Draaitabel filter op basis van een celwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenExcel

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2015
Berichten
42
Hoi,

ik wil graag een draaitabel filteren op basis van de waarde in een bepaalde cel.

Ik zie al heel veel suggesties hier voorbij komen, maar ik krijg er geen 1 aan de praat.

Ik heb een heel eenvoudig draaitabelletje bijgevoegd ter illustratie met wat ik graag wil.

Ik wil graag dat het filterveld "Naam" de waarde "Piet" uit cel B2 gebruikt als waarde. Dus zonder in de draaitabel zelf de gewenste naam Piet te selecteren wil ik dat de gebruiker alleen in cel B2 de naam "Piet" hoeft in te voeren en dat de draaitabel daar dan mee aan de gang gaat.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!
 

Bijlagen

  • Piet.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 67
Is natuurlijk wel een beetje een beladen naam geworden.....
 

Bijlagen

  • __Piet.xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 99
Ik wil eigenlijk geen slicer gebruiken. Mijn voorbeeld is iets simpeler dan het document waarin ik het uiteindelijk wil gebruiken.
Waar ik eigenlijk naar toe wil is dat je op 1 plek de naam invult, hier "Piet" en dat ik die invoer kan gebruiken om diverse draaitabellen mee aan te sturen.
 
Dan koppel je de slicer toch aan de diverse draaitabellen? Anders wordt het een VBA oplossing wat bij veel data en draaitabellen niet echt lekker werkt.

Met een 'tussentabel' werkt het met VBA wel snel. Eerst filteren en dan de draaitabel(len) verversen.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address(0, 0) = "B2" Then
    With Sheets("Gefilterd")
      .UsedRange.Clear
      Sheets("Database").ListObjects(1).Range.AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("B1:B2"), .Range("A1:C1")
      .ListObjects.Add(xlSrcRange, .Cells(1).CurrentRegion, , xlYes).Name = "Tbl_temp"
      ThisWorkbook.RefreshAll
    End With
  End If
End Sub
 

Bijlagen

  • Piet.xlsb
    21 KB · Weergaven: 96
Laatst bewerkt:
Het gaat me er echt om dat ik een celwaarde als filter kan instellen. Het voert een beetje ver om helemaal uit te leggen hier, maar ik haal mijn brondata uit een database waarbij in sommige tabellen wordt verschillende definities worden gehanteerd.

Ik wil dit allemaal vertalen naar persoonsnamen en daarom zoek ik naar een manier om die vertaling te gebruiken als basis voor de filter.
 
Als het te ver voert om uit te leggen is het teveel gevraagd hulp te geven.
 
Maak een validatielijst in cel B2 van de databodyrange van de eerste kolom van de tabel.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address(0, 0) = "B2" Then PivotTables(1).PivotFields("Naam").CurrentPage = Target.Value
End Sub
 
Bedankt HSV. Het doet in ieder geval wat ik bedoel. Ik moet nog even doorgronden of ik deze oplossing kan inzetten op het bestand waarvoor ik het uiteindelijk nodig heb (omdat die datum niet uit een excel tabel komt maar uit een access database, maar ik ben hier wel weer een stukje wijzer geworden/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan