leeg veld als waarde in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
Ik heb een invulformulier met een aantal in te vullen velden. Als veld 1 is ingevuld en wordt verlaten loopt een query die de waarde gebruikt voor een selectie die wordt weergegeven in een subformulier. Als veld 2 wordt ingevuld wil ik de query nogmaals laten lopen nu met selectie of zowel veld 1 als veld 2.

probleem is nu dat als veld 1 wordt ingevuld het subformulier leeg blijft maar als veld 2 wordt ingevuld het gewenste resultaat wordt getoond.
Ik heb bij veld in de query staan dat de waarde gelijk moet zijn aan veld 2 Or Is Null.
helaas werkt dit niet, zowel niet in 1 regel als ook niet met een complete tweede regel achter Or.
Veld 2 wordt vanuit een keuzelijst ingevuld en bevat dan tekst maar het Id ervan wordt opgeslagen.

Ik kan natuurlijk een tweede query maken voor veld 2 maar het zou toch ook in ééntje moeten kunnen. (alhoewel niet de bedoeling, maar de selectie moet natuurlijk ook kloppen als iemand na invullen van beide velden besluit veld 1 even aan te passen.)
 
Ik heb geen flauw idee wat je aan het doen bent, maar een (sub)formulier filteren op meerdere niet-afhankelijke tekstvakken mag geen enkel probleem zijn. Post eens een voorbeeldje, dan kunnen we zien wat er fout gaat.

Ik heb zelf wel een voorbeeldje waarin met een functie een filter wordt opgebouwd (ik zie eerlijk gezegd de noodzaak van een aparte query niet) maar dat is te uitgebreid om de code hier neer te zetten.
 
Het filteren is ook het probleem niet, dat lukt prima.
Alleen als het tweede veld niet is ingevuld werkt het niet
Query.png

het Is Null deel in het midden werkt dus niet om bij een leeg veld toch de selectie op basis van veld 1 te doen.
 
Dag Johgs,

volgens mij is je probleem dat je alleen de filter wil gebruiken als het formulier-veld is ingevuld. Nu vraag je alle gegevens te tonen waar de UBN gelijk is aan wat in het formulierveld staat of leeg is, maar ik denk dat het resultaat wat je wil is dat als het formulierveld ingevuld is, je dat als criterium wil nemen en als het formulierveld leeg is, de query er geen rekening mee mag nemen.
In dat geval kan je de SQL opbouwen in de trant van:

WHERE UBN like NZ(Forms!ProjectMonsters!UBN,"") & "*" or UBN is null
 
Het filteren is ook het probleem niet, dat lukt prima. Alleen als het tweede veld niet is ingevuld werkt het niet.
Spreek je jezelf hier niet tegen? Het probleem is toch dat je niet goed filtert? Nogmaals: met een voorbeeldje kunnen we meekijken. En je query aanpassen, ik blijf het zeggen, is nergens voor nodig. Laat je formulier gewoon aan je query hangen, en pas het formulier filter aan. Is vele malen handiger, sneller en beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan