pc geeft ineens zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

martien54

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2003
Berichten
201
Hallo, ik heb een pc(windows7) van een vriendin met alles ineen die 3 jaar dicht is gebleven (is van haar overleden man) nu wou ze de foto's bekijken, kreeg hem niet goed opgestart, ik heb een systeemherstel gedaan en kreeg alles weer werkende, maar nu krijg ik zomaar een zwart scherm en kan niks meer doen, enige is de stekker eruit....in veilige modus heb ik het niet
ondertussen enkele progjes laten lopen, ccleaner, cleanup, adwcleaner
kunnen jullie mij verder helpen AUB
 
Kijk ook eens naar de CPU temperatuur, met CPU-Z bijvoorbeeld. Lopen de temperaturen op tot aan de 90 graden en hoger?
 
Laatst bewerkt:
nu krijg ik zomaar een zwart scherm en kan niks meer doen, enige is de stekker eruit....in veilige modus heb ik het niet
Blijkbaar ligt het stuurprogramma van de grafische kaart dwars want in veilige modus wordt dat niet geladen...
Verwijder dus in veilige modus het stuurprogramma m.b.v. DDU en download en installeer vervolgens ( na reboot ) de meest recente driver voor de videokaart via de website van de fabrikant van de videokaart.
 
Dank je wel voor de vlugge antwoorden!!

De temperatuur gaat niet boven de 58

Ik probeer de grafische kaart, kan je me zeggen hoe ik weet hoe die grafische heet of wie de fabrikant is zodat ik de website kan vinden...daarin ben ik niet zo thuis maar met goeie uitleg lukt het me wel

het programma installeert, mag ik alles verwijderen wat word aangegeven
grafische kaart.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, alles mag weg.
Daarna herstarten en de driver die je dan nodig zou hebben kun je hier downloaden.
Kiers de juiste Windows-versie en 32 of 64 bit...
 
Dank je wel!!

OEFFFFF, het is gelukt na een 5x opnieuw proberen, kreeg steeds tijdens installatie zwart scherm en zo moest ik steeds herbeginnen, dank je wel voor de hulp maar....nog eventjes wachten met dit topic sluiten....als ik geen zwart scherm meer krijg zal ik het vanavond melden, nu laat ik die pc aanstaan en zie wat hij doet, vanavond zal ik er dan nog eens op werken als hij tot dan braaf is :p
 
Hallo

Op veilig spelen , en eventueel belangrijke data veilig stellen ...

Peter
 
Heb ik gedaan hoor

Helaas, na 3u30 minuten alweer een zwart scherm, kleindochter huiswerk op gemaakt, spelletjes gespeeld, in slaapstand gezet en weer wakker gemaakt en alles was oké, nu even windows defender laten lopen en zie alleen maar zwart

Ik zag 60 essentiële opdatus, ga deze nu doen, wie weet dat een oplossing zal zijn ...

ik heb avast die erop stong weggehaald want die was niet meer geldig, is het aangeraden om er een andere op te zetten of is windows defender voldoende?
 
Windows Defender volstaat, er is geen enkele legitieme reden meer om een extern antivirus-programma te installeren.
Succes met de updates.
 
Beste Martien, Heeft de laptop problemen met de stroomvoorziening? Het kan zijn dat het uitschakelt in een soort stand-by wanneer de batterij leeg raakt. Dat de laptop aan de stekker zit geeft nog geen uitsluitsel want voor sommige moet ook de batterij geladen zijn. Ik kan die van mij de eerste tien minuten niet gebruiken. De adapter kan eveneens niet voldoende spanning leveren of wat wel eens voorkomt dat de aansluiting op de laptop af en toe verbinding verliest door slecht contact. Goed letten op lampjes en indicatoren voor de spanning.

Hiermee samenhangend, er is een sensor voor aanwezige spanning die wel eens gereset moet worden bij sommige modellen en het toestel van u is stroomloos geweest. Maak het bij geladen batterij eens opnieuw stroomloos door de batterij er uit te nemen en de aan/uit knop even ingedrukt te houden. Na enkele minuten de batterij terugplaatsen.

Draait de ventilator normaal en is deze opening even doorgeblazen? Is de schijf haast vol?

In veilige modus is gelukkig de inhoud te redden. Doe daarna een schijfcontrole via Verkenner en Eigenschappen (niet sporen en sectoren repareren want dan wordt een schijf mogelijk onleesbaar) en de laatste Windows kan een geheugencontrole doen. Controleer de beveiligde systeembestanden van Windows met de opdracht sfc /scannow. Wanneer dat een fout aantreft dan vraagt het om de installatiebestanden.
 
Dank je wel Alfred, ik neem deze boterham morgen door, enige ik kan zeggen dat er meer dan ruimte genoeg is op de harde schijf maar morgen reageer ik met meer na de punten doorgenomen te hebben
 
Heb even de antwoorden erbij gezet tussen haakjes

Beste Martien, Heeft de laptop (is een pc met alles in het scherm)problemen met de stroomvoorziening? Het kan zijn dat het uitschakelt in een soort stand-by wanneer de batterij leeg raakt. Dat de laptop aan de stekker zit geeft nog geen uitsluitsel want voor sommige moet ook de batterij geladen zijn. Ik kan die van mij de eerste tien minuten niet gebruiken. De adapter kan eveneens niet voldoende spanning leveren of wat wel eens voorkomt dat de aansluiting op de laptop af en toe verbinding verliest door slecht contact(zie nergens beschadiging ofzo). Goed letten op lampjes en indicatoren voor de spanning.( alle lampjes branden naar mijn idee)

Hiermee samenhangend, er is een sensor voor aanwezige spanning die wel eens gereset moet worden bij sommige modellen en het toestel van u is stroomloos geweest. Maak het bij geladen batterij eens opnieuw stroomloos door de batterij er uit te nemen en de aan/uit knop even ingedrukt te houden. Na enkele minuten de batterij terugplaatsen.

Draait de ventilator normaal en is deze opening even doorgeblazen?( de ventilator draait naar mijn idee normaal en de openingen zijn doorgeblazen) Is de schijf haast vol? ( schijf C 81,4 vrij van de 171, schijf D 270 vrij van de 281)

In veilige modus is gelukkig de inhoud te redden. Doe daarna een schijfcontrole via Verkenner en Eigenschappen (niet sporen en sectoren repareren want dan wordt een schijf mogelijk onleesbaar) en de laatste Windows kan een geheugencontrole doen. Controleer de beveiligde systeembestanden van Windows met de opdracht sfc /scannow. Wanneer dat een fout aantreft dan vraagt het om de installatiebestanden.( deze laatste heb ik nog niet gedaan want kom iets anders tegen, zie hierna)

Ik wou na de bestanden voor de zekerheid nu ook nog alle foto's op stick zetten, eerst ging het goed maar na zwart scherm kan ik niet verder, krijg foutmelding, dit ook in veilige modus

lena foutmelding.jpg

dit uitgevoerd maar zie niet meteen een log bestand, heb printje genomen van wat ik kon

lena foutmelding 2.jpg

Het lijkt me verkeerd te lopen....niet alle updates kunnen gedaan worden, volgende kom ik over

lena update.jpg

Hoop dat iemand me verder kan helpen, alvast bedankt

Mag ik volgende uitvoeren?

https://nl.restoro.com/pages/uyrn/i...Ch0g_QqIEAAYASAAEgJuuPD_BwE&whf=true&lpx=uyrn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee! Niet doen want het draait in stealth modus, vraagt geld, maakt ongevraagd reclame en staat bekend als potentieel ongewenst.

Ten onrechte heb ik aangenomen dat het een laptop was terwijl u duidelijk schrijft PC. Wat voor computer is het?

Bij eerst 60 updates gedaan te hebben, kunnen er nog enkele in de wachtrij staan. Voor updaten is er een andere reparatieopdracht: dism /online /cleanup-image /restorehealth Deze komt in de plaats van de Update Readiness tool.

Na uitbouwen van bijvoorbeeld netwerkkaartjes, grafische kaart en een geheugencontrole doen (Windows 10 kan dat nu zelf en bij Windows 7 zou u een MemTest schijfje moeten branden) ligt het in de rede om een andere harde schijf te proberen. Zet daar een uitprobeer versie van Windows 10 op en u heeft geheugencontrole erbij. Het kan maar zo zijn dat de computer een I/O (Input Output) probleem heeft van het moederbord en dan stranden op den duur alle grote bewerkingen.

Voor de stroomvoorziening kan u een PSU tester stekker op de voedingsstekkers aansluiten en op het moederbord kijken of de paar kleine condensatoren niet een bolle, in drieën gedeelde, bovenkant hebben.
 
Volgende pc is het
msi.jpg

De updates zijn ondertussen allemaal gedaan, moet ik volgende doen? dism /online /cleanup-image /restorehealth

2 laatste stukjes zijn helaas niet voor mij, deze pc is van een vriendin haar man die overleden is, deze is 3 jaar niet meer in gebruik geweest, ze wou hem opstarten om haar foto's te bekijken maar kreeg hem niet aan de praat, dit jheb ik kunnen oplossen maar helaas steeds dat zwarte scherm, ik zal deze laatste 2 stukjes aan bevoegder mensen moeten overlaten vrees ik..

bedankt voor de hulp, als iemand toch iets anders zou kunnen aanraden voor dat zwarte scherm en de nu bijgekomen foutcode 0x80071AC3 heel graag!
 
Je mag altijd de herstelopdrachten gebruiken.

Het is een processor met twee cores. Bij Taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) ziet u dan twee diagrammen bij de werking van processor, die activiteit gaan aangeven na enkele seconden. U lijkt hier dus geen grafische kaart te hebben maar een grafische chipset Als er toch een grafische kaart ingestoken is bij de sloten, dan zou ik die er eens uit halen alleen al voor beter gewaarborgde stroomvoorziening. In de BIOS moet dan bij Graphics adapter of Init First geen PCI staan maar On board.

De foutmelding zegt dat informatie niet naar de harde schijf kon worden geschreven maar jammer genoeg zegt dat nog niets over de oorzaak. Het ligt voor de hand om eerst de schijf te controleren op fouten en dat is gedaan. Ik zou de schijf daarna ruilen voor een ander goedkoop maar goed exemplaar zonder besturingssysteem en dat gewoon uitproberen door er op te gaan installeren.

De harde schijf heeft electronica die stuk kan zijn en dat is einde verhaal, probeer een andere kabel en een andere controller aansluiting op het moederbord, te beginnen bij de eerste (waar 0 bij staat). Voor 5 centimeter brede lintkabels, voor PATA, altijd controleren of de aansluitingen volgens de regels zijn namelijk: de harde schijf met de jumper als Master (Ma) aan het korte uiteinde van de lintkabel en wanneer er een CDRom station is op de zelfde kabel dan die met de jumper op Slave (Sl). Gebruik geen Cable select (Cl) voor de jumper want dit systeem van automatische herkenning werkte dan vaak na verloop van tijd ineens niet. Lintkabels heb ik meer dan eens gezien met beschadiging en kortsluiting tegen scherpe randen in de computer.

Wat ik altijd aanraad dat is uiteindelijk bij weigerachtige schijven om de print er nog vanaf te schroeven en te kijken of de contacten waar de print op ligt nog in goede staat zijn want vaak is daar vuil, corrosie of ook wel een klein gat door vocht en elektrolyse of vonkjes ontstaan.

Er zijn nog andere oorzaken van niet goed naar de harde schijf kunnen schrijven. De controller, zoals genoemd, of Input Output problemen op het moederbord, eveneens niet te repareren, of storing in de stroomvoorziening en plotseling onvoldoende spanning. Voor een overzicht van de ter beschikking staande spanning kan Open Hardware Monitor en Speccy gebruikt worden. Natuurlijk kan je te maken hebben met pieken en dalen en daarom wees ook kritisch over de voeding, het vermogen en de ouderdom ervan.

Wellicht geven de logboeken nog wat meer informatie. Zoek daarvoor bij Start "Logboeken"
 
Volgende pc is het
Bekijk bijlage 344004

De updates zijn ondertussen allemaal gedaan, moet ik volgende doen? dism /online /cleanup-image /restorehealth

2 laatste stukjes zijn helaas niet voor mij, deze pc is van een vriendin haar man die overleden is, deze is 3 jaar niet meer in gebruik geweest, ze wou hem opstarten om haar foto's te bekijken maar kreeg hem niet aan de praat, dit jheb ik kunnen oplossen maar helaas steeds dat zwarte scherm, ik zal deze laatste 2 stukjes aan bevoegder mensen moeten overlaten vrees ik..

bedankt voor de hulp, als iemand toch iets anders zou kunnen aanraden voor dat zwarte scherm en de nu bijgekomen foutcode 0x80071AC3 heel graag!

Draai in de console een chkdsk /r, de C: partitie is "dirty", daar is die foutcode van.

PC draait op een APU, dat is een CPU met een GPU ingebouwd, die van AMD zelf installeren.
https://www.amd.com/en/support/apu/...series-apu-for-laptops/e2-1800-radeon-hd-7340
 
Hallo, door omstandigheden heb ik niks meer gedaan aan de pc, wat Alfred me zegt is te technisch voor mij, sorry....

Lange Pier je zegt me "draai in de console, is dit dan chkdsk /r, intikken bij start, kan ik iets meer uitleg aub
voor de rest denk ik deze van AMD te hebben installeerd in het begin toen scrapheap me dit had aangeraden
 
console wil zeggen opdrachtprompt.
type dat in het zoekvenster, klik met je re-muisknop op het resultaat en kies in het menu voor uitvoeren als administrator.
Je krijgt dan een zwart schermpje met knipperende cursor.
Daar type je dan chkdsk /r en druk op de ]enter] toets en wacht geduldig af tot de controle klaar is.
Vermeld het resultaat van de controle in je volgende bericht..?
 
Ik heb alles gedaan zoals gezegd(bedankt voor de uitleg) nu heb ik alles kunnen overzetten van de schijven op usb, enige probleem is nu nog het grijze scherm en daarna niks meer te kunnen doen, enige optie is dan de stekker eruit en dan kan ik weer opnieuw opstarten

ik geef even wat ik heb gedaan, ik kreeg volgend wanneer ik de controle wou doen
opdrachtprompt.jpg

ik heb dan foto genomen van de controle want kreeg geen resultaat of kan ik dat ergens terugvonden op de pc,
2.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan