optelling kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tepke

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2004
Berichten
231
hoi

ik heb een tabel waar bij ik een kolom artikelnummer heb en dan 12 kolommen met maanden. Nu wil ik in een query een totaal veld maken van het aantal in de maanden. echter werkt het niet als in
Code:
totaal: [jan]+[feb]+enz...
doe.
Als in één maand niets is ingevuld dan werkt de formule niet, alle 12 de kolommen moet ingevuld zijn om een totaal te krijgen. weet iemand hoe ik dit kan oplossen?




(kan ook geen 0 in de maand kolommen invullen om dat bron gegevens genereerd zijn door een kruistabel)
 
Niet om het een of het ander, maar hoe kom je aan 12 kolommen met maanden? De enige manier waarop ik die kan maken, als ik in de tabel Verkopen een kruistabel maak met als Rijveld Artikel, Kolomveld Maand (gebaseerd op de maand uit de verkoopdatum uiteraard) en de functie Som gebruik op het veld Verkoopprijs. Dan krijg je een prachtige tabel met 12 maanden gesommeerd, en het veld Verkoopprijs gebruik je dan ook als Rijveld om het Totaalbedrag te berekenen over alle 12 maanden.
Ga nou niet zeggen dat jij het anders doet :).
 
Antwoord

Ik heb een database met artikelnummer datum en verbruik van een jaar ik isoleer de maand uit de datum daarna. Maak ik een kruistabel met artikel nr maand en verbruik in maand. Met een nieuwe query spreek in deze kruistabel aan en verreik ik hem met andere gegevens. In deze laatste query wil ik totaal van alle maanden hebben
 
En waarom zet je het totaal niet in de kruistabel?
 
Gebruik de Nz functie:

totaal: Nz([jan],0) +Nz([feb],0) +enz...

Kan zijn dat je de komma door een puntkomma moet vervangen.

Tardis
 
En dat is makkelijker dan het totaal in de kruistabel berekenen omdat .... ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan