Velden verbergen achter een "uitklapscherm"

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonp60

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Berichten
136
Hallo,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om velden te verbergen achter een soort van uitklapscherm.
Ik heb een voorbeeld erbij gedaan van wat ik bedoel. Dit is van een site op het internet.Voorbeeld.jpg
Ik weet hoe ik velden kan verbergen, maar kan dit ook door deze te verbergen door een deel van het formulier te verbergen?
Ik vraag dit omdat ik veel informatie heb staan op één formulier. Dit past niet op een beeldscherm en je moet dus scrollen (omhoog/omlaag en links/rechts) om alles te zien.
Om ruimte te creëren wil ik dan de informatie die niet direct nodig is verbergen achter zo'n uitklapscherm.
Kan iemand me helpen. Als het niet kan is dat ook een antwoord.

Groet,
Ton
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je plaatje, want ik zie daar geen 'uitklapschermen' staan, maar ik kan mij wel iets voorstellen bij webpagina's waar je een aantal menu items ziet die open of dichtklappen als je daar op klikt. Kort antwoord op jouw vraag
''maar kan dit ook door deze te verbergen door een deel van het formulier te verbergen?
Nee, dat kan niet. je kunt uiteraard best een formulier maken waarin je een aantal keuzelijsten zet met daaronder een tekstvak dat je al dan niet verbergt, maar de structuur van zo'n webpagina, waarin de tekstvakken onder de aangekllikte regel verschijnen, kan niet.
Als je een aantal teksten hebt die je a.d.h.v. één 'kopregel' wilt laten zien, dan kom je een heel eind met één keuzelijst met daarin de opties, en daaronder één groot tekstvak waarin de aangeklikte teksten worden getoond.

Wil je tóch een formulier zoals je in gedachte hebt, dan kan dat overigens wel, maar dan ben je wel even aan het programmeren, denk ik. Want dan zul je alle varianten vast op het formulier moeten zetten (dus alle losse kopregels apart, en alle tekst die daar bij hoort in een tekstvak er onder) en zul je alle omschrijvingsvelden standaard moeten verbergen. Die komen dan tevoorschijn als je op een kopregel klikt. Dat houdt dan in, dat je bij elke tekst die je aanklikt, het formulier opnieuw moet opbouwen, want tekstvakken staan op een vaste positie op het formulier. Als je een tekstvak onzichtbaar maakt, moeten alle onderliggende objecten dus omhoog schuiven zodat het formulier er compact uit ziet. Je wilt immers beginnen met alle kopregels zichtbaar, en alle omschrijvingen onzichtbaar.

Stel dat je de kopregel "Zo werkt het voordeelpakket:" aanklikt, dan moet het tekstvak met de bullets zichtbaar worden gemaakt. Dan moet alles wat ónder dat tekstvak staat, naar beneden worden verplaatst, om het getoonde tekstvak te kunnen lezen. Klik je nóg een kopregel aan, dan geldt daarvoor hetzelfde: alles moet weer doorschuiven. Als vervolgens de kopregel "Zo werkt het voordeelpakket:" opnieuw aanklikt, dan moet het uitlegveld weer verdwijnen, en dan schuiven alle onderliggende regels dus weer omhoog. Hoe meer kopregels, hoe meer werk, uitzoekwerk en hoofdpijn dat gaat opleveren. Ik zie daar eerlijk gezegd de lol niet van in.

Hoe zou ik het doen? Heel simpel, met een popup formulier dat verschijnt als je een kopregel (ik zou ze dus in een keuzelijst zetten) aanklikt. En die automatisch weer verdwijnt als je nogmaals op dat popup formulier klikt. Zo doe ik dat ook met thumbnail foto's, en dat werkt vind ik heel fijn. En je hebt minimaal werk, en dat vind ik nog een heel stuk plezanter :).
 
Bedankt Octafish voor je reactie. Ik begrijp dat er wel een manier is, maar dat ik dan heel druk wordt.
Ik ga wel iets anders verzinnen.
Bedankt voor je reactie.
 
Ik gaf een makkelijke oplossing aan in mijn antwoord :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan