Geen pijltjes meer bij snelkoppelingen op bureaublad

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds een paar dagen heb ik iets merkwaardigs met snelkoppelingen op mijn bureaublad.
Normaal staat er bij een snelkoppeling een grijs pijltje, maar nu staat in plaats hiervan een wit klein bolletje links onder.

Wat heb ik inmiddels zelf gedaan:

• Bestand IconCache.db in: C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\iconcache.db verwijderd en weer opnieuw laten opbouwen bij herstart.
• In ‘Schijfopruiming’ de ‘miniaturen’ verwijderd.
• Met het programma ‘Thumbnail & Icon Cache Rebuilder’ (beide opties gebruikt) getracht de snelkoppelingen te laten herstellen
• Herstelpunt terug gezet, maar ook hierbij geen resultaat


Alle acties zonder resultaat.

Opmerkelijk is verder dat er bij een paar snelkoppelingen (er lijkt geen verband te zijn) wel pijltjes staan. (zie bijlage voor verschil). Ook valt op dat direct na een (her)start de pijltjes erbij staan, maar al tijdens het opstarten weer verdwijnen. Merkwaardig!
plaatje verschil snelkoppelingen.jpg

Ik heb al heel wat gegoogled, maar het lijkt een niet vaak voorkomend probleem.

Zojuist kreeg ik nog een tip:in de tool 'Winaero Tweaker' zou de optie zitten: 'Customize Shortcut Arrow'. Maar helaas, hier lukt het ook niet mee....

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen….

George
 
1. Kijk even naar > Lost my Shortcut Arrow
2. sfc /scannow als administrator uitgevoerd?
3. gescand met een securityprogramma/malwarebytes?
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Senso...

Bedankt voor je reactie en tips. 1 en 2 uitgevoerd, maar... helaas. Vraag mij wel even af of die registerwijziging verder niets verstoord, anders ben ik nog verder van huis.

Jaren heb ik malwarebytes gehad, maar kort geleden opgezegd. En om deze nu weer te installeren, gaat een beetje ver.
Ik heb overigens wel F-secure, die naar mijn mening ook zijn werk goed doet. En heb verder alles ook keurig up-to-date.

Opmerkelijk blijft (had dit al eerder gemeld) dat er bij een paar snelkoppelingen (er lijkt geen verband te zijn) wel pijltjes staan, maar bij zo'n 90% niet. Ook valt op dat direct na een (her)start de pijltjes erbij staan, maar al tijdens het doorstarten zeg maar, weer verdwijnen. Merkwaardig!
 
Registerwijzigen aanbrengen is altijd een risico en dat had je moeten weten. Daarom maak je altijd eerst herstelpunten en systeemkopieën en ook kun je alles van het register exporteren. Ik heb nog proberen te kijken in het aangeleverde registerbestand maar dat lukte me niet. Is Malwarebytes dan niet meer beschikbaar in freeware? Zijn die snelkoppelingen wel te activeren en wat staat daar onder > Eigenschappen?

Dit lees ik ook nog: uninstall Windows Shortcut Arrow Editor
kan deze echter bij programma's niet vinden en deze staat ook op internet maar risico op data loss. Ik heb er geen ervaring mee.

Zat ook nog even te denken aan de File Associations.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft niets te maken met cache of miniaturen. In ieder geval zal tijdelijk het verversen van de desktop met F5 kunnen werken. In dat geval zal er iets aan het synchroniseren of indexeren zijn wat conflicten geeft. Wat wel eens wordt genoemd is Onedrive. Zorg ervoor dat updates van Windows gedaan zijn. De computer moet daarvoor niet in slaapstand uitgezet worden.

dism /online /cleanup-image /restorehealth is als herstelopdracht ook te proberen.

Is er bij Eigenschappen van de programma's (rechts er op klikken) wat bijzonders te zien?
 
Reactie op Senso,

Bedankt voor je hulp en suggesties, maar Alfred 2 zegt "Het heeft niets te maken met cache of miniaturen" en "In dat geval zal er iets aan het synchroniseren of indexeren zijn wat conflicten geeft". Het lijkt erop dat hij gelijk heeft. ik heb inmiddels Onedrive uitgezet en ja hoor, de pijltjes blijven staan. Mooi dus!
Logisch dat al die tooltjes dan ook niet werkte....
Niet dat ik er nu helemaal ben, maar we kunnen wel het e.e.a. uitsluiten....
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Alfred 2

Zeer bedankt voor je reactie en 'zo lijkt het' de oplossing :) Ik heb OneDrive uitgezet en ja hoor, de pijltjes blijven staan. Heel mooi dus! Wat ik al steeds vreemd vond, is dat de pijtjes, direct na het op- of herstarten, wel zichtbaar waren maar al vrij snel weer verdwenen, en dus 'nu blijkt' dat dit door de start van het synchroniseren van Onedrive komt.

Bij Eigenschappen van de programma's is niets bijzonder te zien.

Klein probleempje is nog wel dat OneDrive normaal moet kunnen synchroniseren zonder dat de pijltjes verdwijnen. Heb jij een idee of hier nog iets aan te sleutelen is?

Wat ik nog wel aan je wil vragen of het zin heeft om dit 'nog' uit te voeren: 'dism /online /cleanup-image /restorehealth'?

Nogmaals zeer bedankt voor deze geweldige tip :thumb:

George
 
Ja, goed. Ik doe suggesties naar de omschrijving in de openingspost. Wat het dan precies is of waar het betrekking op kan hebben weet niemand op dat moment exact. Anders zeg je wel, ik weet het en hier is de oplossing. Problemen is vaak een kwestie van uitsluiten. En dat doen we dan hier met elkaar. Ja en Alfred 2 is wel één van de beste.
 
Dan nemen wij nu afscheid voor vanavond...

afarensis Had al gezocht naar oplossingen voor de iconen zelf voordat de vraag gesteld werd. Er was dus nog niet echt iets ter zake doende geprobeerd. Verschillende programma's kunnen de iconen bijwerken en wanneer er niet aan de regels gehouden wordt dan gaan ze vechten en geven ze liever een verkeerd icoon dan een ontbrekende maar er komt van alles aan overlay's tevoorschijn. Die glazige stip die ken ik van programma's die nog aan het installeren zijn maar corrigeer mij wanneer dat niet goed is.

De oplossing heb ik gegeven. Vermoedelijk is Onedrive of Windows of een ander programma niet van de laatste versie (geschiedenis van updates controleren). Zou je, bijvoorbeeld, een virus of malware scanner hebben of een foto of muziek indexeerder, die voor een vorige Windows versie bedoeld is dan zou je deze programma's ook wel kunnen uitvoeren in compatibiliteit modus met een vorige Windows versie via Eigenschappen van de snelkoppeling én Eigenschappen van het uitvoerbare bestand in de desbetreffende map. Denk ook aan 32 bits en 64 bits versies van programma's en drivers. Drivers die het niet goed doen staan in Apparaatbeheer bij de uitgeklapte onderdelen weergegeven met een uitroepteken in het kleine pictogram.

Heel misschien is er een bestand niet origineel, vandaar de herstelopdrachten. Bij fouten heb je dan kunnen uitsluiten. Herstelopdrachten kan je indien gewenst altijd geven. Hier wat ik meestal voorschotel:

1) sfc /scannow Er kan dan gevraagd worden om de installatiebestanden.

2) dism /online /cleanup-image /restorehealth Vooral bij problemen met updaten.

3) chkdsk /scan Met chkdsk, via Verkenner en Eigenschappen kan je dat uitvoeren, niet sporen en sectoren repareren want dan kan een partitie onleesbaar worden. Het gaat om het bestandssysteem.

Blijf op de hoogte van wat er op de computer opstart. Misschien wanneer je bij Programma's kijkt of via de opdracht msconfig bij Systeemconfiguratie en op tabblad Opstarten, dat je dan iets tegenkomt wat gegevens verzamelt, wil weten welke software er geïnstalleerd is of doorgeeft hoe de computer gebruikt wordt. Voor wanneer je meer zou willen weten over wat de computer doet, zou je AutoRuns van Sysinternals een lijst kunnen laten opstellen en uitzoeken op Internet welke dingen daar in staan. Logboeken bekijken (zoek bij Start "logboeken") en gebruik eens een tooltje wat informatie geeft over lopende processen. Je kan er dan al snel weer van op aan dat alles goed werkt. 2;)
 
Ik vind het sowieso geweldig als iemand mij probeert te helpen, het kost toch allemaal maar tijd en energie en je doet het voor iemand die je helemaal niet kent...
En logisch dat je het in die hoek zocht. Veel Google tips verwezen hier ook naar.

Maar dat het aan het synchroniseren zou liggen, dat zou ik even niet bedacht hebben. Dus heel knap van Alfred!
 
Zeer bedankt voor je uitgebreide antwoord met diverse tips en suggesties.

Een aantal zaken ga ik nog even goed bekijken, maar wat ik al wel kan zeggen dat mijn pc zeker up-to-date is met van alles en nog wat; ben daar heel alert op. Ik gebruik ook ‘DriverMax’ en ‘Patch My PC Updater’. Niet iedereen zal hier enthousiast over zijn, maar voor mij lijken ze prima hun werk te doen.

Inmiddels ook de drie opgesomde punten uitgevoerd, ‘scannow’, had ik al gedaan, en ook de andere 2 gaven geen problemen. Ook F-secure houdt de boel nog in de gaten…
Autoruns heb ik gedraaid, maar ik weet niet zo goed wat ik met die rode en gele markeringen moet. Moet hier nog even induiken.

Ook in apparaatbeheer geen uitroeptekens of kruizen te bekennen. Houd ik echt goed in de gaten.

Ik denk dat de focus lijkt te liggen bij Onedrive. Maar... hoe los je dit op

Ik ga nog met de punten in de laatste alinea aan de slag en als ik iets opmerkelijks vind, zal ik zeker even terugkoppelen. Ben ook altijd bang dat ik wat overhoop haal en het dan van kwaad (nou, valt wel mee) tot erger maak..

Nogmaals dank voor alle moeite. Waardeer ik zeer…
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat je AutoRuns gebruikt. Wanneer het nu weinig nut heeft dan zie je de volgende keer misschien iets.

De betekenis van de gekleurde regels heeft alleen attentiewaarde. Dat wil zeggen dat de strekking al ergens op die regel wordt weergegeven. Geel zegt dat het aangeroepen programma niet meer bestaat, in dat pad. Rood of roze heeft een uitgever die zich niet bekend heeft gemaakt en groen is een nieuwe ingang sinds het laatst gegeven overzicht. Graag gedaan
 
Bedankt voor je aanvullende info. Ik zal er mijn voordeel mee doen...
 
Op verzoek van TS heropent.
 
Staat nog als opgelost klopt.
waarom moest deze weer open= vraag van TS
 
Nou, dat moet natuurlijk niet, maar omdat de oorzaak (deze was nog niet helemaal duidelijk) nu wel duidelijk is, leek het mij netjes naar de mensen toe die mij indertijd geholpen hebben en willen weten wat de precieze oorzaak was, nog even terug te koppelen en e.e.a. uit te leggen....

Ik zag bij toeval dat de bureaublad-pictogrammen/snelkoppelingen in de map 'Desktop' in OneDrive stonden. Dit leek mij niet de normale plek en daarom heb ik de locatie aangepast en ze weer gezet naar de gebruikelijke locatie c:\users\gebruiker\desktop. En... toen was het probleem(pje) opgelost. Geen idee waardoor de bureaublad-pictogrammen/snelkoppelingen in een map op OneDrive terecht gekomen zijn.
 
Bedankt voor de aanvulling en het topic is weer gesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan