na 30 sec ineens geen internet meer: DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

Status
Niet open voor verdere reacties.

VanBasicNaarExe1

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2018
Berichten
43
Er is sinds een week een probleem met de computer van mijn zoon dat wij niet opgelost krijgen.

Kort en goed: kort na het opstarten ( ongeveer na 30-60 sec. ) is net niet meer mogelijk om op internet te komen. In de seconden daarvoor kan dat wel.

Dan krijg ik een melding:

– – – – knip – – – -
Deze site is niet bereikbaar

Het IP-adres van de server van www.nu.nl kan niet worden gevonden.

Voer windows Netwerkcontrole uit

DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

– – – – knip – – – -




De andere computers (incl laptops en smartphones) (zowel met vaste verbinding als met wifi) hebben dat probleem niet.

We hebben op het Ziggo-kastje de LAN kabels op een andere plaats gezet. (1 werd 2, 2 werd 3, enz)
We hebben de computer met een andere kabel op een andere ingang gezet.
We hebben een usb-antenne gekocht om de computer via het wifi-netwerk aan te sluiten.

In alle gevallen is direct na het opstarten internet (en de netwerkschijf) te gebruiken waarna het ineens geblokkeerd wordt.


We hebben norton gedraaid om verder te kunnen, maar het probleem is niet opgelost.

De helpdesk van NORTON én ZIGGO kunnen ons (laat ik positief blijven ) hier niet mee helpen.

Waarom kan ik in de eerste paar seconde wel surfen en streamen en daarna ineens niet meer?

Maar vooral:
Hoe kijg ik zijn computer weer normaal op internet?

Zie jij een oplossing?

Martin
 
Wat zijn de gegevens die je zou willen weten? En wat betekend de foutmelding DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN ?
Het zegt mij totaal niets.
 
Laatst bewerkt:
win 10

firefox, chrome en edge (niet gebaseerd op chromium)

Het maakt niet uit welke ik gebruik
 
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN
Die melding krijg ik ook als mijn stekker los ligt, dus het lijkt te maken te hebben met "connectie".
Kabel is al gecheckt zag ik....

Wat geeft het commando
Code:
ipconfig /all
op het moment dat het nog ok is...
en wat als het niet meer ok is...?

Eerst even de terminal opstarten via "Uitvoeren" of de combi Windows toets + R tegelijk indrukken, dan komt het "Uitvoeren" menu ook.....en dan daarin dit commando
Code:
cmd
en dan het voorgaande verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij een DNS server of IP adres fout. DNS is de on-line methode om een URL een werkbaar adres te maken en jou via bepaalde routes door te verbinden. Stel om zeker te gaan de DNS van Google in en controleer of er automatisch een IP adres (plaats in het netwerk) wordt toegewezen. Via Netwerkcentrum en klikkend op de LAN verbinding moet u iets vergelijkbaars zien bij Eigenschappen > "Internet protocol versie 4 (TCP/IPv4)" als op deze afbeelding van mij:
Knip.JPG
 
Ja. En als dat het probleem is zou dat via het opvragen van de ipconfig een van de mogelijke oorzaken kunnen zijn.
Met het vinden van de oorzaak kun je meestal meer bereiken van de trial methode, waar mee je geluk moet hebben.
Maar het is een kleine test, is zo gedaan.

Test dan iig ook of je zo wie zo internet hebt afgezien van het potentieel DNS probleem.
IP adres cloudflare 1.1.1.1
dus
Code:
ping 1.1.1.1
 
Ik vind het even moeilijk om te weten welke tip het beste zou zijn om uit te proberen. (mijn kundigheid ligt duidelijk op een ander gebied).

Ik heb de computer opgestart in de veilige modus F5 met netwerkinstellingen (of zo)

Daarbij heb ik normaal kunnen surfen. Streamen lukte niet maar dat zal vast de beperking zijn die in de veilige modus zit.

Dat geeft de burger moed: het lijkt dus niet aan Ziggo of het moederbord te liggen.
Dan kwellen mij 2 vragen:
1) waarom heeft NORTON dan niet ingegrepen en heeft CLAMB niets kunnen oplossen.
maar vooral:
2) welk programma of instelling moet ik wijzigen om weer normaal te kunnen internetten?
 
De aanwijzingen van bericht #6 geprobeerd en op de afbeelding gekeken naar het laatst geopende venster met; 1) Automatisch een IP adres toewijzen en 2) DNS de volgende gebruiken: 8.8.8.8 en 8.8.4.4? We moeten wel terugkoppeling hebben over dat de instellingen goed staan.

Ga naar Apparaatbeheer via Start > Zoeken en kijk bij de uitgeklapte onderdelen in de kleine pictogrammen of de drivers goed werken. De drivers worden niet geladen bij Veilige modus, daarom deze verdenking.

Zoek bij Start naar CMD en klik rechts op het resultaat en kies Uitvoeren als Administrator. Type op de opdrachtregel dan sfc /scannow om Windows te controleren.
 
Beste help-vrienden.

Ik heb nu pas tijd om even te reageren. De drukte waarin ik mij bevind was de onderliggende reden.


Wij zijn een stuk verder gekomen. Ik verwacht dat het opgelost is.
Nadat ik, ik ben ook maar een leek op dit gebied, jullie feedback heb doorgegeven aan mijn zoon, ontdekte hij dat er een driver voor netwerkadapter nodig moest zijn.

Ik had geen idee hoe ik daar aan moest komen, en hoe ik dat moest installeren. Ik stond dus pat.

Op de veilige modus (F5) konden wij wel op internet. Er was dus toch iets mogelijk.
Vervolgens is NORTON antivirus (NORTON-security) uitgeschakeld vanuit de normale modus.
Toen werkte alles weer naar behoren.
Norton is verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Nu lijkt alles weer goed te werken.
Toch vreemd, want ik verwacht dit echt niet van een programma als NORTON.
Een programma dat ellende tegen hoort te houden lijkt hier even door iets geblokkeerd te zijn. Ik heb geen melding gezien die mij op scherp zette dat er iets vreemds op mijn computer gebeurde.

In ieder geval bedankt voor jullie snelle feedback. Dat was hartverwarmend !

Martin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan