Harde schijf wissel: herstelpartitie overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Papianus

Gebruiker
Lid geworden
16 jan 2006
Berichten
55
De harde schijf van mijn sony viao is door een val kapot gegaan. Wilde niet meer opstarten. Via een knopje op de laptop kom ik wel in het herstelmenu en de uitgevoerde schijfcontrole geeft aan dat de schijf beschadigd is. Gelukkig wel een back up kunnen maken van een groot deel van de gegevens. Vervolgens loopt het herstelproces door tot en met het terugzetten van bestanden (wat uren duurt). Vervolgens start hij op nieuw op maar krijg dan een foutmelding en "druk op een toets om verder te gaan" en kom vervolgens niet verder.

Er zit volgens mij niets anders op dan de harde schijf te ve vangen. Wat ik wel graag zou willen weten hoe ik installatiesoftware die op de harde schijf staat op de nieuwe harde schijf kan krijgen. Op de oude schijf zit volgens mij een aparte (geblokkeerde) partitie van waar uit windows (opnieuw) geïnstalleerd kan worden en die het systeemherstel ondersteund (via de knopjes boven het toetsenbord). Is er een mogelijkheid om deze gegevens of partitie te kopiëren naar de nieuwe harde schijf zodat ik van daar uit de computer opnieuw kan installeren? En zo ja, hoe doe ik dat dan?

Alvast bedankt voor de hulp.
 
Windows uitvoering en volledige type van de Sony?
Zie m'n sig.

Je kunt overal Windows versies ophalen, heb je op de schijf staat helemaal niet voor nodig, met W7 of lager heb je de key nodig, erboven wordt na install de versie automagisch de versie geactiveerd.

SSD aanschaffen, Windows installeren en dagelijks een back-up laten maken, heb je altijd een werkende versie achter de hand.
 
Buiten dat, ik gebruik het gratis MiniTool Partition Wizard voor kopiëren van partities. Hierbij moet virusbescherming van de bootsector in de BIOS natuurlijk even worden uitgeschakeld als dat er is. Open de twee schijven niet in Verkenner. De partities moeten weer het zelfde gekenmerkt worden zoals Primair, Actief of Verborgen. U ziet vanzelf in het overzicht of ze de zelfde zijn geworden. Beweeg de schijven niet. Alleen bij de systeem partitie, waarvan de bootrecord kennelijk een kras heeft en die bij u ontoegankelijk werd moet de computer opnieuw opstarten, de andere kopieer acties vereisen alleen dat u de meeste programma's sluit en dan kan het gewoon in Windows.
 
Ok. Maar hoe installeer ik dan windows? Een lege schijf plaatsen lukt me wel, maar heb geen windows cd of iets dergelijks. Hoe krijg ik dan een windowsversie op deze schijf? Betreft een sony sve1511n1eb met Windows 7 (was geupgrade naar 10)
 
Tjx. Maar hoe koppel ik beide schijven? Via een pc/laptop die wel werkt als tussenschakel? Of eerst nieiwe schijf plaatsen en installeren en dan oude schijf aan de laptop koppelen? Wat hen ik trouwens nodig om de oude schijf te lezen? Een kabel of zo?

Sorry, maar heb al meer dan 10 jaar niet meer met computers geknoeid dus loop wat achter
 
Een opstartbare usb-stick of DVD met de Win 10 insallatie maak je door het downloaden en vervolgens uitvoeren van het hulpprogramma onder de blauwe knop op deze Microsoft-pagina.
Kies voor installatie-medium voor een andere pc maken en daarna, naar keuze, voor ISO ( dvd ) of usb flash station ( usb-stick ).
Daarna is het een kwestie van de aanwijzingen volgen.
Dit proces duurt even dus wees geduldig, je krijgt een melding als het klaar is.
 
Hallo Scrapheap. Ik ben naar de pagina gegaan, maar na het invullen van de productcode geeft de site aan dat het gaat om voorgeinstalleerde software van de fabrikant en dat ik maar met de fabrikant contact op moet nemen. Is er een andere optie?
 
Langepier... had het al gepost na je vraag, maar wellicht niet opgevallen: sony sve1511n1eb met origineel Windows 7 (was geupgraded naar 10)
 
Wou net zeggen, je hoeft helemaal geen key in te vullen om dat hulpprogramma te downloaden...:rolleyes:
 
Als je windows 7 wilt downloaden, dan kan dat niet zonder key. Heb nu windows 10 gedownload. Nu hopen dat hij de code van mijn windows 7 pakt mocht het nodig. Eerst vanavond de nieuwe schijf insteken.
 
Betreft een sony sve1511n1eb met Windows 7 (was geupgrade naar 10)
Dan is er al geactiveerd en kun je W10 gewoon installeren op de nieuwe schijf, geen key ingeven.
Heeft niets meer met de W7 key te maken en een oem key werkt niet als je W7 wilt downloaden, waarom je dat wilde ontgaat mij.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een schone installatie op een nieuwe schijf. Hoe weet windows dan dat ie al geactiveerd is?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan