Vast IP in nas ook in router vastleggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Als ik bijv. een Nas een vast ip adres geef IN de Nas moet ik dan dat ip adres ook nog in de router instellen als: Handmatig toegewezen IP rond de DHCP-lijst?
 
Nee, het moet wel in dezelfde IP-range bevinden. Maar wat is er mis met DHCP?
In de meeste routers kan je een ip-adres in de DHCP-pool ook prima vastzetten. Dan hoef je dat niet voor dat apparaat nogmaals te doen.
 
Dus je bedoeld al je apparaten TV,NAS en webcam op de apparaten op DHCP zetten en dan IN de router de IP adressen vast zetten voor ieder apparaat?
En die moeten dan buiten de DHCP range liggen?

Mijn router is 192.168.1.1
DHCP is 192.168.1.100 tot 192.168.1.254

Dus in de router geef ik die apparaten een ip tussen 192.168.1.2 en 192.168.1.99

Snap ik dat zo goed?
 
Ik weet niet welke router je hebt, maar ik zelf heb een Fritzbox, en dan kan ik per IP-adres (waar hij al een hostname bij koppelt) kiezen of deze Vast/Fixed is.
That's all...

Met DHCP hoef je dus niet zelf een IP-adres toe te kennen aan je apparaten, maar doet je DHCP-server (standaard je router) dat dus.
Ook de apparaten kan je dan op 'Automatische IP-adres' instellen.
 
Oke,
Ik heb een Asus RT-AC66U.

Ik heb eigenlijk al jaren mijn Nas een vastadres gegeven in de NAS zelf, dat werd toen geadviseerd volgens mij.

Nu zat ik mijn router door te spitten en was de "handmatig toewijzen lijst leeg"
Wat als ik het allebei instel, dus EN apparaat EN in de router gaat het dan fout?
 
Als de lijst leeg is, dan zal elk apparaat bij opnieuw aanmelden hoogstwaarschijnlijk een ander IP-adres in die range krijgen.
Je kan het wel handmatig instellen in het apparaat, maar je maakt wel kans op conflicterende IP-adressen, en dat twee apparaten met hetzelfde IP-adres 'botsen'.
Gevaarlijk is het niet, maar de verbinding kan dan wel uitvallen of instabiel zijn.
 
Wat als ik het allebei instel, dus EN apparaat EN in de router gaat het dan fout?

Als de lijst leeg is, dan zal elk apparaat bij opnieuw aanmelden hoogstwaarschijnlijk een ander IP-adres in die range krijgen.welke range?
 
Een vast ip adres dient buiten de dhcp range van de router te vallen, die daar eerst instellen naar smaak.
 
Wat als ik het allebei instel, dus EN apparaat EN in de router gaat het dan fout?

Als de lijst leeg is, dan zal elk apparaat bij opnieuw aanmelden hoogstwaarschijnlijk een ander IP-adres in die range krijgen.welke range?
De range waarop je router zijn IP-adres heeft.

Als de router 192.168.1.1 heeft, zal dit iets in 192.168.1.xxx zijn.

Maar waarom zou je vaste IP-adressen instellen?
 
om de nas van buitenaf te bereiken en de webcam
 
Dan kan je hem toch via DHCP laten regelen, en het IP-adres op fixed zetten in de router, en dan port-forwarden.

Maar waarom zou je jouw NAS (normaal voor persoonlijke data) naar buiten open willen zetten? Die dingen zijn vaak een rode lap voor de ogen van een stier.
Grote kans op een hoop portscanners die op de deuren staan te bonzen en aan het 'slot' staan te morrelen (met de hoop dat deze niet bezwijkt). Ik zou liever aan een VPN-verbinding denken.
 
Dus dan wel in de router handmatig instellen buiten de dhcp range dus bij. 192.168.1.22
EN dan apart nog een keer bij portforwarding d195.168.1.22 en dan port 8123 bijv?
 
Lees dit eens:

https://www.asus.com/nl/support/FAQ/114068/


Komt dus neer op: Zoek het mac-adres en huidige IP op, zoek die in de lijst van je router op, en geef er een IP-adres aan.
De rest bij het apparaat gaat vanzelf.

maar zie ook even mijn opmerking over je NAS. Toch benieuwd waarom je dit wilt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan