beeldscherm valt uit en "bevriest"

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Het is me vandaag al twee keer overkomen dat ik aan het werk ben op de computer, 1 of 2 minuutjes afwezig ben en weer terug kom bij de computer, dat dan de monitor op stand by staat en dat ik met de muis of het toetsenbord geen activiteit uit de computer kan krijgen. Het enige wat nog rest is de powerknop ingedrukt te houden en de computer dus opnieuw op te starten. De computer start dan weer opnieuw op.

Details over mijn configuratie staat hier.
Ik heb een tweede PC in gebruik als (op te bouwen) server. Omdat die computer geen toetsenbord en muis heeft, heb ik beide computers aangesloten op een zgn. KVM-switch.

Wat kan de oorzaak zijn en wat kan ik eraan doen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Fijne dagen Guido, Een KVM switch is een vervangende externe grafische kaart, al staat dat er niet op. Dus waar je bij stil zou moeten staan dat is dat het signaal verloren kan gaan doordat je een niet ondersteunde resolutie of verversingsfrequentie gebruikt. Bij het stoppen van signaal kan de monitor meteen op standby gaan.
 
Hallo Alfred, ik wens jou ook fijne dagen.
Fijn om te weten. Ik dacht dat het wel verstandig was om de aanwezigheid van de KVM-switch te vermelden, maar in dit geval heb ik geen gebruik gemaakt van de switch. De server in aanbouw is dus onaangeroerd geweest.
Toen het daarna nog een keer gebeurde gebruikte ik de switch om te schakelen naar de server, daar kreeg ik gewoon beeld te zien, en weer terug naar mijn PC, waarbij de monitor weer in de standby-stand sprong.
Tot slot: mijn echtgenote heeft een directe TeamViewer-verbinding met mijn PC (met vooringesteld wachtwoord). Toen zij probeerde het scherm van mijn PC via TeamViewer te bekijken, zag ze alleen maar een zwart scherm.
 
De computer loopt kennelijk vast en daardoor geen signaal meer. Je stelt daarbij dat Teamviewer het niet meer deed op het moment dat de computer gewoon werkte?

Bekijk dan vooral de Windows logboeken van een tijdstip dat dit optrad. Zoek bij Start "Logboeken"

Is er voldoende schijfruimte? Wis met Onderhoudscentrum en Schijfopruiming tijdelijke bestanden.

Kan er een poging worden gedaan om de PC over te nemen of draait er bij weinig activiteit een malware programma? Draai eventueel AutoRuns om in de daar gegenereerde lijst vaak slecht geschreven updaters en indexeerders te vinden. Zoek onbekende namen met Google en in de resultaten vooral op forums. Het is even werk maar biedt veel inzicht.

Is de computer sneller gemaakt met overclocken of heeft de processor een Speedstep/Turbo functie dan uitschakelen want dit kan de computer misschien erg langzaam (te traag) doen zijn bij weinig activiteit. Hardwareversnelling uitschakelen als dat in de BIOS staat en bij Browsers in de Geavanceerde instellingen omdat de grafische kaart daarbij meehelpt en lang niet altijd computers daar goed op reageren.

Alle Energie besparing opties even uitschakelen, ook in de BIOS want dat kan conflicten geven. Start eens opnieuw op, dus niet in slaapstand en niet met Fast boot bij opties voor Uitschakelen en wat de aan/uit knop moet doen want dat is ook slaapstand. Updates kunnen dan niet worden uitgevoerd en fouten die de computer heeft gemaakt worden niet hersteld want alles steeds opgeslagen.

Bij Windows Update kan je de geschiedenis raadplegen om te zien of hier iets niet lukt en daar ook updaten van drivers en stuurprogramma's eens uitschakelen.

Kijk in Apparaatbeheer bij de uitgeklapte apparaten of de kleine pictogrammen afwijken en waarschuwingen zijn zoals uitroeptekens.

Kan je terug naar een systeemherstelpunt van voordat dit optrad?

Geef de reparatieopdracht sfc /scannow in een CMD prompt als Administrator en doe schijfcontrole. Bij chkdsk (kan via Eigenschappen in Verkenner) alleen het bestandssysteem controleren en repareren maar niet sporen en sectoren laten repareren. Windows 10 kan ook het geheugen testen.

Hardware kan computers doen stoppen. Kan je een andere harde schijf plaatsen om dit uit te vinden? Het zou een component kunnen zijn zoals een LAN kaartje of een stoppende ventilator bij lage snelheid of met warmgelopen lagers en onvoldoende voedingsspanning of oververhitting van de processor (Open Hardware Monitor en Speccy geven wat informatie over spanning en temperatuur). Er valt misschien iets te zien aan het moederbord zoals condensatoren met een wat bolle in drieën gedeelde bovenkant of een loszittende stekker van de harde schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan