"Nieuwe" laptop komt niet in netwerk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben aan het lezen.
Vandaag gaat het niet meer lukken überhaupt er iets mee te doen, de dames zijn net thuis, en dan is er i.i.g. 1 computer bezet.
Zelf nog wat eten, en op tijd naar bed, om 4 uur rammet de wekker, en met een beetje mazzel ben ik morgenavond thuis, als het niet meezit pas woensdag,

Vrijdag en zaterdag gegarandeerd vrij, mogelijk dan ruim tijd om weer iets te proberen.

Was al aan het denken om alles te voorzien van een herinstallatie van windows via de media creation tool.
 
De link van manamana doorgelezen, hoewel die over draadloos instellen gaat.
Gelezen dat daar nog over de inmiddels overleden Thuisgroep gaat, maar dat terzijde geschoven.

Het stuk behandelt eigenlijk alle stappen die ik al meerdere malen ben doorlopen, en er is ook na het nogmaals volgen van deze stappen op alle computers, en het in en uitschakelen voor meerdere keren van de router, geen enkele verandering opgetreden.

Via een ander kanaal deze link nog doorgespit https://www.lifewire.com/how-to-solve-destination-host-unreachable-error-4686734 maar het einde van het verhaal eindigde met hetzelfde resultaat.

De nieuw bijgeplaatste computer (5) is en blijft voor elke andere onbereikbaar.
Vanaf 4 zijn er 3 computers benaderbaar in verkenner netwerk door ingeven \\ naam
Vanaf 3 is er geen enkele computer bereikbaar
Vanaf 2 is alleen 1 bereikbaar
Vanaf 1 is er geen enkele computer bereikbaar.

Ik denk er aan om in ieder geval de laatst bijgeplaatste laptop maar eens te verversen door de gegevens te verzamelen met Media Creation Tool, en dan Windows er opnieuw op te zetten.
Heb geen enkel idee of dit het op zal lossen, en verneem graag of jullie hier heil in zien.

Toevoeging.
In de tussenliggende tijd ook eens uitgeprobeerd of het toekennen van vaste IP adressen in de router soelaas zou bieden, en daar alle computers een adres toegewezen.
De hele mik inclusief router opnieuw gestart, maar was nog verder van huis.
4 zag toen alleen nog maar 1 en verder was er geen onderlinge communicatie mogelijk.
Nu staat alles weer dynamisch, en is er in ieder geval iets van verkeer mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met de eerste link aan het lezen, en heb de oude HP al betrapt op het hebben van een 1803 versie.
 
Maar verder geen vooruitgang geboekt na op alle 5 de stappen van die link te hebben doorlopen.
Wel ook op de laatst bijgevoegde laptop een update gedaan naar versie 1909, maar ook zonder resultaat.
De laatst bijgevoegde laptop gaan we zoals het nu staat niks aan hebben voor wat betreft thuis netwerken.

Ben er eigenlijk na in uren een volledige werkweek ook wel een beetje klaar mee.
 
Terwijl jullie deze 2 laatste berichten schreven, las ik dit stuk.
https://www.wintips.org/fix-windows-10-network-computers-not-showing/#method-1

Nog eens een poging gedaan, en op de laatst bijgeplaatste Dell de toestemmingen voor Apps onder de firewall opgezocht.
Daar stond alles net zo ingesteld als onder de andere Dell die als voorlaatste is bijgeplaatst.

Naar aanleiding van een ander stuk over de firewall
https://www.windowscentral.com/how-share-files-and-printers-without-homegroup-windows-10

heb ik daar bij de laatste Dell (5) de optie Bestands en printerdeling via SMBDirect eens aangevinkt, en de computer opnieuw gestart.
Vanaf 3 geprobeerd 5 te bereiken vanuit verkenner waar 5 niet onder het netwerk werd weergegeven, maar wel door ingeven \\naam bereikbaar was, zij het met een pop-up scherm dat er een netwerkreferentie moet worden ingevoerd.

Nadien de optie weer uitgeschakeld, computer opnieuw opgestart, en opnieuw door \\naam verbinding kunnen maken met pop-up scherm als resultaat.
Toen defender weer ingeschakeld, en resultaat was gelijk met pop-up.

Al het voorgaande geprobeerd met 5 en 3 naast elkaar.
Toen vanaf 1, 2 en 4 geprobeerd om 5 te bereiken, en overal bereikbaar met pop-up scherm.

Verder kom ik dus niet, want alle computers zijn opgebouwd zonder wachtwoorden en netwerkreferenties.
Op geen enkele zit een microsoft account.


Dat van het pop-up ken ik nog van de beginperiode na de overgang van een werkend win 7 netwerk naar een niet werkend netwerk in win 10.
Op een bepaald moment zo klaar mee, dat we toen maar weer zoals in de middeleeuwen met usb stokjes en externe harde schijven aan het forenzen zijn geweest.
Op de één of andere manier is die pop-up nu uit het systeem verdwenen en kan Haka1 de desktop deels (alleen vanaf 2) gewoon worden benaderd zonder een pop-up te krijgen.
 
Goed bezig geweest.... :thumb:

Op geen enkele zit een microsoft account.
Heb ik ook niet.... zou killing zijn voor MS, zit je ergens in verweggiestan zonder internet en zou je geen fatosenlijk lokaal netwerk aan kunnen leggen.

Verder kom ik dus niet, want alle computers zijn opgebouwd zonder wachtwoorden en netwerkreferenties.
Goed punt. Dat is iets wat ik vrijwel altijd doe, accounts met ww.
Je zou het kunnen testen, een ww is ook weer zo weggehaald.


Alkhoewel ik voor de Tweak met Tweakaero op de meeste systemen geen pc iconen in mijn netwerk heb, kan ik toch bij al mijn systemen.
Wat ik al eerder noemde, Zonealarm Free regelt mijn firewall en ik maak daar voor het subnet 192.168.1.1-254 een trusted zone aan.
Welke invloed dat heeft weet ik niet, ik heb het nooit helemaal uit gezocht, maar ik weet wel dat als ik eens een probleem had en Zonelarm was nog niet daar op ingesteld, ik direct na het instellen er van altijd toegang kreeg.
Dat is meer dan 1x gebeurd, nu vergeet ik die setting niet meer, dus andere opties worden gewoon niet meer overwogen, het werkt eigenlijk altijd hier, dus waarom verder zoeken ook al zie ik mijn pc iconen niet in de netwerkomgeving....
trusted.JPG
 
Ik vind die Zonealarm interessant klinken.

Moet heel eerlijk bekennen dat ik in het hele firewall verhaal niet zo heel erg goed bekend ben, en pas sinds kort een beetje inzicht krijg in het IP adressen verhaal.
De term subnet zie ik her en der wel voorbij komen, maar zegt me eigenlijk niets.
Ik ga eerst maar eens op zoek naar die Zonealarm Free, en struinen naar wat tekst en uitleg.
Ik ga er bij deze van uit dat de standaard defender dan op non actief wordt gesteld, en dat die Zonealarm het spul gaat ovenemen.
En het moet dan op elke pc worden ingesteld.
Het is dan alleen nog mogelijk om de andere computers te bereiken door het ingeven van een IP, of werkt eventueel het ingeven van \\naam ook?
Heb het er na drie avonden bij de meiden ingekregen dat ze in verkenner \\Haka1 moeten ingeven.
\\H lukt zonder problemen, en dan klikken op de vermelding HAKA! in het pull down menu werkt nu voor hen.

Zo maar een paar aannames, eerst maar eens erover gaan lezen.
 
De term subnet zie ik her en der wel voorbij komen, maar zegt me eigenlijk niets.
De router geeft normaal ip-adressen uit in een range bijv die 192.168.1.1-254 dat is dus een subnet van de grotere ip-range die behoort bij 192.x.y.z. Das alles. De 192-range is exclusife voor lokale netwerken net als de 10.x.y.z. Er worden externe internet sites toegelaten in die ranges. Dat is een Internationale conventie vast gelegd om een zootje te voorkomen... want als router fabrikant moet je dat 100% zeker weten uiteraard. Nu is het duidelijk en voor iedereen gelijk.

Ik ga eerst maar eens op zoek naar die Zonealarm Free, en struinen naar wat tekst en uitleg.
:thumb:

Ik ga er bij deze van uit dat de standaard defender dan op non actief wordt gesteld, en dat die Zonealarm het spul gaat ovenemen.
Yep. Daar krijg je meestal een melding van bij die overgang.

En het moet dan op elke pc worden ingesteld.
Yep, en gebruik op elke pc dezelfde trusted ip --range.

Het is dan alleen nog mogelijk om de andere computers te bereiken door het ingeven van een IP, of werkt eventueel het ingeven van \\naam ook?
Goede vraag, ik doet het op ip-adres, ik zal dit weekend het op pc-naam testen.

Heb het er na drie avonden bij de meiden ingekregen dat ze in verkenner \\Haka1 moeten ingeven.
:thumb: Je zou ook een script met "net use" kunnen aanmaken die dan ook een schijfletter toekent, voorbeelden genoeg die er rondzwerven. Is vnl handig als je telkens de zelfde pc benadert, tuurlijk kan het voor alle pc's maar dat vergt een keuze script of net zoveel aparte als er pc's zijn om te benaderen.

PS: ik heb wel zelf alle PC's hetzelfde geïnstalleerd en ingesteld.
Dat lijkt bij jou (nog) niet zo te zijn.
Ik weet niet welke invloed dit hier heeft, maar ik heb op die manier ook wel eens met een vreemde laptop op mijn systeem een map benaderd en dat werkte iig wel, maar das maar een paar keer geweest (maar wel gelukt...).
 
Laatst bewerkt:
Ik meende dat je verschillende versies van Win10 had?

Ik zou het gewoon proberen (ZA Free).
 
Laatst bewerkt:
Klopt van die verschillende versies win 10, en is nu duidelijk wat je bedoelde.
Nu eerst nog even een kachelweerstand van een auto vervangen, kost me minder moeite dan een thuisnetwerk instellen.
 
Heb nu dit schermpje op 1 van de computers staan.
Moet er via de knop add nu nog het één en ander worden toegevoegd?

IMG-20200111-194420.jpg
 
Kom er overigens achter dat de Free versie niet echt meer free is na 15 dagen, maar okay, eerst maar proberen.
Indien nodig, mag en kan ik je een pm sturen met een pdf van de gegevens zoals die in de router staan?
 
Waarschijnlijk heb je een vraag anders geïnterpreteerd en ben je daardoor op een "trial" installatie gekomen ipv van de Free.
Wat denk je dat ik kan doen met de gegevens van de router?
Zorg dat je via dit commando de gateway weet via de opdrachtprompt (of start via het commando cmd en dit dus:
Code:
ipconfig  /all
Bij mij ziet het er ongeveer uit en de Gateway= 192.168.1.1 dus dat wordt de basis van je trusted ip-range 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254.

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . : home
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V
Physical Address. . . . . . . . . : AA-BB-44-4A-0C-33
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe11::bc1e:123c:e456:654a5%16(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.108(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zaterdag 11 januari 2020 17:04:51
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 11 januari 2020 20:49:44
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 103566676
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-25-5F-8D-75-2C-4D-54-4D-0B-44
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Volgens mij heb je niet meer nodig ook niet van de router zelf.
 
Aha, ik dacht dat ik dit in de router moest zoeken, maar kan dus ook op die manier.
Al doende leert men zeker door vragen te stellen.
Ben dan ook heel blij met het antwoord.
 
Ben er gisteravond nog even mee bezig geweest.
Wanneer ik naar het plaatje kijk wat je eerder plaatste met de settings van Zonealarm, dan zie ik daar volgens mij 2 IP adressen achter elkaar staan.
Met de beste wil van de wereld kan ik daar geen 2 IP adressen kwijt.

Ik kan hier invullen
Standaard gateway
Subnetmask
Naam.

Dit op 3 computers gedaan, de andere twee stonden uit.
Computers opnieuw opgestart, en eens een poging gedaan of er iets te zien was via de verkenner.
Niet in de verkenner netwerk.
Niet door \\ naam
Niet door ingeven IP adres van te bezoeken computer.

Zonealarm eerst maar weer van de computers gehaald, om geen communicatiestoringen te krijgen met de andere twee die nu al weer worden gebruikt.
Of Zonealarm überhaupt van mijn computer (3) is verwijderd is nog maar de vraag, Revo Uninstaller liep daar vreselijk op vast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan