pc start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

BButs

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2007
Berichten
111
Ik heb een oude pc met linux mint.
Als ik die nu probeer op te starten gaat er een lichtje branden en knipperen en het apparaat maakt wat geluid en dit herhaalt zich keer op keer maar er komt geen beeld.
Ik kan dus zelfs niet in het bios.
Ik heb geprobeerd te booten met een dvd en ook met een opstart usb-stick maar geen sjoege.

Moet ik nu vrezen dat er hardwarematig iets definitiefs stuk is of zijner nog opties die ik kan proberen.
Elke suggestie van een oplossing waar ik nog niet aan gedacht heb is welkom
bij voorbaat dank voor de geïnvesteerde tijd en moeite.

B Buts
 
Laatst bewerkt:
Hoor je ook een bepaalde serie aan piepjes uut je moederbord? En welke heb je?
 
geen biep
Alleen weer opnieuw kort oplichten van het lampje van de dvddrive
dit word constant herhaad en verder niks.
geen cursor of wat dan ook op mijn beeldscherm.
Blijft helemaal zwart.
 
Helemaal kaal opstarten, dus alleen met CPU, zijn koeler en de voeding uiteraard en de interne speaker of buzzer, effe kijken of die er wel inzit, geen biosbeeps=mobo overleden, wel bioseeps, 1 reepje geheugen erin, andere biosbeeps? zo ja videokaart erin indien geen onboard.

Ding krijgt spanning en dan gaan de ventilatoren en schijven werken maar dat zegt niets over het mobo.

Opgeven van de gebruikte hardware kan helpen.
 
Bedankt zover
ik ga hem uitkleden

het is een mobo van Aopen AX4PEMAX
ik zoek even mijn gegevens van het mobo op kom erop terug
Phoenix award bios
intel pentium(r) 2.60 Ghz
dram 333mhz
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Als ik die nu probeer op te starten gaat er een lichtje branden en knipperen en het apparaat maakt wat geluid en dit herhaalt zich keer op keer maar er komt geen beeld."

Als deze uitleg een beetje representatief is , lijkt het er op , dat de voeding steeds opnieuw opstart ...

Een defekte voeding zou ik daarom niet uitsluiten ...

Ettelijke manieren om deze te testen :

https://www.google.be/search?source...hUKEwiIxcPjioHnAhWCKVAKHdDcBQ0Q4dUDCAU&uact=5

Peter
 
Hallo

"Als ik die nu probeer op te starten gaat er een lichtje branden en knipperen en het apparaat maakt wat geluid en dit herhaalt zich keer op keer maar er komt geen beeld."

Als deze uitleg een beetje representatief is , lijkt het er op , dat de voeding steeds opnieuw opstart ...

Een defekte voeding zou ik daarom niet uitsluiten ...

Ettelijke manieren om deze te testen :

https://www.google.be/search?source...hUKEwiIxcPjioHnAhWCKVAKHdDcBQ0Q4dUDCAU&uact=5

Peter

Dank Peter, ik ga morgen het een en ander uitproberen en kom er op terug
 
Bij zelfs geen zacht en heel kort piepje test de computer het geheugen al niet en dan is er in de beginfase iets mis. Misschien is de batterij leeg, al geruime tijd is het meestal een 3 Volt knoopcel. Een 1,5 Volt batterijtester kan deze dus wel meten maar de wijzer zal twee maal zo ver uitslaan. Te koop bij Action 8 voor een Euro. Uitbouwen is daarna te ondernemen, want een insteekkaart zoals de netwerkkaart zou stuk kunnen wezen en de oorzaak ervan zijn dat een computer niets meer kan doen. Voedingen gaan wel eens stuk, het zou handig zijn wanneer u daaraan iets ruikt, anders kan een voeding tester stekker iets laten zien. Nieuwere computers doen het vaak niet als de ventilator boven de processor niet draait. Doe de spanning even van de computer af en controleer of onder meer dat ventilator stekkertje er nog op zit. Aangezogen stof in het koelelement of een kabeltje wat in de weg zit kan de ventilator ook doen stoppen. Succes
 
Dank Alfred 2
Nuttige informatie, ik zal dit als eerste even doen. De pc is erg oud en heeft een tijd lang ongebruikt gestaan.
Ik begrijp uit je verhaal dat de batterij vervangen dan genoeg moet zijn om het probleem te verhelpen.
Klopt dit?
 
Nee, het beroemde "batterijtje" is @Alfreds stokpaardje maar geenszins een garantie dat het probleem wordt opgelost.
Indien datum en tijd van de pc correct zijn is het vervangen van betreffende knoop-cel vrijwel zeker zinloos.
Kijk eens op het moederbord of er lekkende / gescheurde of bol staande condensatoren zichtbaar zijn, dat is met een oud moederbord niet ondenkbaar en dan kan het ding in de kliko...
 
Inderdaad kan een lege batterij het hele probleem zijn, want dan kan de computerinformatie niet gelezen worden. De CDRom drive heeft altijd wat actie wanneer de spanning er op komt. De computer zelf doet dus helemaal niets. Hier kan je dus ook al niet in de BIOS meer komen. Ik noem trouwens meerdere mogelijke redenen.

Een batterij zou wat oppervlakkige spanning gehad kunnen hebben waardoor deze ineens helemaal leeg is. Trouwens het hangt van de computer af of er een korte mededeling in beeld komt van "teruggezet naar standaard waarden." Ieder computer reageert anders op een lege batterij omdat sommige gewoon verder gaan of voor allerlei zaken om bevestiging gaan vragen zoals RAID configuratie en alleen Scrapheap wil zich op Internet vereeuwigen met schelden en zal altijd het zelfde blijven. Technisch is het vaak zo dat de batterij een condensator oplaadt zodat er altijd voldoende spanning zou moeten zijn om de BIOS te laden en dat maakt het moeilijk om te bepalen wanneer de knoopcel leeg is. De BIOS en de systeemtijd werken dan wel of niet.

Oude computers hebben wel eens geen knoopcel maar een pakketje in plastic gekrompen batterijen dat achter op het moederbord zit vast gesoldeerd.

Knoopcellen van 3 Volt kan je los wippen door met een kleine schroevendraaier of ander voorwerpje aan het klemmetje te trekken maar laat ze niet wegspringen. Na het meten of plaatsen van een nieuwe zou je eerst Standaard waarden van de BIOS moeten selecteren en dat kan ook gereset worden op het moederbord zelf, met twee contactpunten kort te sluiten of een jumper die op twee van drie pennen zit even op de andere twee te zetten. De spanning moet bij deze reparaties, zoals geschreven, van de computer af zijn.
Groet. Alfred 2
 
Ik heb de voeding getest.
In zoverre dat ik de voeding heb aangesloten zoals in de link van @VDK_P aangegeven, en de ventilator draait soepel ik heb niet de afzonderlijke aansluitingen allemaal getest dat zou ik nog kunnen doen.
De batterij ga ik in elk geval vervangen die denk in vanmiddag te kunnen halen.
Het algemene beeld van hèt Mobo (geen Aopen maar toch een Asus)was goed. Geen opzienbarende afwijkingen brandplekken of opgeblazen items.
Ik zoek nog even verder
 
Opgelost

Het heeft allemaal wat langer geduurd wegens tijdgebrek

Ik heb eigenlijk nergens duidelijke problemen gevonden. De voeding werkte naar behoren er was geen grote hoeveelheid stof (regelmatig schoongemaakt)

Het enige wat ik kon constateren was dat de knoopcelbatterij op het mobo leeg was. Echt leeg!
Dus die heb ik vervangen en toen alles weer aangesloten en vastgezet.

En toen bleek het weer allemaal te functioneren zonder problemen.
Het piepje was terug en tot mijn vreugde kwam er ook weer beeld.

Probleem opgelost!

Het bleek dus wel degelijk dat de lege knoopcelbatterij de oorzaak was.
Ik kan niet tot een andere conclusie komen.

Dank voor alle hulp, tips en aanwijzingen.
Ik heb er weer het nodige van opgestoken.

BB

PS
@Alfred2
Na het plaatsen en opstarten was er geen sein dat er een aanpassing nodig was in het bios.
De pc startte gewoon in één keer door.

@ VDK_P: de link met utube filmpjes was erg handig.
 
Laatst bewerkt:
Het is altijd een heel verhaal rond deze kleine ronde en eenkleurige dingetjes.

Een veilige procedure is om na het plaatsen ervan de BIOS eerst op Standaard waarden te zetten, dit om fouten te voorkomen. Daarna aanpassen naar wens want de voorkeuren zijn om deze twee redenen verloren, te denken aan; meldingen en afbeelding bij het opstarten al dan niet weergeven, snelle test van het geheugen doen, Geen RAID configuratie (samenwerkende harde schijven) in plaats van Automatisch en eventueel virusbescherming van de Master Boot Record.

Er zijn zelfs wel moederborden die ieder jaar een batterijtje nodig hebben, daarom: net als bij rookmelders en klokken, zou je in dat geval kunnen overwegen om ze preventief te gaan vervangen nadat je de datum aan de binnenkant van de kast schrijft en daardoor weet hoe lang het duurt. Bij iedere één of twee jaar moeten vervangen zou je het risico dat je even niet op de computer kan of kan laten werken misschien niet kunnen nemen. Verder goed om dit te horen en succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan