2.5 inch SSD overhit?

Status
Niet open voor verdere reacties.

turbonl64

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2008
Berichten
83
Hallo,

Ik was vandaag bezig met wat ruimte op mijn boot SSD (Kingston HyperX Savage 240GB) vrij te maken, in totaal over de 80GB aan data is verplaatst naar een HDD. Achteraf rebootte ik, maar dit duurde abnormaal lang. Normaal is de totale boottijd onder de 30 seconden; dit was nu 4 minuten. De PC ging perfect door de POST screen, maar deed er lang over op de windows boot screen. Het hing niet vast of zo, het laadwiel bleef netjes draaien, maar het duurde gewoon veel langer dan normaal.

Ik probeerde eerst dit op te lossen door dingen toe te passen die op google stonden (opstart programma's, pagefile,...) maar niets hielp. Ook ging opstartten steeds trager tussen reboots. Tot op het punt dat windows moeite begon te krijgen met de taskbar te laden.

Op dat moment begon ik me af te vragen of er iets mis was met de SSD. Ik heb de PC terug uit gedaan, 10 minuten laten afkoelen en daarna terug geboot. Opstarten ging vanaf toen af terug perfect normaal, onder de 30 seconden.

Ik vermoed persoonlijk dat de SSD overhit is geraakt. Voor alle duidelijkheid, dit is geen M.2 Nvme SSD, maar een gewone 2.5 inch sata ssd, die in het algemeen niet bekend staan voor overhitting (kant nota verder onderaan). Dat gezegd zijnde, de SSD is bevestigd aan de achterkant van het moederbord:
SSD.jpg


Dit is een plek waar heel weinig luchtstroom is, totaal geen ventilatie. De rest van het moederbord aan de andere kant is perfect geventileerd en thermals daar zijn zeer goed (cpu rond 25°C in idle, gpu rond de 34°C,...).

Is het redelijk om te vermoeden dat de SSD overhit is geraakt? Anders dan bij HDD, worden de cellen/sectoren direct leeggemaakt bij een SSD. In dit geval is dat bij een derde van de cellen gebeurd op een heel korte tijd. Is het mogelijk dat dit veel hitte creëerde en dat de SSD deze hitte niet kwijt kon? En zoja, kan er iets aan gedaan worden? Ik wil liefst de SSD op die plek houden gezien er weinig ruimte is om het ergens anders keurig weg te werken.

En voor alle duidelijkheid, dit is niet die beruchte SSD met RGB leds ingebouwd en bekend staat om te overhitten. Het is wel dezelfde fabrikant.
 
Laatst bewerkt:
Doe deze test:Installeer deze tool https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Kijk wat de temperatuur over een bepaalde periode is.

En dan pc uit en hang die SSD op een plek die je zelf als relatief koel acht in de kast.
PC aan en weer de temperatuur volgen....

Wel... dan kun je waarschijnlijk nu zelf het antwoord geven welke plek echt de betere is.
Wel... dan bouw je hem op die plek in.

PS: Een beetje een vreemde plek onder het mobo, weinig frisse lucht die er (normaal) langs komt.
 
Dit is al gedaan. Temperaturen blijven bij normaal gebruik zeker binnen de perken (28-30 graden). Het gaat hier om een outlier waar er op een korte tijd de ssd een hoog gebruik ziet (een derde van de cellen leeggemaakt), wat ik VERMOED (ik zie causaliteit, maar er kan ook iets anders spelen natuurlijk) dat voor een spike in temperaturen zorgde. Het enige wat ik nog kan doen is de outlier nog eens testen door data op die 80gb te duwen en opnieuw te verwijderen, maar dit soort gebruik is eigenlijk niet zo goed voor SSD cellen. Het kan geen kwaad om dat enkele keren te doen, maar het is in principe onnodig verspilling van life-expectancy van de ssd.

Ook wil ik even opnieuw op dit wijzen:
Ik wil liefst de SSD op die plek houden gezien er weinig ruimte is om het ergens anders keurig weg te werken.
Het is een micro atx build. Er is geen plek om deze ergens anders te doen. De drivebay, voor 3.5 inch hdd schijven, zit al vol. De enige andere optie is om de ssd los van voor te laten bengelen. En dat ga ik gewoon niet doen.
Wel... dan kun je nu waarschijnlijk nu zelf het antwoord geven waar die ssd moet komen (nergens anders).
Wel... dan moet er een andere oplossing gezocht worden die niets met een voor de hand liggend antwoord te maken heeft waar ik zelf ook aan gedacht heb en bovenaan al vermeldde dat dit geen mogelijkheid is.

Ik vroeg me eerder af of het mogelijk is om het probleem op te lossen door een dunne heatsink, of thermal pads tussen de ssd en de kastpaneel

Deze plaatsing van ssd's zie je trouwens wel tegenwoordig meer op recente kasten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja...
Dit is al gedaan. Temperaturen blijven bij normaal gebruik zeker binnen de perken.
en je vermeldt wel....
. De rest van het moederbord aan de andere kant is perfect geventileerd en thermals daar zijn zeer goed (cpu rond 25°C in idle, gpu rond de 34°C,...).

Hoe moeten wij dit nu weten dat je het wel gemeten had.... ?

Je geeft nu zelf het antwoord wel/al als mogelijke oplossing, dus ik zou zeggen: Doen.... We lezen wel weer wat het doet.
 
Tja... Erg om te zeggen, maar heeft iemand anders wat meer te bieden? De thermal pads zijn besteld, maar ik wou ook eens horen of iemand anders dit probleem heeft voorgehad (want die dingen horen toch niet te overhitten) en hoe hij/zij ermee is omgegaan. Ik vind het gewoon bizar.
 
Ik vind het ook bizar dat je alles al besteld hebt en ons eerst laat bungelen met een half verhaal....:eek:
Komt erg vervelend bij me binnen als helper.
Wat is er mis mee om meteen het hele verhaal te vertellen? Toch? Dan had je een betere respons kunnen krijgen dan obv een half verhaal.
 
De thermal pads zijn pas besteld na jouw voorgaand bericht. Dus dat is wel een foute assumptie van je daar. De temperatuur check was wel al eerder gedaan. Dat is eigenlijk het enige wat je niet van het begin af wist, dat ik die temperatuur check heb gedaan. Voor de rest wist je wel alles, inclusief dat er "weinig" ruimte was voor een andere plek. Dus laten we ook niet overdrijven met een half verhaal. Je hebt dan ook die info gekregen in een tweede bericht.

Weet je wat dan, spons erover. Jij wilt helpen, ik wil geholpen worden en in het beste geval wil ik dat deze topic andere mensen misschien ook in de toekomst helpt. Want deze configuratie van ssd's aan de achterkant bevestigen is wel degelijk een feature van meeste nieuwe pc cases, en het is zeker geen plek waar veel luchtstroom zit. Dus het lijkt me zeker een vraag van een algemener nut ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vertel de volgende keer gewoon meteen het hele verhaal dan ontstaan er geen misverstanden, Of de bestelling wel of niet gedaan was kon ik iid formeel niet nagaan, maar je had dat ook meteen even kunnen vermelden wat je van plan was al zo snel te doen. Het komt toch een beetje binnen alsof wij alleen "de zegen moeten geven" over wat je al gedaan hebt, iig die indruk ontstaat.
Ok de spons erover...maar probeer het een volgende keer te voorkomen. Die SSD temperatuur was zulke essentiële info, terwijl de T v/d andere onderdelen wel genoemd werd.

Zo'n koel blokje geef ik je wel kans mee, je zou in de beschikbare ruimte ook de SSD zo bevestigen dat ie in de luchtstroom van een fan zit, of je monteert een extra fan.
Zo een fan heb ik ook wel eens geplaatst en dan op de 5V rail aangesloten en niet op de 12V rail om hem wat stiller te krijgen, maar dan is er toch de nodige lucht beweging.
Die SSD's onder het moederbord... ik vind het een vreemde plaats/amper koeling. In een zomer als die van vorig jaar ... je zit zo ver boven de 50-60 graden C.
https://harddrivegeek.com/ssd-temperature/
Je ziet de aanbevolen range is toch duidelijk onder de 50 graden C. En kort wat hoger... liever niet, maar permanent lijkt me niks, zoals in zo een warme zomer.
 
Als er geen ruimte in de drive-bay is om de SSD te plaatsen dan plak ik hem vaak met dubbelzijdig montage-band ergens in de kast die goed binnen de airflow ligt.
Doe dat al jaren zo indien nodig en heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Overigens een week of 6 geleden de pc van m'n vrouw een upgrade gegeven en deze ook in een nieuwe behuizing gezet, Fractal Design Refine S en daar zit een SSD montage-frame bij wat vrijwel op dezelfde plek zit als waar jouw SSD nu hangt...
Hier nog geen vreemde ervaringen tot nu toe.
 
De beslissing tot thermal pads was pas nadat ik eerst de suggestie deed, en dat je toen zei dat ik dat maar moest doen. Het idee is ook pas gekomen na mijn eerste post en ik heb het ook voorgelegd. Met de temperaturen ben ik met je eens, die had ik moeten vermelden (en in eerlijkheid, dat was ik echt vergeten) maar die thermal pads is echt wel een idee erna. Het was enkele euro's. We kunnen het proberen toch?

Een koelblok is ook mogelijk, maar die moet doen genoeg zijn. Ik schat dat ik ongeveer een centimeter plaats heb tussen de ssd en het zijpaneel. Dit zijpaneel is voor alle duidelijkheid ook een volledig dicht paneel.

Wat extra info ook handig misschien is om een beetje een duidelijker overzicht te geven: de kast is een Aerocool Cylon Mini. Hier is de productpagina:
https://www.aerocool.com.tw/en/chssis/pgs-v/cylon-mini

Als je naar "Storage Capability" onderaan scrolt, dan zie je waar je opslag overal kan plaatsen. En daar wringt het schoentje:
-In de normale drive bay zitten al 3 HDD's: 2x 3.5 inch hdd en 1x 2.5 inch hdd bovenaan.
-De SSD kan niet onderaan de drivebay, omdat daar kabels noodgedwongen liggen. Dit is een micro atx build met een niet-modulaire PSU. kabels zijn zeer moeilijk weg te werken en de ruimte moest daar helaas gebruikt worden voor.
-De enige plaats is dus de achterkant. Er zitten verluchtingsgaten, maar die worden afgedicht door het moederbord zelf. Je kan de ssd ook niet anders bevestigen. er zijn op die plaats schroeven om het vast te maken. Het gaat echt niet anders. behalve als ik zelf gaten zou boren ofzo.

Een fan is geen slechte keuze, maar de vraag is wel dan waar. Dat gaat niet passen in die kleine ruimte, wel van voor nog. of in ieder geval iets om lucht naar achter te sturen. Als die route genomen wordt, zal er ook een opening in het zijpaneel gemaakt moeten worden. Anders blijft gewoon hete lucht in die plek hangen.

Een koelblokje kan ook in principe, maar opnieuw dat moet klein zijn. Eigenlijk zouden 2 m.2 heatsinks perfect zijn. die hebben de juiste dikte.

Jij denkt dat het niets wordt met thermal pads? het is wel het makkelijkste om toe te passen. De vraag blijf dan wel natuurlijk of dit warmte voldoende afvoert.

Als er geen ruimte in de drive-bay is om de SSD te plaatsen dan plak ik hem vaak met dubbelzijdig montage-band ergens in de kast die goed binnen de airflow ligt.
Doe dat al jaren zo indien nodig en heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Overigens een week of 6 geleden de pc van m'n vrouw een upgrade gegeven en deze ook in een nieuwe behuizing gezet, Fractal Design Refine S en daar zit een SSD montage-frame bij wat vrijwel op dezelfde plek zit als waar jouw SSD nu hangt...
Hier nog geen vreemde ervaringen tot nu toe.

dit is eigenlijk een heel goede en elegante oplossing... totaal niet aan gedacht om met dubbelzijdige plakband aan de slag te gaan. Ik kan de ssd tegen de bovenkant plakken recht achter een ventilator. Uitstekend idee :thumb:

Ik heb even heel snel je behuizing bekeken. Ik zag dat er verluchtingsgaten voorzien zijn voor de drivebays aan de achterkant:
https://www.youtube.com/watch?v=CaU72f0hMVo (6:13). Dus dat heb ik niet. Fractal Design heeft er duidelijk rekening mee gehouden.
 
Laatst bewerkt:
Als er geen ruimte in de drive-bay is om de SSD te plaatsen dan plak ik hem vaak met dubbelzijdig montage-band ergens in de kast die goed binnen de airflow ligt..
Yep, en als die er onvoldoende is zul je dus iets anders moeten verzinnen, slim iets met een fan doen, wat al voorbij kwam.

Fans kunnen veel invloed hebben, juist onder lastige omstandigheden drukken ze de warme lucht mits goed opgehangen toch weg; je ziet ze in de wereld van lage temperatuur verwarming in huis ook steeds meer, omdat dan de natuurlijke convectie agv de kleinere T-verschillen sterk afneemt. Dus even een handje helpen met fans om de warmte die weg moet, weg te krijgen. Ik heb daardoor de ketel temperatuur van 85 naar ca 50 graden C kunnen verlagen, zonder comfort verlies. Nog lagere T van de CV kan vnl als je vloerverwarming hebt en dat is in ons huis een te grote ingreep.
En zo moet jij ook uitzoeken wat bij jou past. Echt experimenteren; maak wel ff een overzicht van je resultaten anders raak je het spoor bijster bij de nodige aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:
Fractal Design behuizingen zitten wat prijzen betreft in het hogere segment maar persoonlijk vind ik het dat waard.
Voornamelijk om hun goede airflow, fan openingen, kabelmanagement, geluidsisolatie en niet in de laatste plaats de strakke uitstraling.
Maar bij een behuizing met wat minder opties moet je inventief zijn, zoals een stukje dubbelzijdig montage-tape wat regelmatig bij Aldi, Lidl of Action wordt aangeboden voor weinig.
Of een extra of grotere fan om de airflow te beïnvloeden / verbeteren indien je daar de ruimte voor hebt.
 
Je geeft al aan dat de ssd misschien oververhit is. Dit is een aanname. Dus geen zekerheid. Verder weet ik niet hoe ervaren je bent met klungelen aan je pc.
Begrijp ik het goed dat hij nu weer normaal boot?
Zelf houd ik het met deze info er op dat bij het verplaatsen van de gegevens er dingen verplaatst zijn waar de pc het moeilijk mee heeft en dat de pc dit eerst weer in orde moest maken. Nu dit in orde is boot het weer normaal.
Overigens de temperatuur kun je met de vingers "meten". Verbrand je je vingers niet bij het aanraken van de ssd, dan is er niets aan de hand. Anders moet je ijsklontjes gebruiken :rolleyes:
Als de schijf echt warm wordt moet je oppassen met dubbelzijdig klevend band. De lijm zou kunnen loslaten bij hogere temperaturen.
 
Laatst bewerkt:
Sluit me aan bij het voorgaande. Gebaseerd op aannames. Probleem lijkt mij softwarematig. Heeft die SSD (Kingston HyperX Savage 240GB) geen eigen Toolbox die de SSD kan checken en instellen. Drive Health > Estimated Life Remaining > Optimizer using Trim > Diagnostic Scan > System Tuner. Is defragmentatie en Superfetch uitgeschakeld? En wat heb je verplaatst? Frequently applications moeten op de SSD staan!
 
Eigenlijk gewoon wat games verplaatst. Defrag is uitgeschakeld (mag nooit aanstaan bij ssd), superfetch weet ik niet zeker.

Het kan software matig zijn, maar ik heb redenen om te vermoeden dat dit niet het geval is. Omdat de ssd traag bleef tussen reboots. Met reboots bedoel ik hier volledig afsluiten en 5 seconden later terug aanzetten. Dit ging progressief langzamer totdat ik hem afsloot, het zijpaneel afhaalde en 10 minuten liet afkoelen.

Het kan ook iets met de ssd zelf zijn natuurlijk, een ssd met abnormaal slechts warmte afvoer. Er is bijvoorbeeld maar 1 thermal pad aan de binnenkant.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft al aan dat de ssd misschien oververhit is. Dit is een aanname. Dus geen zekerheid. Verder weet ik niet hoe ervaren je bent met klungelen aan je pc.
Begrijp ik het goed dat hij nu weer normaal boot?
Zelf houd ik het met deze info er op dat bij het verplaatsen van de gegevens er dingen verplaatst zijn waar de pc het moeilijk mee heeft en dat de pc dit eerst weer in orde moest maken. Nu dit in orde is boot het weer normaal.
Overigens de temperatuur kun je met de vingers "meten". Verbrand je je vingers niet bij het aanraken van de ssd, dan is er niets aan de hand. Anders moet je ijsklontjes gebruiken :rolleyes:
Als de schijf echt warm wordt moet je oppassen met dubbelzijdig klevend band. De lijm zou kunnen loslaten bij hogere temperaturen.

Ik neem aan dat wat games niet bepaald horen tot dingen die een pc het moeilijk maakt als je die van de boot drive gooit. Ook verklaard dit niet waarom hij eerst trager werd bij booten, en dat na een cooldown periode van 10 minuten alles normaal weer bootte. Behalve als de pc magisch terwijl die afgesloten is in die 10 minuten iets in orde heeft kunnen maken qwa bestanden.

En natuurlijk is het een aanname van mij. En ik dacht ook wel aan software. Maar dat is onwaarschijnlijk. Je drive gaat dan niet progressief trager worden tot het punt dat windows problemen gaat krijgen met de taskbar te laden, en een cooldown periode van 10 minuten gaat daar al helemaal niets aan doen. Als het software was, dan was het ofwel een blijvend probleem, ofwel een probleem dat vereiste dat de pc aanstond om bijvoorbeeld de SLC cache vrij te maken. Dit vertoont veel meer tekenen van een overhit onderdeel in de ssd.
 
Laatst bewerkt:
Ja, goed als je het toch al weet waarom stel je dan de vraag? "(want die dingen horen toch niet te overhitten)" Als je op internet zoekt lees je het tegendeel. Kunnen wel behoorlijk warm worden tot 70 graden. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Een dunne heatsink, of thermal pads tussen de ssd en de kastpaneel is goedkoper dan een nieuwe / andere ssd.
Als het probleem zich niet herhaalt, en dat lees ik nergens,houden zo.
Als dat wel gebeurt, kun je de temp niet met een of ander programma uitlezen? Ik denk dan aan Everest. Je kunt natuurlijk ook wat gaatjes in de kast boren onder en boven de ssd om daar een luchtstroompje langs te bewerkstelligen. Misschien niet mooi om te zien, maar als dat het probleem oplost... Of koop een nieuwe ssd, van een ander merk. (ik kan niet in je beurs kijken, maar zo duur zijn ze ook niet meer)
Wellicht dat dat veel van je problemen oplost.
 
Laatst bewerkt:
Vraag mij af of de aanname dat het door de SSD komt wel de juiste is, zet eens de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig.
En staat er wat over in de logboeken of Whocrashed?
https://www.resplendence.com/whocrashed

Een SSD van dat merk heeft niet de beste specs maar werkt ipp wel en een SSD kun je ook gewoon op de onderkant van de kast leggen.
 
Ik zal dit morgen doen.

Vergeet wel niet dat de temperaturen bij normaal gebruik wel ok zijn. Ik kan natuurlijk de situatie opnieuw uitlokken door een data dump er op te doen en dan terug die verwijderen. Dus we zullen dat dan wel zien.

Wat ook opvalt, is dat er slechts 1 thermal pad is voor de controller:
http://www.thessdreview.com/our-reviews/kingston-hyperx-savage-ssd-review-240gb/

en niet op de opslag modules.

Ook even deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=vnST5rA64Oc

Niet dezelfde ssd natuurlijk, ik heb (gelukkig...) geen rgb leds erin. Maar de symptomen zijn hetzelfde als wat ik had.

Ook even duidelijk maken tegen enkele wijsneuzen hier: een ssd begint ver onder de 70°C te thermal throttlen, zoals in die video.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan