Firefox openen bestanden op helpmij

Status
Niet open voor verdere reacties.

AD1957

Verenigingslid
Lid geworden
27 feb 2016
Berichten
1.990
Sinds de laatste update van firefox kan ik niet meer direct bijgevoegde bestanden openen als deze meerdere woorden bevatten.

als voorbeeld bestand heeft de naam: marge-calculatie 01-01-2020.xlxs

Krijg dan de volgende meldingen:
Knipsel.PNG

Knipsel2.PNG

Bestanden die een aaneengesloten naam hebben geven geen probleem.
Openen met IE geeft ook geen probleem.

Wie heeft een oplossing?
 
Sinds de laatste update van firefox kan ik niet meer direct bijgevoegde bestanden openen als deze meerdere woorden bevatten.
als voorbeeld bestand heeft de naam: marge-calculatie 01-01-2020.xlxs
Waarom probeer je een .xlsx bestand te openen met Firefox?
Waarom niet met MS Office Excel programma?
(zal wel aan mij liggen dat ik niet begrijp).
 
Laatst bewerkt:
Nog geen oplossing voor jou. Ik heb het even getest en dit gebeurt bij mij ook in Firefox. Dit lijkt een bug te zijn in Firefox, die pas opgelost zal worden in Firefox 73. Deze bug betreft niet alleen Excel bestanden, maar ook andere bestanden (zoals bijv. PDF's) met een spatie in de bestandsnaam.
Hier wordt deze bug besproken: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1601905

Momenteel is Firefox 72.0.1 de meest recente versie (afgezien van Beta of Nightly versies) van Firefox. Versie 73 voor alle gebruikers komt naar verwachting uit op 11 februari 2020: https://wiki.mozilla.org/Release_Management/Calendar
Tot die tijd ofwel een andere browser gebruiken (met IE lukt het je wel), of het Excel bestand eerst opslaan op je harde schijf en dan pas openen.

@iEscape Wanneer je Firefox gebruikt en klikt op een bijlage, dan krijg je dit keuzevenster:

5e1881690ba76-Ashampoo_Snap_2020.01.10_14h50m10s_004_test_helpmij-xlsx_openen.png


Als je dan kiest voor Openen met > Bladeren > Excel, dan zal dit bestand niet geopend kunnen worden door Excel, omdat er een spatie in de bestandsnaam zit.
Je krijgt dan de twee foutmeldingen die de TS in zijn startpost liet zien.

Totdat Firefox 73 verschenen is, zal de TS (wanneer hij per se Firefox wil blijven gebruiken) het .xlsx bestand eerst moeten opslaan op de harde schijf van zijn pc, waarna hij het bestand wél zal kunnen openen met Excel.
 
Laatst bewerkt:
@porrelaar,


Eerst opslaan is natuurlijk een optie ( was ik al achter gekomen). Vind het alleen nogal omslachtig als je steeds op het excel forum zit.
Dus tot 11 febr. waarschijnlijk maar IE gaan gebruiken.
Bedankt voor de goede info.:thumb:
 
@iEscape Wanneer je Firefox gebruikt en klikt op een bijlage, dan krijg je dit keuzevenster:

Oeps . . . . , dat doe ik nooit, een Word en/of Excel bestand rechtstreeks openen via Firefox of andere browser. Sla het bestand altijd eerst op.
 
Dus tot 11 febr. waarschijnlijk maar IE gaan gebruiken.
Of een goed alternatief gebruiken zoals Chrome met de Chromium layout engine. Omdat deze engine zich heeft bewezen komt hij ook in de Edge browser. Deze nieuwe Edge versie is al te downloaden, binnenkort komt hij via Windows Update.
 
@AD1957 Controleer je versie van Firefox. Versie 72.0.2 is uitgekomen en daarmee is je probleem opgelost. De bug waar jij last van had, is geplet. Blijkbaar hebben ze de fix voor deze bug voorrang gegeven. Ik heb het gecontroleerd en het klopt.
Je kunt nu weer Excel bestanden die een of meer spaties in de bestandsnaam hebben, direct laten openen, zonder ze eerst op te moeten slaan.

"Fixed issues opening files with spaces in their path (bug 1601905)"
Bron: https://www.mozilla.org/en-US/firef...um=firefox-browser&utm_source=firefox-browser
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan