Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000

Status
Niet open voor verdere reacties.

slavik

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2019
Berichten
417
Beste medetopicers,
Ik heb een probleem met het vergroten van een afbeelding van mijn platenhoes die rechthoekig is. Ik wil deze foto uploaden naar Traxfree(Spotify), maar dit lukt niet. De reden is dat de foto of afbeelding vierkant moet zijn en de afmetingen 3000 x 3000 pixels moet hebben. Ik heb nooit geen problemen had wanneer ik een foto of afbeelding wilde vergroten met het Windows programma Paint. Maar nu valt het tegen. Paint is alleen in staat om afbeeldingen of foto's te vergroten of verkleinen die een verschillende hoogte en breedte hebben als het om pixels gaat.. Dus rechthoekig gevormd. Paint toont steeds twee verschillende getallen in de twee vakjes waar je de pixels kunt invullen. Wanneer ik 3000 pixels invul voor de breedte en 3000 pixels voor de hoogte,dan komt er automatisch een kleiner getal in het vakje voor de hoogte bv 3034 pixels. Wie van jullie kent een gratis programma waar ik mijn afbeelding kan vergroten naar 3000 x 3000 pixels met een vierkante vorm.
grtz,
gilbert :confused:
 

Bijlagen

  • Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2) (173x175).jpg
    Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2) (173x175).jpg
    127,2 KB · Weergaven: 74
  • Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2).jpg FORMAAT WIJZIGEN.jpg
    Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2).jpg FORMAAT WIJZIGEN.jpg
    156,2 KB · Weergaven: 60
  • Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2).jpg PIXELS.jpg
    Scannen0013-0000 (173x175) (173x175) (2).jpg PIXELS.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Gewoon, Hoogte-Breedteverhouding behouden uitvinken.
 
Soms heet het Aspect ratio. Super handig natuurlijk.

Er bestaan verschillende methoden van vergroten. De manier van Paint is het invoegen van beeldlijnen. Zou je een diagonale lijn hebben, dan zie je daarin na vergroten zaagtanden, ofwel heel veel streepjes die er op afstand uitzien als een lijn. De kwaliteit gaat met het willekeurig dupliceren van pixels achteruit.

Sommige programma's kunnen interpolatie toepassen, dan wordt er op basis van een (vaak zelf nog te kiezen) algoritme bepaald wat de beste tussenliggende pixels zouden kunnen zijn. Hier valt bij een uitvergroting tot ongeveer 4 X grootte (2 maal lengte en 2 maal breedte) geen verschil meer te ontdekken. Het programma IrfanView past standaard deze interpolatie toe bij het vergroten. Dat is dus zeer aan te raden wanneer een afbeelding meer pixels moet hebben om af te kunnen drukken of goed kan worden bekeken. Het vergoten duurt trouwens niet langer met IrfanView. Succes
 
Sowieso nooit de Aspect ratio uitzetten, daarmee vervorm je de afbeelding. Dat je verschillende afmetingen krijgt, komt doordat je afmetingen niet gelijk zijn in de basis. Begin dus (IrfanView, FSViewer, beiden even goed) met je afbeelding te croppen. (Uitbreiden mag natuurlijk ook). Als je oorspronkelijke afbeeldingen identieke afmetingen heeft, blijven ze bij vergroten gelijk. (Wederom: gebruik een van de hier genoemde programma’s). Overigens is een factor 16 vergroten een recept voor mislukkingen; geen enkel algoritme kan daar een fatsoenlijke scherpe afbeelding van maken.
Ik zou eerst kijken of er niet een betere foto te vinden is.
 
Vriendelijk dank voor de hulp die is aangeboden. Het is me gelukt om de foto van de platenhoes te vergroten naar 3000 x 3000 pixels. Maar toen ik de witte B-kant wilde vergroten liep het mis. Ondanks dat ik dezelfde getallen invoerde in de vakjes voor grootte en breedte. Het vinkje bij de hoogte-breedte verhouding was uit gevinkt en toch verschenen de getallen 5184 hoogte 3888 breedte in de invulvakjes. Ik verwijderde de automatische getallen en verving ze door de getallen 3000.Na Ok en opslaan als mpeg bestand kreeg ik een rechthoekig resultaat te zien en ook een kleine foto met blauwe balk onderaan, waar wel 3000 x 3000 pixels is vermeld. Dit is volkomen onbegrijpelijk voor mij. Ik hoop dat de tool IrfanView het beter zal doen.
Volgens OctaFish: Sowieso nooit de Aspect ratio uitzetten. Bedoel je hiermee het vinkje van de breedte-hoogteverhouding? Om de afmetingen van de platenhoes op de foto heel juist te vermelden zijn de twee breedte zijden van de platenhoes op de foto 179 mm breed en de twee lengte zijden 175 mm lang. Dus is het in feite een rechthoekige foto. Waarom het dan wel gelukt is bij de zwarte zijde van de foto is me een raadsel.
Dus Paint niet meer gebruiken maar IrfanView.
grtz,
gilberto :mad:
 

Bijlagen

  • witte hoesplaat 5.jpg
    witte hoesplaat 5.jpg
    330,4 KB · Weergaven: 47
  • DSC01983.jpg witte hoesplaat.jpg
    DSC01983.jpg witte hoesplaat.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 49
  • Scannen0013-0000.jpg   zwart.jpg
    Scannen0013-0000.jpg zwart.jpg
    765,4 KB · Weergaven: 49
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Ik heb ondertussen geprobeerd met de grafische tool IrfanView om de foto van mijn platenhoes te vergroten met de resize instelling van IrfanView.
Het lukte me om de vereiste afmetingen voor de upload 3000 x 3000 pixels op te slaan. Maar de uploaddienst van Amuse een muziek centrum in Zweden vermeldt in haar aanbevelingen dat ze zeer streng zijn voor de afwerking van de cover art. Dus absoluut niet korrelig en wazig zodat het ook op de tv kan worden vertoond. Nu weet ik niet precies welke instellingen in IrfanView dienen om de foto te bewerken dat hij niet meer korrelig en wazig is. Er staat bij de instellingen voor het opslaan van de foto DPI 96. Is dat voldoende voor een goede foto? Ook begrijp ik niet wat X-OFFSET EN Y-OFFSET betekenen? Wat bedoelen ze met sharpen? Ik kan wel de foto vergroten of verkleinen met de crop instelling (auto-crop borders) , door vanuit de hoeken van de foto de overtollige oppervlakte af te tekenen en dan de vertikale en horizontale zwarte ruimten te verwijderen of to remove. Cut area selection en cut area outside Het is dus de slechte kwaliteit van de foto die het uploaden naar Amuse verhindert, alhoewel ik dat niet zo vind, maar ik ben geen expert in het bewerken van grafische ontwerpen. Ik zie wel de instelling "Use Resample for fitting (better quality)lanczost (slowest)staan maar hoe kan ik dit doen ? En bij "Create custom selection" Set ratio for width :height heb ik None aangestipt.Als jullie nog iets kunnen toevoegen om mijn foto minder wazig en korrelig te maken, zou het misschien wel lukken. Ik hoop dus op jullie kennis en vakmanschap om dit op te lossen.
grtz,
gilbert :rolleyes:
 

Bijlagen

  • Foto vergroten 3000 x 3000 pixels 4 febr 2020 voor helpmij.nl.jpg
    Foto vergroten 3000 x 3000 pixels 4 febr 2020 voor helpmij.nl.jpg
    260,9 KB · Weergaven: 48
Je hebt een originele afbeelding nodig met een hogere resolutie ( betere kwaliteit ) om te voorkomen dat een vergroting korrelig / onscherp wordt.
Je kunt geen afbeeldings-info toevoegen die er niet is binnen het origineel, tenzij je 1 of ander A.I. algoritme gebruikt.
Zo bevat een foto in RAW formaat alle info die beschikbaar is, een BMP formaat heeft meer info als een JPG bestand ( dat is gebonden aan de mate van compressie )....
Conclusie: voor een kwalitatief betere vergroting heb je dus een kwalitatief beter bron-bestand nodig.
 
Ik zie wel de instelling "Use Resample for fitting (better quality)lanczost (slowest)staan maar hoe kan ik dit doen?
Dit is ook de interpolatie die (let op) waarvan ik schreef dat die een afbeelding tot 4 X groter kan maken, dus 2X lengte en 2X breedte, zonder dat je verschil ziet. Boven zo een vergrotingsfactor is te ver uitgerekt en dan ga je zien dat er afbeeldingsinformatie ontbreekt. Jammer dat u dit nog steeds niet hebt geprobeerd of zag staan maar als u een afbeelding echt heel ver moet vergroten omdat u slechts een miniatuur ervan heeft dan raad ik u aan om net als bij de achterkant van de hoes een foto te maken van de muur en de kleine afbeelding daar dan midden in te plaatsen. Hier kunnen ze niets van zeggen. De hoes laten scannen levert ook een groot formaat op. Als er geen hoes is en u heeft alleen een héél klein plaatje dan is het einde verhaal. Heeft u wel een al redelijk grote afbeelding maar is die alleen niet vierkant, dan kan u deze vierkant maken door een nieuwe vierkante afbeelding te maken van de gewenste grootte, deze voorgrond in te vullen met zwart wanneer het geen foto van iets zwarts is en uw afbeelding te selecteren, kopiëren en vervolgens op de donkere grote en vierkante te plakken, via het menu Edit. Sleep deze dan vanuit de linker bovenhoek precies naar het midden. Ik zou het idee verlaten dat u de foto kan uitrekken want dan worden de mensen die er op staan behalve, in uw geval kennelijk, veel onscherper bovendien dikker en dunner.

DPI is Dots Per Inch en een begrip voor printers.

Verscherpen is slechts een filter en kan een afbeelding hooguit iets scherper doen lijken. Te ver verscherpen laat witte lijnen verschijnen.

Y-OFFSET is waarschijnlijk het verschil met de plaats van de afbeelding verticaal.
 
Ik vind de tip van Alfred om de hoes in een afbeelding van 3000x3000 pixels te plaatsen met afstand de beste; elke poging om de afbeelding op te blazen is tot mislukken gedoemd (zoals ik al zei: je kunt een foto niet fatsoenlijk opblazen met een factor 16). Een DPI is niet alleen een begrip voor printers (al ken ik een printer met buitengemeen veel verstand van carburatoren ;)) maar wordt ook gebruikt voor schermen. 96dpi is prima voor schermweergave. Voor afdrukken moet je al gauw naar 300dpi of hoger.
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Nogmaals thanks.
Je hebt een originele afbeelding nodig met een hogere resolutie ( betere kwaliteit ) om te voorkomen dat een vergroting korrelig / onscherp wordt.
Je bedoelt dus dat de resolutie van de originele foto is verminderd nadat deze op de platenhoes is aangebracht. Maar vermits het een cover art moet zijn,is de originele foto die ik nog heb en wel een hogere resolutie heeft niet voldoende,de foto mag niet alleen worden opgestuurd maar verwerkt in een cover art. Blijkbaar zijn er websites waar je uw foto kunt verwerken in een cover art. De originele foto is ook rechthoekig,dus deze moet eerst vierkant worden gemaakt met IrfanView. Ik begrijp niet waarom de werkwijze om een vierkante foto van een rechthoekige foto alleen maar kan worden gemaakt in IrfanView, door de auto-crop borders zonder preciese aanduiding van de vier gelijke zijden in pixels of mm af te beelden. Want de enige mogelijkheid om een rechthoekige foto vierkant te maken, is werken met de auto-crop borders zonder een duidelijk zicht op de afmetingen van de vier gelijke zijden. Gelijktijdig met slepen van een rechthoekige vorm naar een vierkante vorm zouden de afmetingen die worden aangepast moeten worden getoond,dus in dit geval voor iedere zijde 3000 pixels. Wat gebeurt er nu??? Je maakt van een rechthoekige foto met de auto-crop borders een vierkante foto zonder duidelijke afmetingen of de zijden wel precies gelijk zijn. Die zogezegde vierkante foto wordt dan met de instelling in pixels 3000 x3000 vergroot om er een vierkante foto met vier gelijke zijden te creëren. Men raadt aan om het vinkje uit te vinken bij de instelling :Breedte-Hoogteverhouding. Ik heb ervaren dat dit niet feilloos werkt. Zowel niet in Paint als in IrfanView. Je moet weten dat de juiste afmetingen van mijn platenhoes breedte 175 mm zijn en de hoogte 179 mm. Dus geen vierkant maar een rechthoekige plantenhoes. Bij de A-zijde die een zwarte achtergrond heeft trapt de instelling om een vergroting van 3000 x 3000 pixels te maken er in, en ziet het verschil niet in de verhoudingen van de ongelijke zijden. Bij de witte achtergrond blijkbaar wel en maakt ie er een rechthoekige vorm van. Ik mag toch aannemen dat de afmetingen die worden vereist door het muziek centrum Amuse 3000 x 3000 pixels staan voor vier exact gelijke zjden. Welke afmeting in mm heeft een afmeting van 3000 x 3000 pixels? Conclusie:Zolang de platenhoes niet precies vier gelijk zijden heeft werken zowel Paint en IrfanView niet naar behoren. Het scannen heeft alleen zin als er eerst een vierkante zwarte achtergrond wordt gemaakt waarop de verkleinde hoesafbeelding wordt aangebracht in het midden . Met een muurzijde op de achtergrond betwijfel ik het, de achtergrond van de muur is niet vierkant van vorm zoaks de zwarte achtergrond die kan worden gemaakt. Maar weer hierbij een kanttekening: een vierkante zwarte achtergrond maken op het zicht met de auto-crop borders is niet heel zuiver en weet je niet precies of de vier zijden gelijk zijn. Ik persoonlijk vind dat er een tool zou moeten zijn, die eerst de platenhoes opslaat met de werkelijke afmetingen die er zijn. Daarna de breedte en de lengte van de rechthoekige foto aanpast naar vier gelijke zijden.En dan pas de foto vergroten naar 3000 x 3000 pixels. Ik weet niet of jullie zo een grafische tool kennen die dit kan uitvoeren. Nog eens: dan kan u deze vierkant maken door een nieuwe vierkante afbeelding te maken van de gewenste grootte, deze voorgrond in te vullen met zwart wanneer het geen foto van iets zwarts is en uw afbeelding te selecteren, kopiëren en vervolgens op de donkere grote en vierkante te plakken, via het menu Edit. Sleep deze dan vanuit de linker bovenhoek precies naar het midden. Hier staat geschreven dat u een vierkant kan maken en dez invullen als achtergrond met een zwarte kleur.Oké. Kun jij me uitleggen hoe ik een vierkante achtergrond vorm maak met de auto-crop borders, door vanuit de bovenhoek te slepen zonder aanduiding van de preciese afmetingen van de vier gelijke zijden voor een vierkant. En dus zo maar niet op het zicht dat de vier zijden precies dezelfde afmeting hebben? Graag jullie advies hierover?
grtz,
gilberto :eek:
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Nog een aanvulling.
Als je helemaal gek op vierkanten bent of een vierkante foto af en toe wel mooi vindt, kun je jouw foto's eenvoudig laten reframen en als 'fotoprints vierkant' laten afdrukken.
...
Formaat.



10 x 10

€ 0,15

11 x 11 € 0,16
13 x 13 € 0,20 Vanaf 20 stuks
Blijkbaar kan het wel als je maar betaalt om een rechthoekige foto naar een vierkante foto te laten reframen en als fotoprints ' vierkant' laten afdrukken. Dus als ik een foto van mijn platenhoes op het internet laat reframen naar een vierkante vorm en er voor betaal kan het wel.
grtz,
gilberto :rolleyes:
 
Kun jij me uitleggen hoe ik een vierkante achtergrond vorm maak met de auto-crop borders, door vanuit de bovenhoek te slepen zonder aanduiding van de precise afmetingen van de vier gelijke zijden voor een vierkant. En dus zo maar niet op het zicht dat de vier zijden precies dezelfde afmeting hebben? Graag jullie advies hierover?

U zou eens op YouTube kunnen kijken hoe allerlei bewerkingen gaan. Een nieuwe afbeelding maken en daarin uw afbeelding plakken zal met andere programma's trouwens makkelijker gaan. U opent uw afbeelding en selecteert de hele afbeelding, daarvoor eerst met de pijl cursor voorbij rechts-onder trekken en daarna de linker bovenhoek voorbij links-boven slepen aan het hoekje. Kies Copy in het menu Edit. Maak in het menu Image een nieuwe afbeelding van 3000 bij 3000 en met de achtergrondkleur zwart of een andere gewenste kleur. Nu moet u gaan rekenen vanaf waar, in het aantal pixels, de in te voegen afbeelding moet gaan staan. De positie van de cursor en de grootte van de selectie worden in pixels bovenaan weergegeven. Zet de cursor eerst zomaar ergens links bovenin en trek het vierkant tot de bij u bekende afmeting in pixels. Pak deze selectie vervolgens vast met de rechter muisknop en sleep die naar de berekende positie. U heeft dan een selectie in de nieuwe afbeelding van 3000 bij 3000. Wanneer u Paste kiest dan verschijnt in de selectie uw afbeelding vanaf het klembord. Alleen nog opslaan en naam geven.
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Televisie Beeldbuis 4:3 720 x 576 Hd-ready 720p 16:9 1280 x 720/ 1366 x 768 Full hd 1080i/p 16:9 1920 x 1080
Poster:Canvas 50 x 50 cm 1:1 125 dpi / 2500 x 2500 Hoe groot is dan een poster met 3000 x 3000 pixels?
Omrekenen van cm/inch naar pixels:
Bereken het aantal pixels van een afbeelding aan de hand het eindformaat van de foto en de resolutie.
Formule: Inches(of mm) x DPI = Pixels


Foto breedte: 175 Inches
Foto hoogte: 179 Millimeter
Selecteer de scanresolutie: 72 DPI

Afbeeldingsbreedte: 496 Pixels
Afbeeldingshoogte: 507 Pixels
Pixel conversions: Pixel – Centimeter – Millimeter- DPI
Calculate with default values or change them by clicking in the field.
Pixels ⇔ Centimeters
Centimeters ⇔ Pixels
Width in pixels (px)* 3000
Height in pixels (px)* 3000
DPI (dots per inch) 72
72 dpi (screen)
150 dpi
300 dpi (print)
Enter own value 3000
Use own dpi* 72
Result
Width in centimeters (cm) 105,83
Height in centimeters (cm) 105,83
Hallooooooo dat is geen koekekbak zeggen ze bij ons voor een ingewikkelde bewerking die moet gebeuren. Ik zal het proberen, maar of het zal lukken is een ander paar mouwen. Na wat speurwerk op het internet zag ik een calculator staan waar het aantal pixels kan worden geconverteerd naar cm.
Dit zijn de afmetingen van mijn platenhoes in mm
Foto breedte: 175 Inches
Foto hoogte: 179 Millimeter x
Selecteer de scanresolutie: 72 DPI

Afbeeldingsbreedte: 496 Pixels
Afbeeldingshoogte: 507 Pixels
Pixel conversions: Pixel – Centimeter – Millimeter- DPI
Calculate with default values or change them by clicking in the field.
Pixels ⇔ Centimeters
Centimeters ⇔ Pixels
Width in pixels (px)* 3000
Height in pixels (px)* 3000
DPI (dots per inch) 72
72 dpi (screen)
150 dpi
300 dpi (print)
Enter own value 3000
Use own dpi* 72
Result
Width in centimeters (cm) 105,83
Height in centimeters (cm) 105,83
Ik kan er helemaal niet bij dat men 3000 x 3000 pixels vraagt als je ziet welk resultaat in cm je dan krijgt.
Begrijp jij het.
grtz,
gilberto
 
Ik begrijp niet waarom de werkwijze om een vierkante foto van een rechthoekige foto alleen maar kan worden gemaakt in IrfanView
Dat is natuurlijk ook niet zo.

Men raadt aan om het vinkje uit te vinken bij de instelling :Breedte-Hoogteverhouding.
Nee, dat raadt 'men' niet aan. Er is één helper die dat adviseerde. En ik was dat zeker niet :). Bij vergroten/verkleinen is het laatste dat je wilt de verhoudingen verzieken.
Jammer trouwens dat je Enter toets het niet meer doet; deze enorme lap tekst is zo nauwelijks te lezen :).

Van je verhaal snap ik overigens steeds minder; ik ben toch wel heel erg benieuwd wat je probleem nu is. Ik heb in ongeveer 15 seconden in Paint.net (ja, niet de handigste tool maar ik heb even niks anders voorhanden) de afbeelding ingelezen, en vervolgens het canvas naar 3000x3000 pixels vergroot. En daarbij geef je aan waar de oorspronkelijke afbeelding dan moet staan. In dit geval dus gecentreerd. Vervolgens de rest van het canvas met zwart opgevuld. Geeft een belachelijk plaatje natuurlijk, want nu zie je pas hoe klein je foto is, en hoe krankzinnig ver je hem moet uitvergroten als je hem echt 3000 pixels wilt maken. Moet je echt niet willen. Ik zou er eerder nog een bitmappatroon van maken.
Sofia.png
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Nog een aanvulling.
Een nieuwe afbeelding maken en daarin uw afbeelding plakken zal met andere programma's trouwens makkelijker gaan.
Bedoelt u dat IrfanView niet voldoet en ik een ander grafisch programma moet zoeken zoals photoshop?
grtz,
gilbert :)
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pixels

Ja mijn beschrijving is wat langdradig, maar wel nodig als ik de situatie goed wil uitleggen. En wat me opvalt is de volgende zin:Een nieuwe afbeelding maken en daarin uw afbeelding plakken zal met andere programma's trouwens makkelijker gaan
Hier wijk je af om te werken met IrfanView of Paint, en dit is niet zonder reden. Je vermeld het woord
 
Afbeelding platenhoes vergroten naar 3000 x 3000 pxl

Ondertussen in Image de bewerking Change canvas size ingesteld op 3000 x 3000 pxl met een andere foto die 96 dpi heeft en niet wazig en korrelig is. Een andere medewerker schreef dat hij met Paint.net een bewerking had gedaan met de canvas instelling in de plaats van beeldvergroting dus resize/resample. In een artikel op het internet over het grafische programma photoshop las ik een beschrijving over de twee instellingen Beeldvergroting en Canvas bewerking. Daar stond duidelijk in vermeld dat de canvas instelling niet geschikt was om rechthoekige vormen te vergroten of verkleinen, maar vierkante vormen creëert. Daarop ben ik gaan zien in de opties van Image en zag "Chance canvas size" staan in de tab Image. Dus probleem opgelost en in de bijlage zie je een afbeelding met 3000 x 3000 pixels. Desondanks lukt het me voorlopig nog niet om de afbeelding de uploaden op het music platform van Amuse in Zweden. Rara kwasten als je het me vraagt.
Before you start creating your release, make sure you have everything you need for the upload:
Before you start creating your release, make sure you have everything you need for the upload:
Artwork has to be between 3000x3000pxl and 6000x6000pxl in .png or .jpeg
Audio file(s) have to be wav-file, sample rate at 44,1 kHz, stereo and 16bit. The file name must end with .wav
Have both the artwork and audio files available on Dropbox or iCloud
grtz,
gilberto :thumb:
 

Bijlagen

  • 50527348_2028669917213067_2838221917998022656_n kalinka januari 2019 KALINKA 2.jpg
    50527348_2028669917213067_2838221917998022656_n kalinka januari 2019 KALINKA 2.jpg
    144 KB · Weergaven: 57
De bijlage is JPG, niet .png of .jpeg zoals gevraagd door de website.......
 
En als ik 'm download is ie nog steeds 371 x 428 pixels, maar dat kan aan je upload hier liggen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan