Ruimte besparen door comprimeren Thunderbird mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Mijn Thunderbird mailprogramma geeft regelmatig aan dat ik X schijfruimte kan besparen door de mappen te comprimeren. Ik heb dat nu gedaan toen die teller weer flink opgelopen was en hij aangaf ca 10 GB te kunnen besparen. Ik zie die winst echter nergens terug bij de eigenschappen van mijn C: . Die geven ook na herstart nog precies dezelfde waarden aan. Waar zit die ruimtewinst dan???
 
Schaf een grotere schijf aan? of maak de partitie groter, niets comprimeren maar ruimte vrijmaken als er nu te weinig is.
Gebruik al heel lang TB maar nog nooit zo'n melding gekregen.
 
Schaf een grotere schijf aan? of maak de partitie groter, niets comprimeren maar ruimte vrijmaken als er nu te weinig is.
Gebruik al heel lang TB maar nog nooit zo'n melding gekregen.

Het is geen echt accuut ruimteprobleem voor mij, ik heb nog ruimte genoeg. maar ik snap alleen niet hoe het werkt. Ik krijg het popupje met die melding dagelijks na het opstarten van TB. En die teller loopt dan per dag op, nu heb ik hem tot 'ca 10GB' laten oplopen om eens te controleren wat er gebeurt als ik comprimeer. Ik zie dus niks gebeuren.
 
Ik heb het zojuist even geprobeerd. Je kunt dat comprimeren nl ook zelf opstarten vanuit het "Bestand" pul down menu.
De opgegeven ruimtewinst van 18.5 Mb is netjes in mindering gebracht op het totale bestand: 977 Mb ipv 995 Mb.
Let er wel even op dat je op de juiste plaats zoekt. Ik heb bv. mijn xxxxxxx.default op mijn dataschijf staan.
 
........ maar ik snap alleen niet hoe het werkt. Ik krijg het popupje met die melding dagelijks na het opstarten van TB. E...........Ik zie dus niks gebeuren.
Bij lange Pier is de compressie kleiner dan 2%, wat erg weinig is.
Mss is de compressie bij jou wel zo klein dat TB via een strategie besluit: "ik doe geen compressie..... "
Of dat klopt? Vraag het de makers of hun forum, we kunnen vnl alleen gissen...
 
Als je die melding dagelijks krijgt werkt het comprimeren blijkbaar niet. Probeer het eens handmatig, zoals ik aangaf.
Hoe groot is je xxxxx.default bestand. Mss mail je wel heel weinig.
 
Als je die melding dagelijks krijgt werkt het comprimeren blijkbaar niet. Probeer het eens handmatig, zoals ik aangaf.
Hoe groot is je xxxxx.default bestand. Mss mail je wel heel weinig.

De dagelijkse popup-melding is een oplopende: hij geeft per dag aan hoe groot de te boeken ruimtewinst is. Het begint bv bij 45 MB, en loopt dan in een of enkele weekjes ofzo op tot een aantal GB's. Uiteraard mede afhankelijk van mijn email-activiteiten . Dat oplopen laat ik vaak maar gebeuren tot het ergens in de buurt van 5 of 10 GB komt. Dan klik ik in het dagelijkse popupje op 'Nu comprimeren' , en dan geeft een balkje onderaan ook aan dat hij daarmee bezig is. Na 10-20 seconden ofzo zegt hij dan dan hij klaar is met comprimeren. En dan begint bij de volgende opstart de teller ook weer netjes bij een paar Mbeetjes. Tot zover lijkt het dus allemaal te werken. Ik zie de winst alleen helemaal niet terug in de aantallen gebruikte en vrije MB's op de C: (TB staat gewoon in de Program Files op C:)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de Mb (winst) eens niet in de root van c: bekijken maar in de folder van Thunderbird zelf:
C:\Users\Xxxxx\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles
Mss is er wel iets anders aan de hand op c:. Dan zou je in de verkeerde richting zoeken.
 
Ik krijg de melding dat er ruimte gewonnen kan worden door comprimeren toch vrij regelmatig, al heb ik nooit exact bijgehouden om de hoeveel tijd dat gebeurt.
De standaardinstelling is dat je die melding krijgt wanneer er minstens 20 MB aan ruimte kan worden gewonnen. Dat kun je echter zelf aanpassen.

Hier staat wellicht wat nuttige informatie over wat bedoeld wordt met het comprimeren van mappen door Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/mappen-comprimeren
En hier staat informatie over de locatie van de profielmappen van Thunderbird: https://support.mozilla.org/nl/kb/profielen-waar-thunderbird-gebruikersgegevens bewaart

Ik heb zojuist zelf opdracht gegeven tot het comprimeren van alle mappen (Klik in de menubalk van Thunderbird op Bestand, en dan op Mappen comprimeren).

Vóór het comprimeren was dit de grootte van mijn profielmap:

5e1872ce6530e-voor_comprimeren.png


Wanneer je zelf opdracht geeft tot comprimeren van de mappen, dan kun je linksonderaan zien hoeveel ruimte er gewonnen zou zijn. Ja, 'zou zijn', want bij mij slaat dat echt nergens op:

5e1873564bbd8-Ashampoo_Snap_2020.01.10_13h41m01s_002_.png


Als mijn profielmap vóór het comprimeren slechts 1 GB groot was, dan kan er natuurlijk nooit 1,5 GB ruimte bespaard worden. Of wordt die ruimte ergens anders bespaard? Het lijkt mij gewoon een onzinmelding.

Ik vroeg na comprimeren nogmaals de grootte van mijn profielmap op:

5e1873c81e065-Na_comprimeren.png


In werkelijkheid is door het comprimeren van alle mappen mijn profielmap (1.095.135.232 - 1.001.988.096 = 93.147.136 bytes =) bijna 89 MB kleiner geworden.
 
#9 @porrelaar : het heeft even geduurd door omstandigheden voordat ik weer opnieuw zinvol kon comprimeren en heb nu even je aanwijzingen gevolgd. Tb gaf nu aan dat ik 13 GB kon besparen. Ik dacht, dat lijkt de moeite, dus nog eens op 'Nu comprimeren' geklikt waarna hij na een paar seconden aangaf: "Comprimeren voltooid, 13 GB bespaard" .
Vervolgens gekeken in de genoemde profielmap: Jawel, zegge en schrijve 0,1 GB kleiner geworden ;)
Vervolgens de C: gecheckt: Ook 0,1 GB meer ruimte.
Ik denk dat ik me er verder maar niet meer druk om moet maken wat Tb hier bedacht heeft......
 
"Ik denk dat ik me er verder maar niet meer druk om moet maken wat Tb hier bedacht heeft...... "
Druk maken natuurlijk niet want dat is slecht voor je bloeddruk maar mss is het toch leuk om het uit te zoeken;-)

Heb je al overwogen Thunderbird te verwijderen en opnieuw te installeren?
Zorg wel dat je je profielmap niet mee verwijdert. Maak daar zeker eerst een kopie van om te voorkomen dat je je mail kwijt raakt.
Kijk anders eens met Treesize free of je de map kunt vinden die zo overdreven groot is.
(https://www.jam-software.com/treesize_free)
Mss kun je daar conclusies uit trekken.
 
Heb je er al eens over nagedacht hoeveel email-berichten je zou moeten hebben om aan 10 Gb te komen..?
Voorop gesteld uiteraard dat je niet dagelijks 1 Gb aan mail met bijlages verstuurt...
Als je zoveel mail in korte tijd verstuurt had jouw provider je allang van de mailserver afgetrapt lijkt mij...
10 Gb aan mail redt ik nog niet in 4 jaar met 7 mail-accounts....
 
Heb je er al eens over nagedacht hoeveel email-berichten je zou moeten hebben om aan 10 Gb te komen..?
Haha, ja, dat was een vraag waar ik óók mee zat, de teller loopt dagelijks flink op. Totaal niet in verhouding tot het werkelijke mailverkeer. Misschien bedoelen ze met 10GB wel 0,10GB ;)
@Veng #11 : nee, ik vind dat soort dingen eigenlijk helemaal niet leuk om zo diep uit te zoeken, ik zit voor mijn werk sowieso al veel langer achter de pc dan me eigenlijk lief is...... Vandaar mijn vraag hier "weet iemand hoe dat werkt, want ik snap het niet" ;) Als ik met dat comprimeren nu echt gigantisch veel ruimte kon besparen, maar die behoefte valt ook wel mee.
De mensen die aan Thunderbird knutselen moeten zich daar dan maar eens een keertje over buigen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan