Opstartproblemen Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

thenan

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2011
Berichten
239
Een kennis heeft het volgende probleem met zijn Win10-pc.
De pc start op tot en met het bureaublad.
Er wordt geen verbinding gemaakt met internet en reageert niet op muiscommando's.
Ik kan dus niet achterhalen welke windows-versie het betreft en of een update dit heeft veroorzaakt.
Commando's zoals sfc /scannow kunnen niet uitgevoerd worden.
Kan ik met een bootable w10-installatie USB, windows herstellen, of is er een andere oplossing, behalve het opnieuw installeren van W10.
 
Ja, probeert het eens met een bootable Windows 10 USB-stick?
 
Is het zeker dat Windows niet opnieuw wordt geïnstalleerd, maar ook de mogelijkheid heeft om windows te herstellen?
 
Probeer dan nog om op te starten in Veilige modus. Dat is zonder drivers en het register te laden. Dan zou ik eerst bij Apparaatbeheer kijken of er problemen met een driver zijn en zo ja dit apparaat uitschakelen en bij Update niet selecteren dat drivers moeten worden geupdate of dit meteen uitschakelen in Apparaatbeheer bij de driver in kwestie.

Je kan de herstelopdracht sfc /scannow geven.

Schijfcontrole via Eigenschappen van het c station. Repareer eventueel het bestandsysteem maar geen sporen en sectoren want bij een beschadiging op de schijf kan een partitie onleesbaar worden.

Misschien maakt de vriend gebruik van Snel opstarten, wat een soort slaapstand is en zijn er daardoor problemen met updates. Doe de laptop daarom helemaal uit. Handig is het om te kijken bij Geschiedenis van Updates. Eventueel kan hij een laatste update weer ongedaan maken bij Programma's en onderdelen en Windows onderdelen weergeven ingeschakeld.

Windows 10 kan het geheugen testen wanneer je het in Veilige modus werkende krijgt.

Het is misschien mogelijk om zaken die mee opstarten uit te schakelen en wellicht heeft de vriend pas nog iets geinstalleerd wat niet goed is. Kijk voor een idee daarover te krijgen zeker ook bij Programma's en onderdelen en na het geven van de opdracht msconfig, bij Systeemconfiguratie en op het tabblad Opstarten en Services.

Maak eventueel daarna gebruik van een systeemherstelpunt.

Raadpleeg de logboeken, dus type bij Start en Zoeken "logboeken."
 
Beste Alfred, in mijn probleemomschrijving staat dat ik geen enkele opdracht kan ingeven en dus, zoals vermeld, ook niet sfc /scannow.
De andere suggesties zijn derhalve ook niet relevant.
 
Of er nog in Veilige modus kan worden opgestart is dus "nee."
 
Maar dan kan er dus wel van een installatie-medium geboot worden door het opstart-menu te openen of BIOS-instellingen aan te passen...
Als je dat doet draait Windows niet maar de setup in het geheugen en dan kun je toch een aantal herstel-opties starten...
 
Vanaf het installatie medium en daarmee opgestart, kunnen herstelopdrachten worden gegeven na de land en taalinstellingen maar voor de opties van partitie. Dat Windows automatisch opstartproblemen bemerkt en verhelpt is mogelijk.

De bekende controleopdracht is: sfc /scannow voor met internetverbinding: dism /online /cleanup-image /restorehealth en schijfcontrole natuurlijk voor vooral het bestandssysteem: chkdsk c: Repareer geen sporen of sectoren omdat een partitie bij schijfbeschadigingen dan onleesbaar kan worden.
 
Ja we hadden beter moeten lezen maar dat er geen internetverbinding was zet je op het verkeerde been. Anders hadden we gevraagd of die met het toetsenbord wel kon werken in Windows. Prettige avond

De pc start op tot en met het bureaublad.
Er wordt geen verbinding gemaakt met internet en reageert niet op muiscommando's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan