mbam wel erg snel klaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

iemand85

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
31
Hallo,
MBAM deed er altijd meer dan 7 uur over, en nu is het binnen een kwartier klaar, dat is mooi natuurlijk, maar is die scan afdoende? ik vraag het gewoon als preventie, niet omdat er verder problemen zijn, ik zie weinig opties om uit te breiden, of te scannen gebieden aan te geven: alleen ik heb wel de optie's scan naar rootkids en archieven, die staan allebei aan. Verder zijn er geen problemen oid, ik scan alleen vd zekerheid eens per maand het hele systeem.
 
7 uur? Wat doe je dan nog met zo'n programma. Kwartier lijkt mij beter. Welk total securityprogramma heb je?
Want is die goed, heb je MBAM niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
mbam heeft er bij mij erg veel afgehaald aan rommel, ik gebruik gewoon windows defender, ik begreep dat dat genoeg was
 
Een kwartier is om en bij de normale snelheid van MBAM, wat meer of minder volgens de grootte van de schijven.
Met die zeven uren was er duidelijk wat mis.
Windows defender speelt mee met de grote jongens en is idd genoeg.
Je wordt echter door Senso op de verkeerde voet gezet. MBam en een anti-virusprogramma zijn totaal twee verschillende dingen.
Dus Defender en MBam blijven gebruiken. Defender als antivirus en MBam voor het opruimen van adware,pups, e.d.
 
Je wordt echter door Senso op de verkeerde voet gezet.
Dat denk ik niet, dus wij verschillen van mening. Mijn programma regelt dat zelf. Een total security programma hoort alles te doen. Een totale beveiliging voor jouw systeem. Ik gebruik MBAM al zeker vijf jaar niet meer. Scannen was veel te traag en er was nooit wat. Tijdverspilling dus. Maar goed, als iemand daar goede ervaringen mee heeft, dan scan je gewoon met MBAM.
 
Interessant dat je het vraagt. De beste wensen overigens.
Voorkomen is beter dan genezen dus let goed op Internet adressen en e-mail afzenders. Een verdachte URL en ook bestanden, kan je on-line scannen met meerdere scanners tegelijk via VirusTotal. Wees voorzichtig bij on-line aangeboden diensten zoals computer controle en driver downloads. Een download hoor niet vooraf te worden gegaan door een klein .exe bestand, de zogenaamde download helper. Klik niet zomaar verder op onbekende sites. Er valt altijd nog wat te leren over het veilig werken met de computer zoals Bestanden delen uitschakelen.

Er zal bij jou mogelijk iets verkeerd geweest zijn aan het bestandssysteem, dat kan je controleren met een schijfcontrole via Verkenner en Eigenschappen van de schijven. Repareer geen slechte sporen en sectoren want dan kan een partitie onbruikbaar en onleesbaar worden. Behalve dat is het inderdaad zo dat je wel eens andere malwarescanners kan gebruiken. Evenzo bestaan er spyware scanners.

Voor Internet kan je gebruik maken van HostsMan. Zoals je waarschijnlijk weet, zijn alle Internet adressen via het Hosts bestand indien gewenst om te leiden naar nul. Met een "abonnement" op een lijst van bekende bedreigingen, zoals eveneens bij een advertentie blokkeerder, kan je heel wat veiliger Internetten. In de Browser zou ik behalve add blockers (Adblock Plus en/of uBlock Origin), add-ons draaien die script op pagina's blokkeren en ik heb ook nog Emisoft Browser Security. Verder hielp AVast! Free Antivirus mij in de browser wel eens. Je kan de UAC (User Account Control) op strenger instellen en in de BIOS van de computer staat misschien Virus MBR protectie waardoor er dan niet naar de Master Boot Record kan worden geschreven. Controleer of de poorten gesloten zijn, er zijn verschillende helppagina's over te vinden.

Het beste wat je kan doen naast scannen is zelf gaan kijken. Laat AutoRuns van Sysinternals een lijst opstellen van alles wat er opstart op de computer. Zoek de voor u onbekende namen in deze lijst met Google en op de forums die in de zoekresultaten staan. Maak aantekeningen ervan zodat je een volgende keer meteen ziet wat er bij gekomen is. Nu kan je niet laten scannen op malware, spyware maar snel zelf zien en zeker weten of het er is. Meteen weet je welke indexeerders en updaters er actief zijn. Het komt ook aan op kennis over de betrouwbaarheid van wat er staat bij Programma's en Onderdelen want een door u geïnstalleerd programma kan de besturing van de computer overnemen en de Internet verbinding misbruiken. Via Programma's en Onderdelen kan u regelmatig onnodige programma's moeten verwijderen.

Schakel het ruimte reserveren voor systeemherstelpunten bij Windows Systeemherstel in en bedenk dat bedreigingen deze regelmatig gemaakte herstelpunten makkelijk wissen dus dat kan een indicatie zijn van dat er iets wordt geprobeerd.

Omdat ik in dit bericht met suggesties ook AVast! noem: wanneer er een afdoende virusscanner op de achtergrond actief is zal Defender automatisch worden uitgeschakeld.
 
@Alfred 2
Beste Alfred 2, ik waardeer jouw uiteenzetting zeer. Echter lees dat zelf nog eens na. Jij noemt bepaalde zaken en dan zeg ik jij heb gelijk. Zoals de UAC en het maken van herstelpunten en systeemkopieën. De laatste tijd steeds belangrijker. Maar aangaande de beveiliging zijn wij het volstrekt oneens. Kijk als het securityprogramma gratis is dan kun je niet alle eisen stellen. Maar bij een betaalde totaal beveiliging dan is al dat gedoe zoals jij dat omschrijft waanzin. Ook kan en mag het verhaal niet kloppen want dan lopen duizenden oudere mensen en mensen die minder kennis van computerzaken grote gevaren.

Ik heb een betaald programma en werk op de pc. Ik heb geen tijd voor al die zaken die jij opnoemt. Mijn programma zorgt voor mijn veiligheid. Ik kan downloaden en sites bezoeken wat ik wil en wordt op tijd gewaarschuwd of het wordt geblokkeerd. Wat je wel moet doen is zorgen dat je altijd de laatste updates hebt. Dit kan met opstarten of een sheduler.

Waar veel te weinig aandacht voor is, is de privacy! Al die internetbedrijven stelen alles zonder dat je het weet!
 
allebei bedankt, tot nu toe red ik het prima zonder te betalen voor beveiliging, dus ga ik ook niet doen.
Met Avast heb ik slechte ervaringen, is wel een paar jaar geleden, en ik weet niet meer wat, idd goed om kritisch te zijn wat ik bezoek, maar bijv. sites waar songteksten op staan brengen vaak veel zooi, tot nu toe kieperde MBAM die er direct weer af,
Toch bedankt voor jullie hulp, ik zal bij een verdachte website de site scanner gebruiken.
 
Ik schrijf ook niet dat een betaald programma per definitie beter is of zou moeten zijn maar dat gebruiker bij een betaald programma eisen mag stellen. Prestatie > tegenprestatie.
 
Laatst bewerkt:
Malwarebytes Anti-malware is voor mij een noodzakelijk iets, zelfs al heb je een total security ... dan nog is malwarebytes antimalware een extra beveiliging voor je systeem ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan