HP laserprinter 1018

Status
Niet open voor verdere reacties.

reuslucius

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2011
Berichten
68
Beste mensen, ik heb al een aantal jaren een hp 1018 laserprinter. Printer werkt goed alleen de laatste tijd krijg ik regelmatig strepen in de prints. het gebeurt niet altijd dus 1 vel wel 1 vel niet. Ik krijg er niet echt goed hoogte van.

Denk dat de printer schoongemaakt moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee ?
 
Ik print met een grotere HP LaserJet.

Uw printer heeft een keuze in het stuurprogramma (rechts klikken op de printer icoon en kies Eigenschappen en Configureren en Reiniging pagina) om automatisch te reinigen en dan wordt er langzaam papier doorgevoerd.

Behalve dit, kan u de cartridge er uit tillen en de transfer rol in de printer, die er meteen achter en onder zit voorzichtig afvegen met een vetvrij en heel weinig vochtig doekje. Dit is dus de eerste rol na de cartridge en in tegenstelling tot de warme fusor direct bereikbaar. Er lijkt een zacht materiaal omheen te zitten en daar moet je geen vingerafdrukken op maken. Deze rol wordt statisch en trekt de afdruk naar het papier. Het kan wit worden van papierstof.

Daarna veegt u de printerbodem en zichtbare randen en rollen schoon met het zelfde doekje en vaak is er een klepje, waar het papier eerst onderdoor gaat welke u kan optillen.

De strepen kunnen veroorzaakt worden door een volle opvangbak voor (grijs) rest toner, wat achterin de cartridge zit maar eigenlijk komt dat alleen bij bijgevulde cartridges voor. Even naar achteren kantelen of opschudden zou voldoende moeten zijn.

Omdat toner wordt aangetrokken door een magneet blijven er vaak plukjes stof en stukjes vuil of klontjes in de bak van de cartridge achter, wat op den duur tegen de groen glimmende lichtgevoelige rol aandrukt. Dit beschadigt de oppervlakte ervan ongeveer even vaak en dat is dan makkelijk aan lichte slijtsporen te zien. Die zitten dan op de plaats van de strepen op het papier. Heel soms kan je beginnende sporen nog heel voorzichtig ietwat wegpoetsen maar de rol met de hand, aan de raderen hiervoor helemaal ronddraaien doet de cartridge meestal toner morsen.

Belangrijk is dat je in geval van deze strepen ook, naar boven en met een lichte achtergrond, langs de groen glimmende rol kijkt om te zien of er stofjes tegenaan leunen vanuit het toner reservoir. Het kan geen kwaad om dan te proberen deze met een ingestoken punt van een vel papier naar één kant weg te vegen maar let op want hier zal er altijd wat toner gaan morsen en langs het papiertje naar beneden vallen.

De kans op strepen wordt dus groter al naar gelang de cartridge leger wordt. De vulling ervan kan u misschien controleren maar afdrukken worden dan ook minder zwart.

Wees er op verdacht dat het juiste papier en tonerdichtheid geselecteerd moet worden en dat niet ieder papier even geschikt is voor laser prints.

Tenslotte: de fusor zal steeds een zelfde temperatuur moeten bereiken om de toner te smelten maar de printer moet daarvoor gekoeld worden. Bij een te warme printer wordt het papier donker. Kijk daarom bij schoonmaken meteen of u kan zien of het pad van de lucht vrij is en vooral bij de ventilator, wanneer de printer een ventilator heeft. Omdat stof een vijand van laserprinters is zal een printer met ventilator meestal ook een eenvoudig luchtfilter hebben wat wel eens stofvrij moet worden gemaakt. De fusor rol zal eerder verkreukelen en van gesmolten toner randen of vuiltjes op papier brengen wanneer deze te warm wordt. Dit zijn dan gebreken aan de linker kantlijn. Zet er daarom geen voorwerpen tegenaan, niet op een kleed bijvoorbeeld en houdt de printer wat vrij van de muur.

Ik hoop dat dit helpt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan