tweede kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

bassie3

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2013
Berichten
49
Goede dag
ik heb een tabel met een dropdown menu waar iets,niets of meerdere waardes aangeklikt kunnen worden.
nu haalt access dit uit een andere tabel en hij haalt er 2 waardes vandaan 1 is de id en 2 is de naam.
als ik nu een query wil maken van deze tabel dan krijg ik alleen de id waarde te zien ( omdat het de afhankelijke kolom is waarschijnlijk)
nu zou ik graag willen dat hij waarde 2 laat zien. is dat mogelijk en zo ja hoe?
hieronder een screenshot zoals ik het nu te zien krijg de laatste getallen zou ik graag vervangen zien door de namen....

wie.png
 
Dag Bassie,

zelf vind ik het niet zo'n goed idee om in tabellen waarden met een drop down box te tonen. Dat veroorzaakt een hoop misverstanden (zie je mail) en vertraagt de database serieus. Drop-down boxes zijn er voor de gebruikers interface: de formulieren dus.
Je geeft zelf aan dat de beschrijvende waarde uit een tweede tabel komt, dus geef je zelf al de oplossing aan: maak een query op de twee tabellen samen. Als de relatie tussen de tabellen op een goede manier is aangemaakt, dan komt deze automatisch mee in het ontwerpscherm van de query.
 
Dag Bassie,

zelf vind ik het niet zo'n goed idee om in tabellen waarden met een drop down box te tonen. Dat veroorzaakt een hoop misverstanden (zie je mail) en vertraagt de database serieus. Drop-down boxes zijn er voor de gebruikers interface: de formulieren dus.
Je geeft zelf aan dat de beschrijvende waarde uit een tweede tabel komt, dus geef je zelf al de oplossing aan: maak een query op de twee tabellen samen. Als de relatie tussen de tabellen op een goede manier is aangemaakt, dan komt deze automatisch mee in het ontwerpscherm van de query.

Het vervelende van de oplossing waar u mee aan komt is dat hij dan de namen (behorende bij de id nummers) als onafhankelijke rij weergeeft. Ik zou ze juist achter elkaar aan willen plaatsen. Zoals de nummers nu
 
Meerdere gegevens in één veld is een inbreuk op de referentiële integriteit van de database, en in de laatste versie van Access gelukkig (terug) niet meer mogelijk. Als je meerdere gegevens in één kolom wil plaatsen kan je dat in een formulier of rapport via een VBA procedure doen. Als je dat in een tabel wil kan je beter Excel dan Access gebruiken, want in een database geeft dat later grote problemen.
 
Het vervelende van de oplossing waar u mee aan komt is dat hij dan de namen (behorende bij de id nummers) als onafhankelijke rij weergeeft. Ik zou ze juist achter elkaar aan willen plaatsen. Zoals de nummers nu
Je maakt dus twee database fouten, en niet één :).
Noella heeft al aangegeven waarom je nooit keuzelijsten op basis van tabellen moet gebruiken in een tabel; keuzelijsten moet je alleen gebruiken in formulieren.

Daarnaast gebruik je dus een veld met meervoudige waarden, en dat moet je ook normaal gesproken niet willen. Omdat je de integriteit van je (output) verziekt. Access gebruikt intern overigens een niet-zichtbare tabel om de data genormaliseerd op te slaan, dus je kunt de integriteit wel herstellen in de output. Maar dat is dus net niet wat jij wilt.... Jij wilt de waarden ook nog eens niet-genormaliseerd in de output hebben.
Dat kan alleen als je met een functie gaat werken, waarbij je de (interne) tabel uitleest, en de waarden samenvoegt in één veld. Ik zou dat uiteraard niet in Excel doen, maar die functie daarvoor gebruiken. Maar mezelf eerst drie keer achter mijn hoofd krabben en mezelf afvragen waarom ik dat zou willen. Waarschijnlijk is er een veel betere oplossing te bedenken :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan