Grafieken vanuit Access gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johgs

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
337
De recente versies van Access kunnen geen grafieken meer tonen. Tot nu toe loste ik dat op met een oudere versie maar inmiddels zijn de voordelen van nieuwere versies dusdanig dat het MDB formaat verlaten moest worden en over moest worden gedaan accdb.
Helaas gaat er niets boven een plaatje met een beste rechte om snel inzicht te verkrijgen in een ontwikkeling.
Momenteel betekent dat het rapport met de data exporteren naar Excel maar wat voorheen lukte met een enkele muisklik kost nu een stief kwartiertje.

Is er een simpele methode om toch grafieken te krijgen vanuit Access?
 
Ik snap dat stief kwartiertje niet helemaal; als je in Excel een koppeling maakt naar je Access query, kun je in Excel in (vermoedelijk) dezelfde tijd een prima grafiek maken. Een betere grafiek zelfs, want de reden dat Access het niet meer kan, is omdat Access waardeloos was met grafieken, en Excel superieur. En ik denk dat de Access programmeurs het een beetje zat werden om steeds maar weer te moeten horen dat ze belabberd waren in het maken van een goede grafiekentool :).
Overigens mooi om te lezen dat je voordelen ziet in de nieuwere versies, ik zoek ze nog steeds :D. Zie eigenlijk alleen maar meer onzin verschijnen...
 
Ik zat nog met Access 2016 in gedachten maar blijk inmiddels de 365 versie te hebben en zie, de grafieken zijn terug al moet ik alle oude wel opnieuw aanmaken want die geven nog altijd een soortement tabelweergave ipv grafisch.
 
Ah, antwoord terwijl ik zat te typen.

Inderdaad veel onzin bijgekomen en vooral irritant dat vrijwel alles weer net even anders gaat of ergens anders zit maar toch de front-ends maar over gezet. (NB bij testen bleek het eenvoudig om alle koppelingen in één keer over te zetten naar een accdb back end versie van de mdb versie.) Meest irritant is nog wel dat alle standaardkleuren afwijkend zijn en ook diverse pictogrammen er weer anders uitzien. Ach, heeft weer wel als voordeel dat je snel kunt zien of een formulier in de oude of in de nieuwe versie is gemaakt. (Vaak te lui om de kleurcode in te typen)
En inderdaad Excel is grafisch beter, maar net even met de 365 versie zitten klooien want ook in deze versie gaat alles anders dan ik gewend was.

Toch blij dat de grafieken terug zijn, het betreft vrijwel alleen trendlijnen van een dagelijkse score, dus waarde/datum, dat lukt zelfs Access prima.

De reden dat ik vanuit Excel niet direct koppelde was dat ik dat dan voor alle front-ends zou moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, in 365 (dan zal het in A2019 ook wel zo zijn, want die versies zijn identiek) kun je weer een grafiek maken. Zullen ze een hoop mensen blij mee maken :).
 
Nou, eerste teleurstelling, printen van die grafieken geeft nog een groot blank vlak. :-((((
Zowel direct geprint als via export naar pdf.
 
Zover heb ik 'm nog niet getest :). Zal er eens in duiken. Overigens kan ik me dat nog wel voorstellen. Formulieren afdrukken is sowieso natuurlijk niet de bedoeling. Maar in een rapport moet het uiteraard wel kunnen, lijkt mij.
 
Lijkt mij ook en dat kon "vroeguh" ook probleemloos.

Nu is het PrntScn > plak > print. ;-)

Viel me wel op dat in een grafiek met scores voor werkdagen de zaterdag en zondag wel werd toegevoegd op de X-as met uiteraard 0 waarden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan