Veld updaten met Me.(statement)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Thomassoft

Verenigingslid
Lid geworden
6 jul 2010
Berichten
130
Ik ben bezig met een Access database en blijf hangen op een update mogelijkheid van een veld.

Ik heb twee velden met een dropdown menu. Beide velden hebben het zelfde dropdown menu. Als bij veld 1 een keuze wordt gemaakt wordt de waarde uit de eerste kolom gekozen. Het tweede veld moet automatisch de waarde uit de tweede kolom tonen.
Hebben jullie een tip met velke VBA-code ik dit kan doen?

Jêsse
 
Ik snap je werkwijze niet; waarom twee keuzelijsten? Ik gebruik, als ik een ander veld uit een keuzelijst wil zien, altijd een standaard tekstvak. Dat vul je dan vanuit de keuzelijst met de eigenschap .Column.
Voorbeeldje: een keuzelijst met de velden PersoonID, Achternaam, Voornaam, Geboortedatum. In de tabel sla je het veld PersoonID op, en je laat de achternaam zien (breedte eerste veld 0cm). Je wilt óók de voornaaam zien, en de geboortedatum. Dan maak je twee tekstvelden, die als besturingselementbron deze formules krijgen: =cboPersoon.Column(2) en =cboPersoon.Column(3). De eigenschap Column beschouwt de eerste kolom als de waarde 0, en niet 1. Vandaar dat de getallen lager zijn dan het feitelijke kolomnummer. Je hoeft hiervoor dus niets te programmeren, het kan gewoon in de eigenschappen van de tekstvelden worden ingevuld.
 
Dag Thomas, ik heb dit nog wel gezien bij een toepassing waarin de gemeente werd aangegeven met 2 drop downs, één voor de postcode en één voor de gemeentenaam. Als men één van de twee wijzigde werd de andere automatisch aangepast. Beide haalden hun gegevens uit de tabel tblCities met kolom 1 (verborgen kolom: breedte - 0) = ID nummer, tweede kolom (eerste getoonde kolom)= gegeven dat in de dropdown getoond (postcode of gemeente) wordt en eventueel een derde kolom met de andere waarde. Deze laatste kolom omdat in België dezelfde postcode aan verschillende deelgemeentes kan toegekend worden en één gemeente verschillende postcodes kan hebben. Zo kan de gebruiker het veld invullen door ofwel de naam van de gemeente te kiezen ofwel de postcode. Maar beide velden met combobox hebben dezelfde control source: de ID van de gemeente. Dus ook in dit geval is er geen enkele programmatie nodig.
 
Dat principe kan inderdaad, dat kom ik ook nog wel eens tegen: meerdere keuzelijsten die je aan dezelfde bron koppelt zodat je meerdere zoek ingangen hebt. Denk dan aan een persoon zoeken op achternaam, adres of voornaam. Maar je hoeft dan, zoals terecht opgemerkt door Noella, helemaal niets te programmeren. Gewoon elke keuze aan hetzelfde veld hangen is genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan