck. De brom ontstaat alleen als de draaitafel (Thorens) een tijdje aan staat. Als ik daar dan metalen delen van aanraak bromt het erg hard. Dat gebeurt ook als ik het losse aarde draadje van de Thorens verbind met de aarde aansluiting op de versterker. Het lijkt mij statische elektriciteit omdat die brom er bij aanvang niet is en in de tijd ontstaat en toeneemt. Zet ik de draaitafel uit (eigen schakelaar op de verdeeldoos) dan is de brom weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan