Acer Aspire E1-522

Status
Niet open voor verdere reacties.

JonasRetro

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2012
Berichten
159
Goedeavond,

Sinds vorige week heb ik een SSD (SAMSUNG EVO 860 500GB) in mijn Acer Aspire E1-522.
Nadat ik enige (lange) tijd geleden hier een topic had gemaakt over problemen met mijn HDD. Ik had alles geback-upt en ben gewoon door blijven gaan met deze HDD (puur voor de test :)), uiteindelijk zijn we twee jaar later en de HDD werkt nog steeds. Voor wie trouwens geïnteresseerd moest zijn in de huidige status van deze HDD:
HDD2020.png

Maar ja ik was een 'tragere' laptop echt beu geworden en dus een cleane Windows erop met een Samsung SSD EVO 860 512GB er in. Heerlijk, deze laptop werkt terug volledig naar mijn zin.

Echter was er een factor die ik al enige tijd had opgemerkt maar heb er niet echt bij stilgestaan, de fan maakte al enige tijd geluid (tokkelen). Mij leek het dat de fan (ventilator) uitgesleten was (lager?), maar goed vandaag merkte ik echt wel dat de laptop wel zeer stil was. Op het eerste moment leek dit nog 'normaal' omdat de fan al sinds de SSD veel minder vaak moet draaien, maar na een uur leek het mij wel abnormaal stil. Dus uiteindelijk eens met een breekmesje onderaan door de opening de fan even 'aangeduwd' en ik merkte al dat de fan eerst echt ZEER stroef bewoog en na deze een klein beetje aangeduwd te hebben gaf hij een schokje hierna duwde ik verder en gelukkig kwam hij er door.

Dus mijn plan is de fan vervangen door een nieuwe want deze is omzeep, bewoog wel heel erg stroef. Wat mij wel verbaasde is dat deze laptop meer dan 1,5h zonder fan heeft gewerkt. (geen zware taken, maar gewoon browsen.)

Iets totaal anders nu waarin in nu wel een echte vraag heb.
Deze laptop had 8GB ram, volgens Acer was dit ook het 'echte' maximum van de laptop.
Nu kom ik op de site Compuram.de volgens deze website mag er maximaal 16GB ram in en ipv de originele 800Mhz nemen ze ook direct 1600Mhz kaartjes, nu dacht ik dat de laptop deze 'snellere' kaartjes dan zou afremmen tot 800Mhz maar op diverse fora beweert men dat deze laptop 1600Mhz aankan, als dit dan kan waarom remt een fabrikant een 'snelle' laptop dan zo af met trage kaartjes? En Acer adviseert nog steeds 8GB max en 800Mhz. (8GB DDR3 bestond nog niet bij introductie laptop.)
Ik ben momenteel nog niet van plan om mijn ram te upgraden, maar ben dit mogelijks wel in de toekomst van plan voor bepaalde software.

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Met meer ram wordt je laptop echt 0,0 sneller, al was het alleen al vanwege de bizar trage AMD A-serie APU die er in zit.
Daarbij vraag ik mij af of je ooit de behoefte hebt gehad aan meer ram, of je dus ooit een tekort hebt ervaren aan fysiek werkgeheugen ( wat ik mij niet kan voorstellen ) ..?
Die fan vervangen is uiteraard een must om schade te voorkomen, met name door een te warm wordende videokaart maar meer als dat zou ik in deze laptop niet investeren of je moet van je centjes af willen.
Die ram-uitbreiding levert je nl. niks op.
 
Hallo

"de fan maakte al enige tijd geluid (tokkelen)"

Ik vermoed , dat je hiermee ratelen bedoelt .... is een typisch symptoom voor droog staande busjes/lagertjes


Dus ....

Dringend deze fan zuiver/stofvrij maken .

Zoiets : https://www.youtube.com/watch?v=o23ZvfIn3aI

Indien vastgelopen , zou je deze misschien nog kunnen smeren met enkele druppels olie. (naaimachine olie o.i.d.) (als dit echt al TE lang aansleept lukt dit uiteraard niet meer)

Neem geen kruipolie voor het uiteindelijke smeren , want deze verdampt. (je zou dit wel kunnen gebruiken om deze terug gangbaar te maken ...)

Gebruik speccy om de t° te controleren.

Hopelijk heb je geluk met dit motherboard ....

Deze bestaat immers met de g.p.u. in de c.p.u. ingebouwd , of met de g.p.u. individueel op het motherboard.

Mocht deze te warm worden throtteld deze terug om te heet worden te voorkomen.

Het van het motherboard losbakken van de g.p.u. is in dit geval minder realistisch , in tegenstelling tot de modellen met individuele g.p.u.

Mocht het motherboard toch te lang te heet geworden zijn , zit de kans er dik in , dat deze uiteindelijk (ooit) voortijdig sneuveld.

Je zult dan uiteraard de eerste zijn om dit te weten te komen :p

Peter
 
Laatst bewerkt:
Met alleen dat type nummer zonder de rest van het nummer opgeven schiet niet op, er zijn vele uitvoeren ervan, welke is het exact?
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Acer+Aspire+E1-522
De meeste hebben een max. van 6GB, overigens en idd, niets wordt sneller met meer ram, alleen minder langzaam als er niet hoeft te worden geswapt.
En je kunt niet zomaar een 8GB DDR3 reepje in een pc/notebook proppen, controller moet het ook aan kunnen.

Tevens kloppen de MHz's niet of het is de I/O clock of het is de MT/s en dan staat er niets achter.
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
 
Tevens de fan heb ik al gevonden (nieuw), dat van het ram was eerder een informatieve vraag want ik ben momenteel nog niet van plan dit te doen (zie startpost). Maar ik vroeg me dit gewoon af omdat die website gewoon 'durft' beweren "16gb works".
 
Het werkt technisch/qua electronica wel.... alleen je merkt er weinig tot niets van tav performance....
En... zij moeten toch van hun oude moeilijk te verkopen voorraad af...
Ik heb nog nooit bij zulke bedrijven gelezen dat je er weinig mee opschiet... business as usual... betekent... verkopen die handel... anders blijf je er mee zitten... en dat kost geld.
Bij een aantal mensen werkt het plaatsen van extra RAM wel.. omdat ze denken/hopen dat het helpt....
Vergelijk het op dat punt met huid verjongingscrème ... booming business... je verkoopt de hoop dat het helpt.... en dat verkoopt echt.... de grote companies daarachter zorgen vooral voor hun portemonnee.... je huid kan wellicht wel wat minder droog aanvoelen... maar je wordt toch echt elke dag ouder en niet jonger.....
 
Laatst bewerkt:
Ja ik snap wat je bedoeld. Ik weet ook dat RAM je laptop niet perse sneller maakt.
Maar het was puur ter info want ACER legt een duidelijke limiet op van 8GB maar ik begrijp het intussen.

Maar de ventilator ga ik gewoon vervangen, en dan is mijn laptop weer tiptop :).

Maar ik ga het voorlopig ook bij 8gb houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan