SSD vraagt plotseling om paswoord

Status
Niet open voor verdere reacties.

vipertronic

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2005
Berichten
842
Ik had via een usb kabel mijn A400 kingston SSD geformateerd via Kingston SSD manager. Ik moest de laatste 4 tekens van mijn serienummer invullen , alles ging goed totdat ik de schijf aansluit en deze om een paswoord vraagt (ik heb geen 1 bios paswoord o.d. gebruikt). Ik heb als code de laatste 4 tekens gebruikt van het serienummer maar dat is het dus niet. de schijf koppelen via usb heeft ook geen nut want ik kan geen partitie of schijfletter aan maken. Volgende las ik bij Kingston op de site:

If I enable the ATA security on my SSDNow drive and forget my password, can I reset the drive in order to use it again?
No. If you forget the password for this drive, it cannot be accessed. Be aware that forgetting your password is not covered under Kingston’s warranty.

The only exception to this is using a master or administrative password for the drive. The BIOS would have to support this and it would have to be enabled at the time you initiated the ATA security for this drive. Using a master password would allow an administrator to reset the drive. Werken in CMD en commando cleanen geeft aan dat hij cleasn is maar daarna cil. gegevensfoutkingston.png

Echter heb ik nooit een paswoord aangemaakt of in de pc gehad. Via schijfbeheer ziet hij hem wel kan alleen niks kiezen om actief te maken o.d. Heb geprobeerd w10 erop te zetten maar ik blijf hangen in het setup menu. Lijkt wel op de schijf beveiligd is maar krijg dit niet enabeld.
Wie weet een oplossing?
 
Probeer het met het passwoord veld leeg te laten.
En anders de SSD op SATA aansluiten en zo proberen te benaderen in de BIOS.
 
Wilde gok, sommige fabrieksinstellingen durven ook nog 0000 of 1111 zijn.
 
Ik heb ondertussen een rma gestart met Kingston. Schijfbeheer w10, Diskpart, andere partition tools helpen niet vandaar. Even afwachten wat hun gaan doen.
 
Ik heb een paar Kingston gehad, waarvan er 1 defect raakte, plots, maar niet dit probleem.
De RMA procedure was erg soepel en snel.

Maar in dit geval met een wachtwoord probleem? Ben benieuwd naar hun coulance regeling. Zeker gezien de opmerkingen op Tweakers.... (onhandig op 2 plaatsen....)
Voor mijn in principe geen Kingston meer, 1 van de 2 stuk vind ik te veel.... ze waren een stuk goedkoper op dat moment... mss daarom?

We gaan het vast lezen hoe het afloopt.

Tip: Mijn ervaring is dat je de minste problemen met schijven krijgt als je ze formatteert met de software van het systeem zelf.
Vroeger deed ik het ook nog wel eens met een andere tool maar ontstonden er soms toch problemen die als sneeuw voor de zon verdwenen als er met de Windows tool gewerkt werd.
Uiteraard waren er heel soms ook problemen onder Windows die met de andere tools opgelost werden, maar dat was toch de minderheid.
Zulke Kingston-achtige tools gebruik ik alleen als er bijvoorbeeld nieuwe firmware is die je met geen andere tool gebruiken kunt.
Waarom? De partitie managers van het systeem zelf zijn zoveel beter getest dan vaak de andere tools.
In noodgevallen kunnen de andere tools best af en toe nuttig zijn, is ook mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
3e schijf van Kingston , nooit problemen ondervonden echter de 1e keer dat ik Kingston ssd manager (secure erase gebruik) en de schijf is gelijk onbruikbaar.
 
Waarom staat er links onder 111.8 Gb Unknown bij Partitioning, te zien op de scherm afbeelding?

Is er niets te zien wanneer je kijkt met MiniTool Partition Wizzard?
 
3e schijf van Kingston , nooit problemen ondervonden
Lijkt me logisch.. als iedereen die er van de twee er 1 stuk heft... verkopen ze niks meer.. Jouw case maakt het meer reëel dus. Dat heet gewoon statistiek en ik had pech.... maar dan neem je en volgende keer dat risico met dat merk niet meer...

de 1e keer dat ik Kingston ssd manager (secure erase gebruik) en de schijf is gelijk onbruikbaar.
Is toch de oorzaak?


Ik geloof niet snel dat normaal (dus met een OS-eigen-partitie-tool een SSD via een internet verbinding gelocked kan worden en daarom niet toegankelijk is. Via de software van Kingston die je gebruikt hebt potentieel wel. Standaard blokkeer ik voor zulke tools de internet toegang. Als ik firmware nodig heb download ik dat zelf separaat en het flashen is lokaal. Zo een schijf fabrikant heeft niks te zoeken op mijn schijf.
Dit stond nl bij jouw bericht op Tweakers als reactie:
Dit klinkt mij alsof de SSD uit een louche partij (gestolen, kloon whatever) komt die Kingston nu op basis van het serienummer heeft geblokkeerd. Neem anders eens contact op met Kingston.
 
Laatst bewerkt:
Krijg sterk het vermoeden dat het gaat om een Chinese imitatie van een Kinston SSD die softwarematig gemanipuleerd is om zich zo "herkenbaar" te maken voor Windows.
Zoals @Alfred2 terecht opmerkt: waarom wordt de SSD in de Kinston tool als "unknown" aangegeven, dat is zachtjes gezegd verdacht maar naar mijn mening de bevestiging dat het om een "fake" product gaat.
Dat zal de reden zijn dat de SSD nu vergrendeld is door de Kingston tool....
 
Dan vrees ik dat de RMA niet veel gaat opleveren.

Edit: Hmm... die unknown zou ook kunnen zijn omdat ie gelockt is... ook hun tool niet meer bij de partite kan komen om vast te stellen welke soort partitie het is...
Uit de chip erom heen kan alle data wel uitgelezen worden.
Dat geeft imho toch nog een kans voor de RMA...:)
 
Laatst bewerkt:
Dat staat buiten twijfel maar laten we afwachten welke reactie de TS van Kingston krijgt en of hij die reactie hier deelt..
 
Aha ... we waren beiden aan het typen... idd dus. Afwachten.
 
Zoals @Alfred2 terecht opmerkt: waarom wordt de SSD in de Kinston tool als "unknown" aangegeven,

Nou nee, de schijf is 240 Gb dus als er 111,8 Unknown is dan bestaat er nog een al dan niet verborgen partitie. Een partitievorm die Unknown is betekent dat het in een niet naar een bestandssysteem geformatteerde of onleesbare staat verkeert. Dat zou weergegeven moeten kunnen worden en verwijderd in MiniTool. Daarom vroeg ik of er daarin echt niets te ontdekken valt.
 
Hallo

Elk mogelijk antwoord die ik op dit probleem kan verzinnen , is of wel hier , of op tweakers reeds gegeven ...

Moest ik van u zijn , zou ik wel vermelden bij tweakers , dat je hier ook bezig bent ...

Hopelijk vermeld je ook op beide sites wat de uiteindelijke r.m.a. aanvraag aan de dijk geeft gebracht...

Peter
 
De vragensteller is boven iedere twijfel verheven. Maar dit willen wij zien:
minitool.JPG
 
Mooi.... net als mijn RMA die ook soepel en snel was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan