power conditioner of lichtnetfilter zonder randaarde stopkontakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Wij hebben blijkbaar een flink vervuild lichtnet in huis (kon op enig moment ook mijn Devolo Home plugs niet meer gebruiken). Dat uit zich bij hoogwaardige audio-apparatuur in de lage bassen. Een lage bas piek krijgt een rafelig randje. Overal in huis uitgeprobeerd met verschillende speakers. Alleen op mijn zware versterker heb ik dat niet. Die heeft waarschijnlijk een gestabiliseerde voeding omdat hij ook volledig in class A kan werken, en ook mijn stokoude Quad 303 met gestabiliseerde voeding had dit probleem niet. Nu wil ik voor de ander apparatuur een betaalbare power conditioner aanschaffen, bv de Monster HDP 450 Powercenter, de Adam Hall AHPCS 10 Power conditioner of iets dergelijks. Ik zie echter dat al dat soort apparaten een randaarde stekker hebben en wij hebben in huis alleen stopkontakten/contactdozen zonder randaarde (behalve keuken en badkamer). Maar werkt zo'n power conditioner dan wel?
 
Hallo

Geen flauw idee hoe oud deze toestellen zijn , maar ik zou de voedingsspanningen in de toestellen met deze symptomen eens laten controleren.

Voltmeter , of veel beter --> oscilloscoop.

Lijkt mij eerder een tekort aan voedingsvermogen om de nodige oempf te kunnen geven.

Defekte /uitgedroogde condensatoren , vervuilde zekeringhouders , gescheurde solderingen , zelfs afregelpunten in de versterkers die zijn verlopen (ruststroom etc..) kunnen boosdoeners zijn.



Een vervuild net door triac of thyristoren geeft heel andere symptomen op niet geaarde audio apparatuur.

Home plugs b.v.b. hebben wel niet veel nodig om de communicatie te verliezen ... een gebuur van enkele huizen verder met ook dergelijke toestellen is soms al genoeg.

Mits er blijkbaar niet te veel op een geaard stopkontakt bij u is aangesloten , is het meer dan waarschijnlijk dat je zelf de oorzaak bent van een mogelijke storing.

Geschakelde voedingen (p.c. , droogkast , etc ...) zijn echte stoorzenders op h.f. .

Om uit/in gaande storing te voorkomen , zijn deze toestellen zo goed als altijd van een geaard netsnoer voorzien.

Een babyfoon die communiceert via lichtnet is een snelle manier om storing op lichtnet te vinden.

Netfilters , ontstoorders , of hoe je het kind wil noemen hebben een werkende aarding nodig om korrekt te werken.

Lees dit ook eens :

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1009307


Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Dank voor de reacties. De apparatuur die het probleem heeft, bestaat uit sets met actieve luidsprekers van Monitor Audio en van Kef, resp. 3 en 1 jaar oud, dus dat zal best nog wel ok zijn. Mijn versterker die inmiddels een jaartje of zeven is, heeft geen probleem en mijn Quad 33-303 uit eind jaren 60 had het ook niet.
Ik weet waar lichtnet vervuiling door wordt veroorzaakt. Dat audio daar geen last van heeft is onzin. Bij de apparatuur van Thomann zit een lichtnet filter dat ik ook in gedachten had. Ik overweeg dan maar zo'n ding te proberen zonder randaarde en werkt het niet, dan gaat die optie over.
 
Overigens had de Quad 303-eindtrap uit de jaren 60 een gestabiliseerde voeding (de enige versterker tot op heden) en daardoor was een duur netfilter onnodig (lees site Quadrevisie). En die 303 had zelfs geen randaarde stekker. Ik heb er decennia mee gedraaid zonder enige storing en zonder brom op mijn eveneens ongeaarde draaitafel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan