• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknummers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kaalbartje

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
91
Hoi,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.
Ik heb een jaarkalender die dynamisch is. Dus ik kan het jaartal aanpassen maar ook in welke maand de kalender start (handig voor bv een schooljaar)
Ik zou daar graag de juiste weeknummers voor willen plaatsen maar ik loop tegen twee problemen aan.
Doordat het overzicht dynamisch is kan het voorkomen dat een rij niet in gebruik is. Hij geeft nu een foutmelding omdat excel geen weeknummer kan berekenen.

tweede probleem is dat er soms een waarde op zondag staat en soms alleen op maandag. Welke formule moet je maken om op de juiste waarde te laten berekenen.
 

Bijlagen

  • voorbeeld weeknummer.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 69
Pak altijd de donderdag:
Code:
=ALS.FOUT(ISO.WEEKNUMMER(E4);"")
 
Hoi Edmoor,

Dank voor je reactie. Een deel heb je opgelost in ieder geval. De lege rij blijft nu leeg. Echter pak altijd de donderdag lost het niet op. Er zijn meerdere maanden waarbij de donderdag ook leeg is. Kijk maar naar augustus 2020
 
Als de 1e van de maand op vrijdag valt dan gaat het nog mis
Ga uit van de 2e week van de maand (wel de donderdag) en dan is de 1e week van die maand eentje lager.
 
@popipipo
ja dat is inderdaad een snelle en simpele oplossing. Daar was ik niet opgekomen in mijn moeilijke denken hahaha.
Voor wie het leuk vindt heb ik de laatste week (6de rij) met een als formule naar de zondag van de 5de rij laten kijken of die leeg was.

Ip opgelost hoewel ik altijd nog open sta voor nog een oplossing. Gewoon omdat het leuk is meerdere oplossingen te zien. :p
Als die niet komen zal ik hem volgende week oid op opgelost zetten.

Edit:
en toen kwam ik erachter dat de maand ook op zondag kan eindigen :shocked:
Ik heb er een als(en formule van gemaakt en de laatste twee rijen laten baseren op de gevulde rij daarvoor. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • voorbeeld weeknummer2.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt:
Correcte weeknummers

In de eerste week staat altijd een waarde in kolom H
In de laatste week is het de vraag of er iets in kolom B staat
Verder moet je bepalen hoe de weeknummers lopen vanaf 1 januari.
Dat gecombineerd zijn de formules bij de weeknummers.
Er zitten echter kennelijk vreemde koppelingen in naar o.a. de samengestelde cel B2
Dat gooit de boel weer in de war.
Waarnaar verwijzen de koppelingen?
Ik heb nu de koppelingen verwijderd en met bijgeleverd bestand (nog iets gewijzigd) werkt het dus prima.
Groet, Wim
 

Bijlagen

  • weeknummers2.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 45
  • weeknummers2 zonder koppelingen.xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
@Willempie2016: Een bruikbaar alternatief of om ideetjes op te doen :)
 

Bijlagen

  • Eeuwigdurende MaandKalender.xlsm
    56,5 KB · Weergaven: 69
Ga uit van de 2e week van de maand

Even niet aan gedacht dat dit ook weeknr 1 kan zijn en dat je daardoor op weeknr 0 uitkomt wat natuurlijk onjuist is.

Bij gaand een aanpassing.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld weeknummer_3.xlsx
    16,4 KB · Weergaven: 48
Een ietwat andere benadering met m.i. weinig verschillende formules en slechts 1 voorwaardelijke opmaak.
Dit zou ook als basis kunnen functioneren om de nationale feestdagen te highlighten.
 

Bijlagen

  • voorbeeld weeknummer(pcb).xlsx
    14,4 KB · Weergaven: 47
Eeuwige kalender nog beter

Dag Anton (en anderen),

Zie bijgaande eeuwige kalender waarin ook alle feestdagen automatisch gegenereerd worden (verander het jaar en je ziet de feestdagen wijzigen) en vrije dagen en vakantie zelf zijn in te vullen.
Alle vrije dagen krijgen dan de kleur blauw.
Wat heeft een mens nog meer nodig bij een kalender?
Het is een Excel document ZONDER macro's.
Ben benieuwd naar de reacties

Groet, Willempie
 

Bijlagen

  • Eeuwige kalender met automatische feesdagen en vrije dagen met gekleurde cellen.xlsx
    187,7 KB · Weergaven: 63
@Willempie2016

Mooi gedaan alleen jammer van de beveiliging welke op tab "Vrije dagen".

Mvg
Peter
 
Vrije dagen

Als je zelf vakantie of vrije dagen invult zijn dat dus altijd vrije dagen en dan wordt de "x" dus automatisch gegenereerd en beveiligd tegen foutieve of vergeten invoer.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Willempie2016

Het zal wel aan mij liggen maar toch is deze beveiligd.
Beveiliging tab Vrij dagen.JPG

Mvg
Peter
 
Je hebt nu een validatielijst met 50 datums, je kan het ook met 3 cellen met datums af.
 
Leuke oplossingen.
Idd weeknummer 0 was nog een instinker.
De oplossing van popipipo was voor mij de makkelijkste en snelste oplossing.
@willempie2016. Die koppeling weet ik niet. In het originele bestand zit het niet. Zal wel met het maken van het voorbeeld gebeurd zijn. Die mag je dus inderdaad negeren.
 
Week 0

Kaalbartje : Week 0 is eigenlijk week 53 van het jaar ervoor dus dat zou je nog kunnen wijzigen.
Peter59 : De uitleg over de beveiliging is al gegeven : Juist om onoordeelkundig gebruik te voorkomen.
 
@willempie

De laatste week van het jaar is lang niet altijd weeknr 53 het is veel vaker week 52.
Je kunt dus zeggen dat week nr 0 eigenlijk week nr 53 is
 
weeknummer 53

Het is nog exacter te definiëren : week 0 is ofwel week 52 ofwel week 53 van het vorige jaar.
Daar moet de formule nog worden aangepast.
Ga ik alsnog doen.
 
Weeknummers kun je niet doortellen, omdat ze ieder jaar opnieuw beginnen bij 1 :)
Dat is dus lastig bij een Eeuwige Maandkalender.
De dagen tellen wel lekker door, dus je moet het weeknummer afleiden van de dagtelling.
De functie ISOWEEKNUM() gaat uit van een werkweek die op maandag begint, dus heeft verder geen parameters nodig.
In de bijlage heb ik het verwerkt......en blijft eeuwen werken :)
 

Bijlagen

  • Eeuwige kalender (pcb).xlsx
    174,3 KB · Weergaven: 57
Dag Piet,
Met alle respect maar naar mijn mening klopt het niet wat je schrijft : week 1 is de week waar de 1e donderdag in zit.
Dat zijn zo de officiële regels bij weeknummers.
Het is dus lang niet altijd waar dat bij de eerste rij dagen van het jaar een donderdag zit en dan is dat het restant van die week week 52 of 53 van het jaar ervoor.
Daar sluit je dat vorige jaar ook mee af.

Hieronder de juiste formule, die geplaatst moet worden in cel B5 van de eeuwige kalender.

ALS(WEEKDAG(DATUM(W1;1;1);2)<=4;1;ALS(OF(WEEKDAG(DATUM(W1;1;1);2)=5;EN(WEEKDAG(DATUM(W1;1;1);2)=6;DATUM(W1-1;12;31)-DATUM(W1-1;1;1)+1=366));53;52))

Groet, Wim
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan