HP pavilion valt plots uit op accu.

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
216
Heb hier een laptop, HP pavilion welke plotsklaps helemaal uitvalt, zwart scherm, dood.
In eerste instantie denk ik dan aan de Accu welke "versleten", danwel leeg zou zijn.

Bij opnieuw aanzetten en opstarten blijkt de accu nog voor ±80% vol te zijn, die oorzaak kan dan m.i. weggestreept worden.
Dan kan er weer een poos gewerkt worden op de laptop.

Na een ±25 minuten (onvaste tijd, kan ook korter of langer zijn) herhaalt zich dit.

Wordt hij op een adapter aangesloten dan doet het fenomeen zich niet meer voor.
In het windows gebeurtenissen log vind ik de volgende fout:

- System
- Provider
[ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power
[ Guid] {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}
EventID 41
Version 6
Level 1
Task 63
Opcode 0
Keywords 0x8000400000000002
- TimeCreated
[ SystemTime] 2020-01-16T12:56:34.664966400Z
EventRecordID 106528
Correlation

- Execution
[ ProcessID] 4
[ ThreadID] 8
Channel System
Computer xxxxxxxx
- Security
[ UserID] S-1-5-18

- EventData
BugcheckCode 0
BugcheckParameter1 0x0
BugcheckParameter2 0x0
BugcheckParameter3 0x0
BugcheckParameter4 0x0
SleepInProgress 0
PowerButtonTimestamp 0
BootAppStatus 0
Checkpoint 0
ConnectedStandbyInProgress false
SystemSleepTransitionsToOn 8
CsEntryScenarioInstanceId 0
BugcheckInfoFromEFI false
CheckpointStatus 0

Wie heeft meer Hardwarekennis op dit punt dan ik (niet allemaal tegelijk he!) :)
En kan er wat meer zeggen over de mogelijke oorzaak, en nog beter de oplossing?
 
Het Internet geeft veel van deze mededelingen. Zoek maar eens met Google naar: hp pavilion laptop shuts off randomly Lees je dus zelf in en geef ons het model want alles heet Pavilion.

Veel hangt af van de leeftijd/gebruiksduur en behandeling van de batterij en of deze de voor de laptop aanbevolen stroomsterkte, in Ampere, heeft. Is de batterij niet te warm geworden? Dat die dan nog grotendeels vol is spreekt deze diagnose tegen. Maak daarom de laptop even stroomloos door de batterij uit te nemen en de aan/uit knop daarna vast te houden, alle lampjes moeten uit gaan. Na de koffie de batterij er weer in en hopen op een zelfde meetresultaat.

Wat wel eens wordt genoemd dat is loszittend of slecht geheugen en problemen met de harde schijf. Dat kan je dus nog wel controleren maar je schrijft zelf dat netstroom geen problemen geeft.

Denk aan oververhitting. Dat willen inderdaad meer mensen hier schrijven. Staan er temperaturen in de BIOS met maximale waarden opgegeven? Met Speccy en OpenHardware Monitor kan je ook verschillende temperaturen zien. Als je meerdere processor kernen hebt dan zou ik in Taakbeheer bij Prestaties kijken of je een zelfde aantal grafieken met activiteit ziet. Heeft de laptop een processor met Speedstep of Turbo dan zou ik dat uitschakelen en versnellingsfuncties die doen overklokken ook.
 
Lijkt mij eerlijk gezegd een temp. gerelateerd probleem.
Het lijkt erop dat het ding inwendig zo warm wordt dat de beveiliging de laptop uitschakelt om schade aan de hardware te voorkomen.
Is hjet ding gedurende zijn leven ooit al eens stofvrij gemaakt van binnen..?
 
Lijkt mij eerlijk gezegd een temp. gerelateerd probleem.
Het lijkt erop dat het ding inwendig zo warm wordt dat de beveiliging de laptop uitschakelt om schade aan de hardware te voorkomen.
Dacht ik ook aan maar waarom doet hij dat zonder een enkele waarschuwing, en niet als hij op de adapter is aangesloten? Ik zou verwachten dat hij gaat "throttelen" en zijn processorspeed omlaag bijsteld naar een veilige waarde.

Is het ding gedurende zijn leven ooit al eens stofvrij gemaakt van binnen..?
Nee niet voor zover ik weet, ga ik onderzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Het Internet geeft veel van deze mededelingen. Zoek maar eens met Google naar: hp pavilion laptop shuts off randomly Lees je dus zelf in en geef ons het model want alles heet Pavilion. .
Ga ik uitzoeken.

Veel hangt af van de leeftijd/gebruiksduur en behandeling van de batterij en of deze de voor de laptop aanbevolen stroomsterkte, in Ampere, heeft. Is de batterij niet te warm geworden? Dat die dan nog grotendeels vol is spreekt deze diagnose tegen. Maak daarom de laptop even stroomloos door de batterij uit te nemen en de aan/uit knop daarna vast te houden, alle lampjes moeten uit gaan. Na de koffie de batterij er weer in en hopen op een zelfde meetresultaat.

Wat wel eens wordt genoemd dat is loszittend of slecht geheugen en problemen met de harde schijf. Dat kan je dus nog wel controleren maar je schrijft zelf dat netstroom geen problemen geeft.
nee op netstroom geen probleem dus oververhitting lijkt mij ook niet het geval. En het geheugen zou dan op netstroom ineens wel goed zijn, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Maar ik neem het mee.

Denk aan oververhitting. Dat willen inderdaad meer mensen hier schrijven. Staan er temperaturen in de BIOS met maximale waarden opgegeven? Met Speccy en OpenHardware Monitor kan je ook verschillende temperaturen zien. Als je meerdere processor kernen hebt dan zou ik in Taakbeheer bij Prestaties kijken of je een zelfde aantal grafieken met activiteit ziet. Heeft de laptop een processor met Speedstep of Turbo dan zou ik dat uitschakelen en versnellingsfuncties die doen overklokken ook.
Ga ik mee aan de gang.
De accu is van het type: PA06, 10,95v nom. 5663mAh 62 Wh.
er staat ook nog op:
(12,6v 5500mAh)
YU10439-16003
HSTNN-D87K
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Geen vermelding ouderdom , korrekt modelnr , kortom nuttige/elementaire info ...

Had trouwens ook voor u veel eenduidiger/nuttige info opgeleverd.

Op zijn lelijkst gezegd , is met deze info hierop antwoorden een "instinker"


Desondanks toch een poging :


Indertijd hadden de pavillion's veel problemen met oververhitting. (o.a. dv6000 , 7000 , 8 en 9000 reeks)

Dit in combinatie met een fabrieksmatig slecht geconstrueerde g.p.u. , draaide uit op een fiasco ....

Symptomen waren gelijkaardig aan deze door u vermeld.

Om dit antwoord toch een beetje bondig te houden...

Leesvoer :

https://h30434.www3.hp.com/t5/Noteb...-of-the-overheated-graphic-chips/td-p/6093744

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info ...

Peter
 
Hallo

Geen vermelding ouderdom , korrekt modelnr , kortom nuttige/elementaire info ...
Had trouwens ook voor u veel eenduidiger/nuttige info opgeleverd.
Op zijn lelijkst gezegd , is met deze info hierop antwoorden een "instinker"

knip knip

Peter
Dank voor je reaktie! Ik schrijf in mijn openingspost:
Heb hier een laptop
Welnu hij is van een studerend familielid die hem niet kan missen, hij werkt immers nog wel goed op de accu! Op dit moment heb ik hem dus even niet meer hier.
Maar de gegevens komen eraan even geduld aub :)

Intussen ga ik met het aangeboden leesvoer aan de gang, wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
De gegevens van de Pavillion zijn:

HP naam: HP Pavilion I7-ab000nd (ENERGY STAR)
ProdID: E8Q79EA#ABH
Model: i7-ab000nd
leeftijd: ±4 jaar

OS: Windows10 PRO 1709 64 bit build 16299.1087

Nog niet veel wijzer geworden of verder gekomen met het leesvoer.

Mijn redenering is dat waarschijnlijk de buffercondensatoren op het MoBo slechter zijn geworden waardoor bij extra stroomvraag van de processor wordt gerekend op de accu (die wel vol lijkt) maar toch wat "door de knieen" gaat bij extra energievraag.
Als dat zo is, is er weinig aan te doen dan alleen maar op de netadapter blijven werken. (Reparatie zal te duur zijn.)

Een test met een nieuwe ACCU staat nog open (is niet bij de hand) maar het risico is (te) groot dat die voor niets word aangeschaft en het probleem blijft.

Ben van plan om de IME versie (Intel management Engine) te updaten, wat ik hier en daar op forums tegenkom, maar of dat een oplossing biedt?

Iemand nog een idee voor iets anders of een of andere test??
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan